به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۲۷ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب : ۸۱۲۵۲
نتایج یک پژوهش نشان داد:

ژن اوتیسم با سیر تکاملی مغز جنین مرتبط است

گروه علمی: تحقیقات دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در سان‌دیگو نشان داد جهش‌های ژنتیکی که باعث اوتیسم در کودکان می‌شوند، مرتبط با مسیری هستند که تکامل مغز در جنین را تنظیم می‌کند.
ژن اوتیسم با سیر تکاملی مغز جنین مرتبط است
محققان مجموعه‌ای از جهش‌های شناخته‌شده اوتیسم موسوم به انواع مختلف کپی (CNVs) را بررسی کردند. آنها در‌مورد زمان و محل ظهور ژن‌ها در‌ طول تکامل مغز تحقیق کردند.دکتر لیلیا لاکوچوا، سرپرست این تیم تحقیقاتی اظهار کرد: مورد حیرت‌انگیزی که ما مشاهده کردیم، این بود که به‌ نظر می‌رسد ‌CNV‌های مختلف، در دوره‌های مختلف تکامل، روشن می‌شوند. به گفته دانشمندان، CNV واقع در ناحیه‌ ژنومی 16p11.2، حاوی ژن‌هایی است که در ‌طول اواخر دوره‌ میانی جنینی (late-mid fetal period) فعال می‌شوند. سرانجام، آنها شبکه‌ای از ژن‌ها را شناسایی ‌کرده‌اند که الگوی مشابهی از فعال‌سازی را نشان می‌داد، از‌ جمله KCTD13 در 16p11.2 و CUL3، ژنی از کروموزوم متفاوت که در کودکان مبتلا به اوتیسم نیز جهش می‌کند.

لاکوچوا می‌گوید: هیجان‌انگیزترین لحظه برای ما زمانی بود که دریافتیم پروتئین‌های کدگذاری شده به ‌وسیله‌ی‌ این ژن‌ها، مجموعه‌ای را تشکیل می‌دهند که سطوح پروتئین سوم RhoA را تنظیم می‌کند. پروتئین‌های Rho، نقشی محوری در مهاجرت نورونی و شکل‌پذیری مغز در مراحل اولیه‌ تکامل مغز را ایفا می‌کنند. به گفته وی، آزمایشات دیگر تأیید کرده‌اند که جهش های CUL3، مانع واکنش با KCTD13 می‌شوند که نشان‌ می‌دهد 16p11.2 CNV و CUL3، ممکن‌است از‌ طریق یک مسیر RhoA فعال شوند. سطوح RhoA بر اندازه‌ بدن و سر در نسخه آزمایشگاهی گورخرماهی که توسط ژنتیک‌شناسان برای تحقیق در‌مورد عملکرد ژن‌ها به‌ کار می‌رود، تأثیر می‌گذارند. کودکان دارای 16p11.2 CNV دارای اندازه‌ سر افزایش یا کاهش یافته هستند و از چاقی یا کمبود وزن رنج می‌برند.

به ادعای محققان، مدل آن‌ها به ‌خوبی مطابق با آن چیزی است که در بیماران مشاهده می‌شود. مسیر RhoA به تازگی به ‌طور جالبی در شکل نادری از اوتیسم به ‌نام سندروم Timothy نشان داده شده‌ که به‌ وسیله‌ جهش در یک ژن کاملا متفاوت ایجاد می‌شود. این واقعیت که سه نوع مختلف جهش ممکن ‌است از‌ طریق یک مسیر فعال شوند، قابل‌توجه است. دکتر لاکوچوا و همکاران قصد دارند بازدارنده های مسیر RhoA را با استفاده از یک مدل سلول بنیادی اوتیسم آزمایش کنند. این تحقیق در‌ مجله‌ Neuron منتشر شده ‌است.
مرجع : ایسنا