به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۹:۳۱
 
۲۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۱۹ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب : ۸۰۳۸۹
بخاطر صف‌کشی غیرمنصفانه در مقابل دولت؛

انتقاد روزنامه اصولگرا از بي‌انصافي اصولگرايان

گروه سياسي- رسانه ها: یک روزنامه اصولگرا، در یادداشتی، با انتقاد صریح از برخی اصولگرایان بخاطر صف‌کشی غیرمنصفانه در مقابل دولت در موضوعاتی نظیر هدفمندی یارانه‌ها، افزایش قیمت بنزین و مذاکرت هسته‌ای، آنها را به «اصول»گرایی دعوت کرد.
انتقاد روزنامه اصولگرا از بي‌انصافي اصولگرايان
در یادداشت روزنامه خراسان آمده است: امسال به نام همدلی و همزبانی نامگذاری شده است. این نامگذاری را نباید تنها یک توصیه اخلاقی و سفارش نصیحت‌گونه دانست که اگر چنین نیز تلقی کنیم، نصیحت رهبر انقلاب به جهات مختلف، که کمترینش حکم عقل و تدبیر است، مولوی و الزام‌آور است. اما ماجرا فراتر از یک نامگذاری ساده است. ضرورتی وجود داشته که این نام انتخاب شده است. همدلی و همزبانی توصیه‌ای برای تمام فصول است اما برای این روزهای ما یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود.

موضوعاتی وجود دارد که متن و حواشی آن در قد و قواره یک مسأله ملی، نیازمند حضور همدلانه مردم و دولت است. موضوعاتی که فراتر از بازی‌های سیاسی و اختلافات جریانی و طایفه‌ای و قبیله‌ای است. از این جهت، گروه‌های مخالف دولت نیز باید حضور حداکثری و دغدغه‌مند و دلسوزانه خود را برای حل مشکلات اثبات کنند و صد البته که اصولگرایی جز این نیست. اشاره به چند نمونه از این جهت حائز اهمیت است.

یکم: چند روز قبل مسعود نیلی به عنوان مرد شماره یک و مدیر اتاق فکر اقتصادی دولت در همایشی به چشم‌انداز اقتصادی سال جدید پرداخت. خلاصه حرف‌های نیلی این بود که انتظار استمرار کاهش تورم و رشد اقتصادی از سال 93 در سال جدید دور از واقعیت است. به تعبیر نیلی گرفتاری‌های نهادی در سال جدید وجود دارد که اجازه نمی‌دهد رشد و کنترل تورم همچون سال 93 استمرار یابد.

فارغ از اینکه بیان این اعتراف نوعی شفاف‌سازی در اقتصاد محسوب می‌شود و تقاضای کمک و حمایت، قابل تقدیر است، اما مهمتر اینکه شرایط اقتصادی کشور نمی‌تواند با همراهی و همدلی گروه‌های سیاسی و مردمی بهبود یابد. نمونه آشکار این موضوع در افزایش قیمت بنزین است.

دولت، درست یا غلط، ناچار شد قیمت بنزین را افزایش دهد. همچنین علیرغم میلش برخی از گروه‌های پر درآمد یارانه‌ای را حذف کرد. علت نیز روشن است. کشور توان لازم را برای ادامه راه در اجرای یارانه نقدی ندارد. آن هم در شرایط تحریمی و کاهش معنادار درآمد دولت به دلایل رکودی و کاهش قیمت نفت. با این حال برخی از گروه‌هایی که تا دیروز به درستی دولت را مورد نقد قرار می‌دادند که چرا گروه‌های پردرآمد را از لیست دریافت یارانه نقدی حذف نمی‌کنید، با اجرای این سیاست دیرهنگام، مقابل دولت صف‌کشی کردند. این جبهه‌بندی غیرمنصفانه درباره افزایش قیمت بنزین نیز تکرار شد. برخی رسانه‌ها از افزایش قیمت بنزین گلایه کردند؛ حال آنکه دولت قانونی را اجرا کرده بود که پیشتر در دولت قبل پایه آن بنا نهاده شد و اتفاقا مردم فراموش نکرده و نمی‌کنند که کسانی که امروز نگران افزایش قیمت بنزین شدند، در گذشته و در مقابل آن شوک درمانی خطرناک و پر عارضه سکوت سیاسی کردند.

حال چرا باید امروز از اجرای قانون گلایه کرد؟ بدتر اینکه برخی رسانه‌ها این تصمیم دولت را با هدف تحت فشار قرار دادن نظام در امضای توافق هسته‌ای تلقی کردند. حقیقتاً چنین اتهام گزافی منصفانه است؟ قابل دفاع است؟ همدلی است؟ رهبر انقلاب اخیرا در دیدار با نمایندگان مجلس تاکید کردند مبنای همدلی حسن نیت است و با سوءنیت نمی‌شود همدلی کرد؛ با این حساب با چه ملاک و معیاری دولت را متهم به چنین خیانت بزرگی می‌کنند؟

دوم: نمونه دیگر در ماجرای مذاکرات است. امروز مذاکرات هسته‌ای بیش از گذشته نیاز به همدلی و همراهی گروه‌های سیاسی و مردم دارد. امروز همه توان داخلی باید مصروف افشای خدعه و مکر طرف غربی باشد. با این حال برخی همه تلاش و دغدغه‌شان شده است اثبات خیانت طرف داخلی. بدون تردید روند مذاکرات نیاز به هشدار و تذکر و نقد دارد. اما نباید فراموش کرد طرف غربی برای زمین زدن مهد اسلام محمدی یکپارچه شده است. بدون تردید با این میزان اختلاف و بدگمانی و متاسفانه برخی بداخلاقی‌ها نمی‌توان انتظار داشت این مذاکرات به سرانجام قابل انتظار برسد. سرانجام قابل انتظار فقط توافق نیست. رشد و تعالی فهم مردم از مناسبات دنیای استکبار، مهمتر از هر دستاورد مادی و فیزیکی است. حفظ جایگاه نظام اسلامی به عنوان محور ضدامپریالیستی در دنیا مهمتر از هر نوع دستاورد هسته‌ای است. با این حساب چطور ممکن است با تخریب بی‌امان تیم مذاکره‌کننده و اتهام‌های غیرمنصفانه به این مهم دست یافت. این میزان دوپاره قلمداد کردن حاکمیت در ایران، خلاف تدبیر و اهداف عالیه مذاکرات است. چطور ممکن است با حاکمیت دوگانه انتظار برافراشتن شعار مقاومت در منطقه را داشت؟

خلاصه اینکه شرایط کشور به نحوی است که نیازمند وفاق ملی و اجماع سیاسی است. این همدلی و همزبانی برای این روزهای ما یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و فراتر از یک سفارش اخلاقی است و صد البته که در این راه اصولگرایان، اصولگراتر از گذشته باید رفتار کنند که اصولگرایی در همین دغدغه انقلابی داشتن است. آنچه لازم است در انتها تذکر داده شود این است که تاکید این یادداشت بر اصولگرایی اصولگرایان است. درباره همدلی و همراهی، حرف با دولت و طرفدارانش بیشتر نباشد، کمتر نیست اما بدون تردید انتظار اصولگرایی را ابتدا باید از اصولگرا داشت.

احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۹ ۱۳:۵۳
صداقت تنها کالای کمیاب این دوره وزمانه (307640)
سعید1
۱۳۹۴/۰۳/۱۹ ۱۵:۲۱
هم صداقت وهم هوشمندی دوست من.نویسنده این یادداشت هوشمند است.سردبیر ومدیر مسئول روزنامه اصولگرا از اوهوشمندتر چرا که چنین مطلبی در روزنامه شان اجازه انتشار یافته اما افسوس که شمار چنین نخبگانی در اصولگرایان تعدادشان از انگشتان یک دست هم کمتر است.اگر این دست تفکرات ملی بر اصولگرایان حاکم بود با توجه به غلبه این هوشمندی در میان اصلاح طلبان کشورمان روز به روز پیش می رفت اما دو صد افسوس که گروه های فشار اصولگرا بر نخبگانشان رهبری و صدارت می کنند. (307649)
نیاوند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۹ ۱۹:۳۱
سعید عزیز!
در اصولگرایان هم افراد نخبه زیاده ولی نمیدونم چرا خارج از گود واستادن. این مملکت نیاز به افراد دلسوز و عملگرا داره تا برنامه ها و قوانین مصوب رو اجرایی کنن. (307733)
بسیجی زمان دفاع
Canada
۱۳۹۴/۰۳/۱۹ ۱۷:۵۹
احمد جان چرا ناامیدی از صداقت، تیترهای کیهان مملوو از صداقت و لطافت است ، کیهان . جوان و بقیه تیترهای این رسانه های پاک راست گو درستکار و ... را ببین (307699)
امید
Romania
۱۳۹۴/۰۳/۱۹ ۲۳:۱۵
مطمئنین که صداقت، تنها کالای کمیاب این دوره و زمونه است؟ یعنی به نظر شما، خرد و تعقل، هوشمندی و کیاست، تعهد و وجدان کاری، تلاش و کوشش، پاکی و پاکدستی، اخلاق و انصاف، شرف و نجابت، انسانیت و فداکاری و هزار و یک ویژگی مثبت دیگه، در حد اعلا و نرمال قرار داره؟!! (307782)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۹ ۱۴:۱۶
اصولگرا و اصلاح طلب سر و ته یک کرباسند . از این بازیها آبی برای ملت ایران گرم نمی شود.
هدف هر دو گروه چپاول ملت است و تا این جای کار هم موفق بوده اند .
اصولگرایان با ورق پاره خواندن تحریمها ، ملت را بیچاره کردند و زمینه های فشار بر مردم را فراهم نمودند.در مقابل اصلاح طلبان هم با ایجاد زمینه های امضای توافق ننگین لوزان ، کشور را دو دستی در اختیار بیگانگان قرار دادند.
واقعا باید به حال خودمان بگیرییم. (307644)
امید خراسانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۹ ۱۶:۰۳
البته روزنامه ی خراسان از ابتدا هم اگر اصولگرا بوده اصولگرای منصفی بوده و روزنامه ای با بیش از 60 سال سابقه است (307658)
م
Romania
۱۳۹۴/۰۳/۱۹ ۱۶:۰۷
خراسان در تمام انتخابها از هیچ کاندیدای اصولگرا حمایت نکرده است اگر سند دارید ارائه دهید ولی محکم از ولایت فقیه دفاع کرده است شاید هم نگاه روزنامه خراسان است که او را اصولگرا نامیده اید و با این نگاه تفاوت اصلاح طلبان و اصولگرایان را روشن ساختید زیرا هیچ وقت اصلاح طلبان حاضر نشده اند از ولایت فقیه دفاع کنند و اصلاح طلبان در صف اول نثاگویان به دشمنان رهبری بوده اند (307661)
داود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۹ ۱۸:۴۷
بهار عزیز من از خوانندگان همیشگیتم .
میخواستم بگم که روزنامه خراسان از معدود نشریات و روزنامه های بی طرف هست.
اینو ما مشهدیا کاملا باور داریم و این روزنامه انصافا بی طرفی رو همیشه رعایت کرده ... موفق باشید . (307715)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۹ ۱۹:۲۸
به یاد کلامی از امیرالمومنین (ع) افتادم که خطاب به اطرافیانش که به یکدیگر میتازند،، می فرمایند" آنان (دشمنان) که بر باطل اند، اتحادشان از شما که بر حق هستید.بیشتر است.....حکایت امروز ماست...این همه هجوم و حمله،تهمت و افترا،دروغ و دغل،توهین و تحقیر و ......نسبت به بزرگان حکومت و رجال سیاسی و با سابقه انقلابی در کدام کشور در چه مذهب و مرامی به اندازه ایران شیعی رایج است؟؟؟؟؟ من که نمی شناسم. (307730)
M.Hossein
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۹ ۲۳:۳۳
فراموش نکنیم که روزنامه اصلاح طلب یزد هم گفته بود بخش هایی از دولت فشل شده اند و روحانی کاری برای مردم نکرده است!!!
کاش اینا رو هم قید می کردید!!! (307790)
معلم ناامید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۲۰ ۰۷:۴۴
مجلس اگر ی کار + داشته اعلام استیضاح اقای فانی است (307818)