به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۳۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۱۹ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب : ۸۰۳۲۰
هنر گروگان زورآزمایی جناح‌های سیاسی است

کلهر: دیگر در ایران کنسرت برگزار نمی‌کنم

گروه هنري: مجوز برگزاری کنسرت کیهان کلهر، چهره بین‌المللی موسیقی ایران که قرار بود همراه با گروه "بروکلین رایدر" برگزار شود از سوی اماکن نيروي انتظامي صادر نشد و كیهان کلهر در واكنش به اين ممنوعيت گفت: تا زمانی‌ که هنر ایران گروگان زورگیری و زورآزمایی جناح‌های سیاسی است، از انجام هرگونه فعالیت در ایران خودداری خواهم کرد
کلهر: دیگر در ایران کنسرت برگزار نمی‌کنم
کیهان کلهر، آهنگ‌ساز و نوازنده کرد ایرانی همراه با گروه "بروکلین رایدر" قرار بود در روز (۱۹ خرداد) در سالن میلاد به روی صحنه برود اما اداره اماکن تنها چند روز مانده به اجرای این برنامه به دلیل آنچه "ملاحظات امنیتی" مطرح کرده است، از صدور مجوز خودداری کرد. کیهان کلهر در این خصوص به سایت "موسیقی ما" گفته است:«کنسرت‌ها دوباره برگزار نخواهد شد. تا زمانی‌ که فرهنگ و هنر ایران گروگان زورگیری و زورآزمایی جناح‌های سیاسی است و خط مشی‌ مشخصی‌ برای اینگونه فعالیت‌ها تعریف و اجرا نشده، بنده از انجام هرگونه فعالیت در ایران خودداری خواهم کرد.»

اداره‌ اماكن ناجا در روزهای گذشته علاوه بر لغو کنسرت کیهان کلهر، از برگزاری کنسرت "جیپسی كینگز فامیلی" نیز جلوگیری کرده است. لغو هر دو کنسرت اما در حالی رخ داده است که مجوز آنها پیش از این از سوی دفتر موسیقی وزارت ارشاد صادر شده بود. حالا در پی لغو هر دو برنامه، مدیرکل دفتر موسیقی از ارسال نامه‌ای به وزیر ارشاد خبر داده است. مدیرکل دفتر موسیقی معتقد است، "عدم صدور مجوز اجرا به کیهان کلهر و "بروکلین رایدر" نباید از سوی وزارت ارشاد قابل پذیرش باشد. مجوز ندادن به هنرمندی ایرانی که برای معرفی موسیقی ایران به جهانیان تلاش بسیار کرده کار درستی نیست."

به گفته پیروز ارجمند، اداره امکان با برگزاری هر کنسرتی که در آن یک گروه‌ خارجی به ایران آمده باشد، مخالف است. در حال حاضر علاوه بر "دلواپسان" که گروهی مخالف برگزاری کنسرت‌ها در شهرهای مختلف ایران است، فرمانداری‌ها، اداره‌ ارشاد شهرستان‌‌ها و اماکن نیز در برگزاری برنامه‌های موسیقی دخالت دارند.

پیروز ارجمند، مدیرکل دفتر موسیقی در این ‌‌باره گفته است: «فشارها روی موسیقی بسیار زیاد است. ای كاش كسانی كه نگران برگزاری كنسرت با مجوزهای رسمی هستند، این نگرانی را در را‌ه‌های درست‌تری به خرج می‌دادند و به این نكته توجه می‌كردند كه وزارت ارشاد، دقت فراوانی روی تمام موارد یک كنسرت از جمله شعر، موسیقی و غیره دارد.» ارجمند خطاب به مسئولان نیروی انتظامی به خبرگزاری تسنیم گفته است: «بدون شک با روندی که نیروی انتظامی در پیش گرفته با مشکل‌های بسیاری روبه‌رو می‌شویم. با چنین رویه‌ای که نیروی انتظامی در پیش گرفته تعامل فرهنگی با دنیا را باید تعطیل کنیم.»

کیهان کلهر تاکنون در چهار دوره نامزد دریافت جایزه‌ گرمی شده است. کیهان کلهر که آهنگسازی آثار متعددی در موسیقی کلاسیک ایرانی را در کارنامه خود دارد و از نوازندگان چیره‌‌دست کمانچه محسوب می‌شود، به اعتقاد بسیاری جهانی‌ترین چهره‌ موسیقی ایران است. جهانی‌ترین چهره موسیقی ایران اما حالا همچنان پس از سال‌ها محرومیت از اجرا در کشورش، باز هم قادر به برگزاری کنسرتی در ایران نیست و با لغو مجوز کنسرتش از سوی اداره اماکن، اعلام کرده است، از انجام هرگونه فعالیت در ایران خودداری خواهد کرد.