به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۲۰ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب : ۸۰۳۲۸
فقط ۱۸ درصد معتقدند که اسرائیل دشمن اصلی عربستان است

عربستاني‌ها ایران را دشمن خود می‌دانند

گروه بين‌الملل: براساس یک نظرسنجی، بیشتر مردم عربستان ایران و داعش را بزرگترین تهدید برای کشور خود می‌دانند و خواهان تحقق "طرح صلح عربی" برای صلح با اسرائیل هستند و فقط ۱۸ درصد معتقدند که اسرائیل دشمن اصلی عربستان است.
عربستاني‌ها ایران را دشمن خود می‌دانند
عربستان سعودی و اسرائيل دهه‌هاست که دشمن یکدیگر شمرده می‌شوند و میان این دو کشور روابط دیپلماتیک وجود ندارد اما بر پایه یک نظرسنجی که مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای "هرتزلیا" در اسرائيل و دانشگاه ویسکانسین – میلواکی در آمریکا به طور مشترک انجام داده‌اند، ۵۳ درصد شهروندان عربستان سعودی، نه اسرائيل بلکه ایران را تهدیدی بزرگ برای کشور خود می‌دانند.

برای بسیاری از شهروندان عربستان سعودی "دولت اسلامی" (داعش) بزرگترین خطر برای کشورشان به شمار می‌رود. حدود ۲۲ درصد از ۵۰۶ نفری که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند، شبه‌نظامیان تروریست داعش را بزرگترین تهدید برای عربستان سعودی می‌دانند. عقیده ۱۸ درصد شهروندان عربستان سعودی نیز این است که اسرائيل بزرگترین دشمن این کشور است. همچنین اکثریت شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند معتقدند که اگر ایران به سلاح اتمی دست یابد، عربستان سعودی نیز باید بمب اتم تولید کند.

از نظر آلکس مینتس، مدیر انستیتوی سیاست و استراتژی در مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای "هرتزلیا"، این نظرسنجی چشم‌اندازی جدید را می‌گشاید. مینتس می‌گوید: «آنچه ما اینجا در اسرائيل درباره سعودی‌ها فکر می‌کنیم، درست همان چیزی نیست که آن‌ها هستند. بسیاری علائق، تهدیدها و اهداف مشترک وجود دارد و برخی سعودی‌ها حتی مایلند که ما به طور متحد بجنگیم.» آلکس مینتس تأکید می‌کند که پرسشگران این نظرسنجی هنگام مکالمه تلفنی با افراد شرکت‌کننده به آن‌ها نگفته‌اند که اسرائيلی هستند.

با آنکه به طور رسمی گفته می‌شود که اسرائيل و عربستان سعودی دشمن یکدیگرند، اما این دو کشور در سال‌های اخیر به هم نزدیک شده‌اند و همکاری ‌میان آن‌ها پشت پرده در جریان است. به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، دیپلمات‌های دو کشور از آغاز سال ۲۰۱۴ تا کنون پنج بار با یکدیگر دیدار و گفتگوی محرمانه داشته‌اند. گفته می‌شود که هدف از این دیدارها جلوگیری از گسترش نفوذ ایران در منطقه بوده است. عربستان سعودی به دیگر کشورهای منطقه خاورمیانه نیز نسبت به "تهدید ایران" به عنوان یک "تهدید خارجی که در پی گسترش کنترل و استیلای هژمونی خود و ایجاد بی‌ثباتی و فتنه فرقه‌ای" در منطقه است، هشدار داده است.

همچنین ۸۵ درصد یعنی اکثریت شرکت‌کنندگان در نظرسنجی یاد شده گفته‌اند که موافق "طرح صلح عربی" هستند که اتحادیه عرب در سال ۲۰۰۲ پیشنهاد کرده بود. در طرح صلح اتحادیه عرب از جمله پیش‌بینی شده که اسرائيل از مناطقی که در سال ۱۹۶۷ اشغال کرده عقب‌نشینی کند. در این طرح پیشنهاد شده که در ازای عقب‌نشینی اسرائيلی‌ها، اعراب با اسرائيل صلح کنند اما طرح صلح اتحادیه عرب در اسرائيل با استقبال روبرو نشد و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائيل، گفت: «طرح صلح عربی که ۱۳ سال قبل کلید خورد دیگر با تحولات منطقه همخوانی ندارد.» نتانیاهو افزوده بود که هم اکنون عامل دیگری برای نزدیک شدن کشورهای عربی و اسرائيل به هم وجود دارد که نگرانی مشترک این کشورها نسبت به برنامه هسته‌ای ایران است.
مرجع : دويچه وله