به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۰۵ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب : ۷۹۰۰۵

سرقت عتیقه‌های مادر برای مهاجرت

گروه حوادث: مردی که با همکاری دوستش عتیقه‌های مادر و دایی خود را به سرقت برده بود، اعتراف کرد برای تأمین هزینه‌های زندگی در آمریکا دست به این جرم زد.
سرقت عتیقه‌های مادر برای مهاجرت
زنی چند روز قبل همراه وکیل خود به دادسرای ناحیه ٣٠ تهران مراجعه و اعلام کرد: پسرم به تحریک یکی از دوستانش مقدار زیادی از اسباب و اثاثیه خانه را سرقت کرده و از من وکالت محضری برای نقل‌وانتقال اموال غیرمنقول گرفته است.
شاکی پس از معرفی به اداره چهاردهم پلیس آگاهی، در اظهارات خود به کارآگاهان گفت: پسرم به نام محمدرضا از حدود یک‌سال پیش با فردی به نام «افشین» که تعمیرکار تلویزیون و گوشی همراه است، آشنا شد و این شخص پس از مدتی به منزل ما راه پیدا کرد. افشین در این مدت، از سادگی پسرم که مدت ٤٠ سال در خارج از کشور زندگی کرده و از نظر روحی- روانی بیمار است و تعادل روحی ندارد، سوء استفاده کرده و او را به شیوه‌های مختلف فریب داده و شبانه تمام اجناس گرانبها و عتیقه داخل خانه‌ام را از قبیل تعداد زیادی ظروف نفیس متعلق به دوران قاجار، کتاب‌های نفیس خطی، قرآن‌های دست‌‌نویس قدیمی، نقره‌جات، چند تخته قالیچه، سکه‌های طلای پهلوی و بیش از نیم کیلو طلا و جواهرات را از منزل خارج کرده است.

بخشی از این اجناس متعلق به برادرم است که در زمان سرقت در خارج از کشور بود. سرقت ظاهرا در چند نوبت و نیمه‌های شب انجام شده و بر حسب تصادف یکی از اقوامم در یکی از شب‌ها افشین را حین سرقت مشاهده و تعقیب کرد و متوجه شد اجناس سرقت‌شده را به منزلی در خیابان کریم‌خان منتقل کرده است. همان شب با برادرم که در سفر بود، تماس گرفتم و موضوع را اطلاع دادم. او در پیگیری‌های تلفنی به افشین تذکر داد اجناس را پس بفرستد اما این شخص هیچ توجهی به تذکرات برادرم نکرد به همین دلیل از او به‌دلیل سرقت و کلاهبرداری شکایت دارم.

وکیل شاکی نیز گفت: پسر شاکی و افشین از موکلم استفاده کردند و این زن را که به دلیل کهولت سن از سطح هوشیاری پایینی برخوردار است به دفترخانه اسناد رسمی بردند و از او برای نقل‌وانتقال اموال، وکالت گرفتند.کارآگاهان با شناسایی محل نگهداری اموال سرقت‌شده از خانه شاکی، به این محل رفتند و اطلاع پیدا کردند این خانه متعلق به خواهر افشین است. خواهر افشین پس از اطلاع از موضوع سرقتی‌بودن اموال عنوان کرد این اموال در چند نوبت توسط برادرش، به‌عنوان امانت به منزلش منتقل شده و افشین پس از چند روز همه آنها را از خانه خارج کرده است. کارآگاهان در ادامه رسیدگی به پرونده افشین (٤٦ساله) را به‌عنوان یکی از مجرمان سابقه‌دار که از سال ٧٦ تا ٨٦ چند بار دستگیر شده بود، شناسایی و بازداشت کردند.

او در اظهارات خود به سرقت اموال شاکی و فروش آنها به مبلغ صد میلیون تومان در خیابان منوچهری اعتراف کرد. بلافاصله محل فروش اموال مسروقه در خیابان منوچهری شناسایی و تعداد زیادی از اموال متعلق به شاکی کشف و به اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شد. افشین در ادامه گفت پسر شاکی در شهرستان ورامین سکونت دارد؛ به‌این‌ترتیب محمدرضا نیز دستگیر و به پلیس آگاهی منتقل شد.

محمدرضا درخصوص انگیزه‌اش از سرقت به کارآگاهان گفت: قصد داشتم برای ادامه زندگی مجددا به آمریکا بازگردم به همین علت می‌خواستم با فروش اموال عتیقه منزل پدری‌ام، هزینه تهیه خانه در آمریکا را تأمین کنم. سرهنگ محمدرضا ذاکراستقامتی، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران بزرگ، با تأیید این خبر گفت: با دستور مقام قضائی، پسر شاکی به علت شرایط خاص جسمانی و با تأمین قرار قانونی آزاد شد و دیگر متهم پرونده برای ادامه تحقیقات تکمیلی در اختیار اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.
مرجع : شرق