به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۱۵ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب : ۷۹۹۰۰
چطور از پزشک متخلف شکایت کنیم؟

جراحی‌های​زیبایی بیشترین شکایات را​دارند

گروه جامعه: رئیس دادگاه بدوی سازمان نظام پزشکی، از افزایش تخلفات و شکایات در بخش عمل‌های جراحی زیبایی خبر داد و گفت: الزام پزشکان برای مصرف داروهایی که در ماهواره‌ای تبلیغ می‌شود، جرم است.
جراحی‌های​زیبایی بیشترین شکایات را​دارند
امروزه بسیاری از پزشکان تقدس و جایگاه والای حرفه و شغل خود را از یاد برده‌اند و گویی فراموش کرده اند که پس از فارغ التحصیلی سوگند پزشکی را هم صدا بر زبان آورده اند که از جان و دل به درمان درد بیماران و نیازمندان بپردازند و آنان را فارغ از هرگونه تعصب نسبت به دین و مذهب و رنگ و جغرافیا درمان کنند و بسیاری از پزشکان منافع مالی و اقتصادی خود را بر نجات جان بیمار ارجحیت می‌دهند. ایرج خسرونیا رئیس انجمن متخصصان داخلی با بیان اینکه جراحی‌های پلاستیک و زیبایی یکی از رشته‌های پزشکی است که بسیاری از شکایات مردمی را به خود اختصاص داده، گفت: بروز تخلفات در بخش عمل‌های جراحی زیبایی افزایش یافته است، زیرا برخی از افراد غیر متخصص اقدام به جراحی‌های پلاستیک می‌کنند و مردم پس از بروز مشکل و نقص جسمی شکایت می‌کنند. همچنین بسیاری از مردم از نوع عمل جراحی و هزینه‌های درمانی در عمل‌های زنان و زایمان شکایت دارند.

وی بیشترین تخلفات پزشکی را ناشی از تبلیغات رسانه‌های داخلی و خارجی به ویژه شبکه‌های ماهواره ای و ارسال تبلیغات پیامکی در حجم انبوه برای تلفن‌های همراه مردم اعلام کرد و افزود: در صورتی که محصولات و کالاهای سلامت محور از قبیل قرص‌های لاغری، افزایش قد که اکثرا در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغات می‌کنند از وزارت بهداشت کشور مجوز داشته باشند، مصرف و خرید آنها بدون مانع است اما متاسفانه بسیاری از این محصولات بدون مجوز وزارت بهداشت به کشور وارد و در حجم گسترده‌ای تبلیغ می‌شود، در حالی که برای تبلیغ هر نوع محصول سلامتی باید به نظام پزشکی مراجعه و مجوز دریافت شود.

الزام پزشکان برای مصرف داروهای ماهواره ای جرم است
این پزشک متخصص با تاکید بر برخورد قانونی و قضایی سازمان نظام پزشکی با متخلفان تبلیغ داروها و محصولات پزشکی و بهداشتی غیر مجاز گفت: پزشکان نباید بیماران خود را به استفاده از داروهای تبلیغاتی شبکه‌های ماهواره‌ای ملزم و مجبور کنند و چنانچه پزشک یا داروسازی چنین اجباری برای بیمار خود در نظر گیرد، تخلف محسوب می‌شود، بنابراین مردم می‌توانند در مورد مصرف داروها و قرص‌های ماهواره‌ای اجباری، از پزشک متخلف شکایت کنند. البته به منظور شکایت از داروهای غیرمجاز مردم باید بدانند که از چه شخص یا محلی باید شکایت کنند زیرا معمولا سازنده و شرکت تولید کننده این داروها و قرص ها مشخص و مستند نیست.

خرید داروهای سفارشی تلفنی قابل شکایت نیست
خسرو نیا با تاکید بر اینکه مجوز وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی در پشت جلد این فرآورده‌ها درج شده است، افزود: اگر مردم این محصولات و داروها را از یک داروخانه یا یک مکان مشخص تهیه کرده باشند، می‌توانند نسبت به آن مرکز طرح شکایت کنند. اما در صورتی که به صورت تلفنی و یا پیامکی سفارش دارو داده باشند با توجه به اینکه تولید کننده و عرضه کننده دارو مشخص نیست، نمی‌توانند شکایت کنند.

رئیس دادگاه بدوی سازمان نظام پزشکی در خصوص نحوه سنجش تخلفات گفت: در زمینه تبلیغات پزشکی، آیین‌نامه نظام پزشکی وجود دارد که قوانین این تبلیغات و تخلفات در آن ذکر شده است. بنابراین برای تعیین تخلف یا مجاز بودن تبلیغات پزشکی آیین‌نامه نظام پزشکی وجود دارد. در این آیین‌نامه مطرح شده که تبلیغات دارویی در صورتی مجاز است که داروی تبلیغی دارای مجوز از وزارت بهداشت باشد و با این شرط می‌توانند در مورد دارو تبلیغ کنند.

تبلیغ غیرواقعی پزشک از عملکرد خود تخلف است
وی ادامه داد: پزشکان، کادر پزشکی و کادر درمانی نمی‌توانند درباره خود و نحوه عملکردشان تبلیغ کنند؛ به این معنی که تبلیغات آنها نباید به صورتی باشد که خود را بهترین پزشک معرفی کنند و اگر به چنین تبلیغاتی در مورد خود بپردازند تخلف محسوب می‌شود. به گفته خسرونیا پزشکان تنها می‌توانند با اخذ مجوز از سازمان نظام پزشکی خود را معرفی کرده و آدرس و شماره تلفن خود را برای مراجعه بیماران تبلیغ کنند که البته این معرفی نیز تنها یکبار می‌تواند انجام شود و بیش از یک بار تخلف محسوب می‌شود. هر پزشک می‌تواند تنها در یک رشته و تخصص خاص تبلیغ کند و تبلیغ در چند رشته و تخصص غیر مجاز و براساس قوانین آیین نامه نظام پزشکی تخلف محسوب می‌شود.

جراحی‌های پلاستیک و زیبایی صدر نشین تخلفات پزشکی است
خسرونیا جراحی‌های زیبایی و پلاستیک را در صدر تخلفات پزشکی اعلام کرد: دادگاهی در نظام پزشکی وجود دارد که در صورت تخلف پزشک یا شرکت بهداشتی درمانی به این دادگاه فرا خوانده می‌شود و بر اساس قانون مجازات و آیین‌نامه نظام پزشکی به جرایم و تخلفات آنان رسیدگی می‌شود.

چطور از پزشک متخلف شکایت کنیم؟
رئیس دادگاه بدوی سازمان نظام پزشکی گفت: مردم در صورت مواجه شدن با پزشک متخلف و یا داروها و تبلیغات غیرمجاز و ماهواره‌ای می‌توانند به دانشگاه‌های علوم پزشکی یا سازمان نظام پزشکی مراجعه و تخلفات را گزارش کنند. برهمین اساس مردم ابتدا در دادسرا شکایت کرده و پس از آن شکایت به دادگاه بدوی رفته و در نهایت حکم را صادر می‌کنند. مجازات پزشکان متخلف براساس آیین نامه نظام پزشکی از توبیخ و درج در پرونده تا محرومیت از طبابت متغییر است و براساس نوع تخلف و خسارت وارده به بیمار، مجازات لازم اعمال می شود.

وی در مورد نحوه طرح شکایت در سازمان نظام پزشکی گفت: مردم می توانند به سازمان نظام پزشک، دادگاه جرایم پزشکی در خیابان تخت طاووس و تمام کلانتری‌های شهر مراجعه کنند و بدون پرداخت هرگونه هزینه‌ای پس از پر کردن یک برگه فرم شکایت نسبت به عملکرد شخص یا شرکت مربوطه اعلام تخلف و سازمان نظام پزشکی را نسبت به تخلف صورت گرفته آگاه کنند. برهمین اساس کارشناسان و بازرسان سازمان نظام پزشکی پس از ارائه مدارک و مستندات به این شکایت رسیدگی می‌کنند.

خسرونیا یادآور شد: در صورتی که نظام پزشکی در حین نظارت و بازرسی متوجه تخلفات یک پزشک و یا یک شرکت پزشکی شود فرد حقیقی یا حقوقی متخلف را دعوت کرده و هشدار و تذکراتی در این زمینه به آنان می‌دهیم در صورتی که به تذکرات بی‌توجهی کند با آنان برخورد قضایی می‌کنیم.

با چشمان تیز تابلو پزشکان را بخوانید

این پزشک متخصص به شهروندان هشدار داد: مردم در هنگام مراجعه به پزشکان باید عینک تیزبینی به چشمان خود بزنند و با دقت بیشتری تابلوی پزشک مورد نظر را بخوانند تا بدانند زندگی و حیات خود را به دست چه کسی می‌سپارند. وی به مردم تاکید کرد: پیش از مراجعه به پزشکان دقت کنید که برای چه عمل و درمانی به کدام پزشک متخصص مراجعه می‌کنید، برای کاشت مو و جراحی بینی به متخصص مغز و اعصاب مراجعه نکنید، از پزشک عمومی درخواست جراحی پلک و گونه نداشته باشید.
خسرونیا ادامه داد: متاسفانه بسیاری از مردم به خاطر تبلیغات کورکورانه و بر اساس شنیده‌ها از دوست و همکار و همسایه پزشک خود را انتخاب می‌کنند در حالی که برخی از این پزشکان تخصص و مهارت لازم را در زمینه جراحی مورد نیاز بیمار ندارند.

انجام جراحی زیبایی در مطب پزشک عمومی جرم است
وی در مورد طرح شکایت یادآور شد: شکایت باید صحیح و قابل استناد باشد. بسیاری از پزشکان قبل از انجام عمل جراحی بیمار را نسبت به عواقب و عوارض پس از عمل آگاه و مطلع می‌کند. بنابراین در صورتی که فرد نسبت به این مسائل آگاهی داشته باشد و فرم رضایت عمل را پر کند، چنانچه در حین عمل جراحی اتفاق ناخوشایندی بروز کند پس از آن نمی‌تواند از عوارض پس از عمل شکایت کند. البته این که یک پزشک عمومی در مطب خود جراحی زیبایی بینی انجام دهد جرم محسوب می‌شود و می‌تواند شکایت کند. در صورتی که فردی پس از انجام جراحی‌های دندان و پر کردن دندان دچار عارضه شود به عنوان نمونه فرد پس از پر کردن دندان مواد بکار رفته ریزش کند به عنوان عارضه این درمان تلقی می‌شود و دندانپزشک باید مجدد و بدون دریافت هزینه از بیمار آن دندان را ترمیم کند وگرنه بیمار می‌تواند نسبت به این موضوع شکایت کند.
مرجع : آنا