به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۶:۵۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب : ۷۹۴۱۲

ساخت پریزي برای کاهش مصرف انرژی

گروه فناوری: محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق شدند تا نسل جدیدی از کلید و پریز های ساختمانی را در جهت کاهش مصرف انرژی بسازند.
ساخت پریزي برای کاهش مصرف انرژی
محمد علی فراقیان- مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در پارک علمی و فناوری استان همدان گفت: در این شرکت موفق شدیم که نسل جدیدی از کلید و پریز های ساختمانی را با حداکثر توانایی بسازیم تا کاهش مصرف انرژی در ساختمان ها را به دنبال داشته باشند.وی با بیان اینکه دستگاه پنل رل مدل x۱۲ نسل جدیدی از کنترل کننده های ساختمانی است، افزود: وظیفه این دستگاه پایش مداوم سیستم روشنایی پریزها، سیستم سرمایش و گرمایش است. به گفته وی اعمال فرمان در این سیستم به نحوی است که عملکرد این سیستم ها در ساختمان را متعادل با یکدیگر ساخته تا مصارف انرژی ناخواسته کاهش یابد.

فراقیان با اشاره به اینکه این دستگاه قابلیت کنترل تمامی کلید پریز های ساختمانی را به صورت یک پارچه دارد، خاطرنشان کرد: این دستگاه کاملا بصورت بی سیم بوده و نیازی به سیم کشی مجدد ندارد. همچنین دارای ریموتی است که از طریق آن می توان سیستم روشنایی یا پریزها را بصورت هوشمند کنترل کرد. وی در خصوص مزایای این سیستم توضیح داد: صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف انرژی در طولانی مدت به دلیل حذف مصارف ناخواسته، کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری و امکان کنترل از راه دور، سهولت در مدیریت سیستم های روشنایی، پریزها و سیستم سرمایش و گرمایش از مزایای کاربرد این سیستم در مکان های مختلف به شمار می رود.

فراقیان اظهار داشت: برنامه‌ریزی برای شروع و پایان کار تاسیسات از جمله سرمایش، گرمایش و روشنایی ساختمان‌های اداری، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، برج‌های بزرگ، فروشگاه‌های بزرگ، در ساعات پیک استفاده یا تعطیلی و غیره می‌تواند در کاهش هزینه‌ها سهمی به سزایی داشته باشد از این رو وجود این دستگاه در مکان های مذکور ضروری است. وی با بیان اینکه افزایش طول عمر مفید ساختمان توجیه اقتصادی استفاده از این سیستم را دارد، عنوان کرد: مقایسه هزینه‌های سیستم و صرفه‌جویی و امکانات این دستگاه نشان می‌دهد که در مدت کوتاهی هزینه‌های مصروفه برای سیستم از طریق برخورداری از صرفه‌جویی‌ها و غیره، قابل برگشت هستند.

وی با بیان اینکه دستگاه پنل رل مدل x۱۲ می تواند ساعت و دما را به صورت لحظه ای نشان دهد، گفت: این دستگاه دارای ۱۲ عدد تایمر ۲۴ ساعته « هر تایمر متعلق به یک ماژول » است و این بدان معناست که هر ماژول قابلیت تایم گرفتن برای روشن و خاموش کردن در زمان تعیین شده را دارا ست. مدیرعامل این شرکت دانش بنیان افزود: این سیستم در کنترل سیستم روشنایی و سیستم سرمایشی گرمایشی ساختمان های مسکونی، اداری، هتل ها، بیمارستان ها بر اساس دما یا زمان قابل تنظیم و همچنین در سیستم آبیاری فضای سبز کاربرد دارد. این دستگاه با همکاری سعید فراقیان،سید حسن میرحسینی انجام گرفته است. همچنین این محصول به تازگی به عنوان یک محصول دانش بنیان شناخته شده و دارای تاییدیه از پارک علم و فناوری استان همدان است.
مرجع : مهر