به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۳۱ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب : ۸۱۵۵۳
کارهایی که من یک نوع بی قراری بیمارگونه است

"بی‌قراری ذاتی" عباس کیارستمی

گروه فرهنگی:یک کارگردان پیشکسوت سینما می‌گوید: کارهای مختلف‌ام از بی‌قراری ذاتی نشات می‌گیرد.
"بی‌قراری ذاتی" عباس کیارستمی
عباس کیارستمی با اشاره به سرودن شعر، عکاسی و طراحی کردن جدا از ساختن فیلم در گفت‌وگویی مطرح کرده است:من قصد ندارم به هر شاخه‌ای سرک بکشم. همه‌ی این کارهایی را که انجام می‌دهم نشات گرفته از یک بی‌قراری ذاتی است و باتوجه به این که فیلمسازی یک پروسه زمان‌بر، انرژی بر و سخت است و من هر دوسال یکبار فیلم می‌سازم پس به ناچار به شعر روی می‌آورم. کیارستمی یادآور شده است: اوایل به بیابان سفر می‌کردم بعدها با خودم هم دوربین بردم بعد از آن عکس‌هایم را چاپ کردم و بعد هم نمایشگاه گذاشتم و عکاس شدم، کارهایی که من انجام می‌دهم یک نوع بی قراری بیمارگونه است، به عبارتی با این‌ها زندگی را سر می‌کنم. عباس کیارستمی که اول تیر ماه 75 ساله می‌شود، متولد 1319 تهران است، با ساخت فیلم‌های کوتاه و بلند به‌عنوان شاخص‌ترین فیلم‌ساز ایرانی در عرصه‌ی بین‌المللی مطرح شده است.

او در کارنامه‌ی فیلم‌سازی‌اش ساخت فیلم‌های کوتاه «نان و کوچه»، «زنگ تفریح»، «تجربه»، «دو راه حل برای یک مساله» و .. و فیلم‌های بلند «گزارش» 1356، «اولی‌ها» 1362، «خانه‌ی دوست کجاست؟» 1365، «مشق شب» 1366، «کلوز‌آپ، نمای نزدیک» 1368، «زندگی و دیگر هیچ» 1370، «زیر درختان زیتون» 1373، «طعم گیلاس» 1376، «باد ما را خواهد برد» 1377، «ABC آفریقا» 1379 را دارد. عباس کیارستمی 5 سال قبل، «کپی برابر اصل» را در جشنواره‌ی فیلم کن به نمایش گذاشت که جایزه بهترین بازیگر زن را برای «ژولیت بینوش» به‌همراه آورد و پس از آن در جشنواره‌های متعددی چون ریودوژانیرو، ملبورن، نیویورک، ابوظبی و شیکاگو به نمایش درآمد و به تازگی در گروه هنر و تجربه در سینماهای ایران به نمایش درآمده است.

«مثل یک عاشق» آخرین ساخته‌ی کیارستمی که در ژاپن ساخته شد و سه سال گذشته در جشنواره‌ی فیلم کن به نمایش درآمد. عباس کیارستمی می‌گوید: من در فیلمسازی برای طبقه خاصی فیلم می‌سازم و انتظار فروش هم ندارم اما در کار تبلیغاتی باید مردم را وادار به انجام کار کرد. باید بدانید با فیلمی که می‌سازید چه تاثیری را می‌توانید روی مخاطب بگذارید. این کارگردان سینما همچنین در رابطه با ارتباط‌ش با مخاطبان جوان و برگزاری کارگاه‌های آموزشی می‌گوید: آنچه برایم در کار کردن با هنرجویان جوان جذابیت دارد لذت تجربه کردن و بازگشت به دوره نوجوانی‌ام است زمانی که تازه سینما را تجربه کردم و دوست دارم یک بار دیگر به دوره جوانی‌ام برگردم و باز هم تجربه به دست آورم.

عباس کیارستمی که قصد دارد فیلم جدیدش را در چین بسازد سال گذشته چند روز پس از هیجانی که با محوریت ابراهیم حاتمی‌کیا (و پس از انتشار فیلمی از یکی از کارگاهش) به هجمه‌ای علیه او بدل شد، پاسخ داد. در بخش‌هایی از مصاحبه‌ای که حبیب احمدزاده با این سینماگر انجام داده بود، کیارستمی تاکید کرده بود که از هیچ جنگی دفاع نمی‌کند اما بحث دفاع را موضوعی جدا می‌داند و بر همین اساس، خود را مدیون جوانانی می‌داند که در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، از جان خود برای دفاع از میهن گذشتند.
مرجع : ایسنا