به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۲۷ ساعت ۱۳:۵۶
کد مطلب : ۸۱۲۶۵

انرژی گرفتن از سنگ‌های تقلبی!

گروه جامعه: اگر تعبیر «خواص سنگ‌های تزئینی ماه تولد» را در گوگل جست‌وجو کنیم صفحه‌های گوناگونی باز می‌شود. در هر یک از صفحه‌ها خواص سنگ‌ها مطابق با ماه تولد اشخاص نوشته شده است. انگار هر سنگ با متولدان یک ماه ارتباط برقرار می‌کند و اینچنین نوشته شده که می‌تواند برای درمان بیماری‌ها یا متعادل کردن قوای روحی و دماغی ثمربخش باشد. برای متولدان هر ماه، علاوه بر سنگ مربوط به ماه تولد خود، چندین سنگ دیگر هم مفید است. آدم‌های زیادی هستند که سنگ تولدشان را می‌شناسند و می‌گویند، این سنگ که گاهی به قیمت گرانی به دست آمده به آنها انرژی می‌دهد. شما سنگ ماه تولدتان را چقدر می‌شناسید و درباره آنها چه اطلاعاتی دارید؟
سنگ متولدین فروردین‌ماه الماس، متولدین اردیبهشت سنگ زمرد، خردادی‌ها سنگ مروارید، متولدین تیر سنگ «گارنت» و متولدین دیگر ماه‌های سال نیز به این منوال سنگ ماه را می‌توانند یافت کنند تا به قول برخی افراد مامنی برای مقابله با استرس‌ها و انتقال انرژی‌های مثبت باشد

در میان شلوغی خیابان سلسبیل مغازه‌ای هست که در ویترینش انواع و اقسام بدلیجات چیده شده است. داخل مغازه بروشور بزرگی با سنگ ویژه ماه تولد و خواص آن نصب شده است. فروشنده مغازه در پاسخ به اینکه سنگ‌ویژه ماه‌های تولد هر یک از افراد چیست و چه خواصی دارد؟ می‌گوید: همان‌طور که در بروشور می‌بینید هر یک از ماه‌های تولد سنگ‌های تزئینی ویژه‌ای برای خود دارند، به عنوان مثال برای متولدین اردیبهشت زمرد و عقیق، برای متولدین دیگر ماه‌ها هم سنگ‌های گوناگونی وجود دارد و انتخاب نوع آن به سلیقه مشتری بستگی دارد. امین افشاری درباره تبلیغاتی که درباره انرژی سنگ‌ها وجود دارد، می‌افزاید: باید توجه داشت که انواع سنگ‌های معدنی بر مبنای قیرات محاسبه می‌شود و به این ترتیب هزینه هر یک از سنگ‌ها گران است و هر شخصی توانایی خرید آن را ندارد. به گفته او در اصل آنچه در بازار شاهد آن هستید، شیشه‌های رنگی به‌نام سنگ‌های ماه تولد است و در واقع شیشه هم به نوبه خود چندان انرژی ندارد.

اگر حرف‌های او را بپذیریم یعنی اینکه حتی در مساله‌ای این چنین از پایه نادرست هم تقلب می‌شود چنانکه به‌درستی مشخص نیست که آیا سنگ‌ها واقعا به ما انرژی می‌دهند یا نه و حالا خبر می‌رسد که سنگ‌هایی که با قیمت‌های نجومی فروخته می‌شوند سنگ نیستند، شیشه‌اند. قیمت شیشه‌هایی را که به‌جای سنگ تولد فروخته می‌شود، اندازه آنها مشخص می‌کند. شیشه‌های کوچک که وزنشان 10 گرم هم نیست حدود 150 هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند حال آنکه شیشه‌هایی هم هستند که قیمت‌شان 400 و حتی 500 هزار تومان است. فروشندگان به کسانی که اعتقاد و احیانا تبحر بیشتری دارند، توصیه می‌کنند که سنگ اصل را بخرند. سنگ اصل را باید سفارش داد و کوچک‌ترین و ارزان‌ترین آن کمتر از یک میلیون و 500 هزار تومان نیست. افشاری درباره تاثیر سنگ‌ها می‌گوید: آنچه باعث رونق اینگونه وسایل و توجه اکثر مردم به آن شده فقط تلقین است. برای مثال اگر شما یک وسیله تقلبی بی‌ارزش را به شخصی بدهید و به او بگویید که این وسیله انرژی مثبت دارد، بی‌شک آن فرد بر این باور است که شیء همراهش به او انرژی‌های مثبت فراوانی می‌دهد و انرژی‌های مضاعفی در افراد به‌وجود می‌آورد.

ادعاهایی کاذب و سرکاری
در حوالی میدان ونک یک مغازه بدلیجات هست که فروشنده آن مغازه مشغول فروش دستبندهای پاور بالانس است و درباره نحوه کار این دستبند و دفع انرژی‌های منفی به دو خانم جوان توضیح می‌دهد. او می‌گوید: امروزه وسایل مختلفی در زمینه نحوه کنترل انرژی‌های منفی در افراد وجود دارد اما باید توجه داشت که خود فرد چگونه این انرژی‌های منفی را مهار می‌کند و اگر بر این باور باشند که این وسایل در وجود آنها معجزه کند باید گفت که این باور به نوعی خرافات است.

به تفکر خود اعتماد داشته باشید
یک کارشناس مسائل اجتماعی و مدرس روانشناسی درباره کم و کیف اثرات سنگ‌های ماه تولد گفت: باید توجه داشت هر چه به نام انرژی‌های مثبت در جامعه عرضه می‌شود، بی‌شک برای یکسری از افراد سودجو سود در پی دارد. حسن عشایری می‌افزاید: اینکه هر روز یک وسیله جدید مد می‌شود و سودجویان از این طریق برای خود به دنبال مشتری هستند نشان‌دهنده میزان ناآگاهی افرادی است که کورکورانه به دنبال آنها می‌روند. به گفته او اینکه برخی افراد به دنبال تولید وسایل گوناگون ازجمله انواع وسایل تزئینی با پسوند دفع انرژی‌های منفی و... در جامعه هستند باید توجه داشت که این اقدامات به نوعی سوءاستفاده از ساده‌لوحی برخی افراد است. عشایری تاکید می‌کند: مساله انرژی‌ها در کائنات و متافیزیک بر همگان واضح و علم هم آن را تائید کرده است اما اینکه فقط به صرف تکیه به یک شیء بتوان انرژی‌های منفی را مهار کرد چندان علمی نیست. باید توجه داشت برای هر تغییر باید خود فرد دست به کار شود و بخواهد زندگی خود را تغییر دهد و این کار بسیار سخت و نیازمند صرف وقت است. این استاد دانشگاه تصریح می‌کند: تلقین در زندگی افراد از جایگاه برجسته‌ای برخوردار است و نباید قدرت مغز و تفکر را در زندگی افراد بی‌تاثیر دانست. برای مثال اگر شما به مسائل مثبت فکر کنید بی‌شک پیامد آنچه اندیشیده‌اید در زندگیتان اتفاق خواهد افتاد و باید قدرت مغز و اندیشه را باور کرد.

تاثیر تبلیغات؛ ایجاد حس نیاز در جامعه
یک جامعه‌شناس درباره وجود انواع خرافات در جامعه به «آرمان» می‌گوید: اغلب مسائل موجود در جامعه در قالب انرژی‌ها با خرافات و به نوعی به سخره گرفتن شعور مردم در ارتباط است و هر روز با عرضه یک وسیله جدید در جامعه برخی افراد در پی ایجاد حس نیاز و بازاریابی برای فروش این محصولات هستند. امان‌ا... قرایی‌مقدم می‌افزاید: تاثیر تبلیغات در جامعه بر کسی پوشیده نیست و اکثر افراد تحت تاثیر تبلیغات و بزرگنمایی آن قرار می‌گیرند. به گفته او با ورود وسایل انرژی‌دهنده در جامعه در پی این هستند که شبه علم را به نوعی علمی و موثر در بین مردم ترویج دهند و به این ترتیب با ایجاد حس نیاز در جامعه در پی بازاریابی و فروش وسایلشان هستند. این جامعه‌شناس تصریح می‌کند: باید با دید علمی به قضایا توجه شود در غیر این‌صورت باید خود را برای تائید هر چیز تازه‌ای در جامعه آماده کنیم. او در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان به شکل علمی انرژی‌های منفی را مهار کرد، تصریح می‌کند: ‌برخی از انواع متداول تفکر منفی شامل تمرکز کردن بر جنبه‌های منفی یک مساله است و برای کنترل افکار منفی باید در زمان حال زندگی کرد و با استفاده از مهارت‌های زندگی به‌ویژه مدیریت بحران به شکل کاملا حساب شده و منطقی مسائل را حل‌وفصل کرد.
مرجع : روزنامه آرمان