به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۸۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۰۳ ساعت ۱۶:۴۳
کد مطلب : ۸۱۹۷۵
احمدی‌نژاد می‌خواهد کجا برگردد؟

احمدی‌نژاد اشتباهی رییس‌جمهور شده بود

کویـر لوت را هم وثیقه گذاشتند و وام گرفتند!
گروه اقتصادی: یك اقتصاددان و استاد دانشگاه می‌گوید در دولت قبل زمین‌های کویر لوت را وثیقه گذاشته، وام میلیاردی گرفته و این وام را برنگردانده است، درحالی که احمدی‌نژاد آمده بود با فساد مبارزه کند اما فاسد‌ترین دولت بعد از انقلاب شد.
احمدی‌نژاد اشتباهی رییس‌جمهور شده بود
مهدی پازوکی با تشریح ریشه های بوجود آمدن فساد در اقتصاد کشور، گفت: «در بررسی ریشه های فساد می توان گفت در جامعه ای که سلامت اقتصادی حکمفرما باشد، این سلامت مانع از بوجود آمدن هر گونه فساد و معضل اقتصادی خواهد شد.اگر اقتصاد کشور براساس اصول علمی و کارشناسی اداره شود، قطعا می توان فساد را کنترل کرد. »

او با بیان اینکه اگرچه در کشورهای توسعه یافته فساد صفر نیست، اظهارداشت: «در کشورهای توسعه یافته به دلیل اداره علمی اقتصاد، فساد به شدت کنترل شده است، بنابراین یکی از دلایل بوجود آمدن فساد در اقتصاد عدم شفافیت در اقتصاد است.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره وجود دیدگاه سنتی درباره آزادی،خاطرنشان کرد: «یعنی تا صحبت از آزادی می شود، برخی ها آن را با بی بند و باری مترادف می دانند حال آنکه این مفهوم دراقتصاد بسیار مهم است. مثلا وقتی یک اقتصاددان می گوید آزادی مبادلات اقتصادی، این آزادی باید در تمام سطوح باشد. این آزادی شامل حق شهروندی نیز می شود. لذا اگر در جامعه ما رسانه ها بتوانند مثلا جوامع توسعه یافته تخلفات مالی و فساد اقتصادی عالی ترین سطوح اداره کشور را منتشر کنند به افزایش شفافیت اقتصادی کمک خواهد کرد.»

پازوکی تاکید کرد: «اگر این آزادی باشد می توان بر تاریکخانه افراد رانت خوار نور تاباند و افراد سو استفاده گر را رسوا کرد. به نظرمن آقای احمدی نژاد اشتباهی رییس جمهور ایران شده بود، به این دلیل که ایشان شعار دفاع از مستضعفان و دفاع از عدالت سر داد، اما راهکار و مکانیزمی برای این شعار نداشت.»

وی اضافه کرد: «ایشان می خواست با شعار کشور را به سمت مدینه فاضله ببرد،اما در نهایت چه اتفاقی در اقتصاد افتاد؟ بنده به عنوان کارشناس اقتصادی می توانم با اطمینان بگویم که نسبت به 100 سال گذشته حداقل از دوره ناصرالدین شاه تاکنون،این دولت را جز فاسد ترین دولت ها قرار گرفته است؛ این ادعا نیست، بلکه گزارش های اخیر و رسمی اخیر این موضع را تایید می کند.»

این اقتصاددان با بیان اینکه دولت گذشته حتی به صندوق قرض الحسنه شهید رجایی نهاد ریاست جمهوری هم رحم نکرد، عنوان داشت: «کارکرد این صندوق پرداخت وام به کارکنان ریاست جمهوری است،در حالی که دولت قبل از محل منابع خود به این صندوق پول در جهت تسویه وام های وزرا پرداخت کرده است. یعنی آنها به این صندوق هم رحم نکردند.»

وی اضافه کرد: همین داستان بابک زنجانی را در نظر بگیرید؛ حتی شما به عنوان خبرنگار تا هماهنگ نکنید نمی توانید وارد وزارت نفت شوید، بعد چگونه است که آقای بابک زنجانی 2 میلیارد و 700 میلیون دلار از طریق همین رفت و آمدها به وزارت نفت فساد می کند؟ 2 میلیارد و 700 میلیون دلار عدد کوچکی نیست؛ درحالی که با 50 میلیون دلار می شود در یک کشور آفریقایی حکومتی را ساقط کرد!»

پازوکی با بررسی ریشه های این اتفاق ها عنوان داشت: «چرا این اتفاق افتاد؟ چون دولت آقای احمدی نژاد برنامه نداشت. متاسفانه امروز وزرایی که بابک زنجانی را تایید کردند، پست مهم دارند، در حالی که آنها هم باید امروز پاسخگو باشند. بابک زنجانی محصول یک اقتصاد ناسالم، غیر شفاف و مبتنی بر روابط است؛ دولت آقای احمدی نژاد به لحاظ اقتصادی ربع قرن اقتصاد ایران را به عقب برد. دلیل عمده آن هم فساد بود، درحالی که ایشان آمده بود با فساد مبارزه کند اما فاسد‌ترین دولت بعد از انقلاب شد.»

این اقتصاد دان با بیان اینکه این فرد به تنهایی مسئول این فساد بزرگ اقتصادی نیست،گفت: «مسلم است که افرادی ایشان را حمایت می کرده اند. حتی تلویزیون هم در دادن آنتن به بابک زنجانی باید پاسخگو باشد. در واقع هرمقام رسمی و غیر رسمی که رانت داده و یا از افراد رانتی حمایت کرده اند، باید نزد افکار عمومی محاکمه شوند.»

وی تصریح کرد: «عدم شفافیت اقتصادی یکی از ریشه های فساد است؛ برای مقابله با فساد قطعا نیاز داریم که حکمرانی خوب حاکم باشد. با وجود این حجم از فسادی که در دولت قبل رخ داده، متاسفانه هنوز زمزمه بازگشت آقای احمدی نژاد به عرصه سیاست وجود دارد. درحالی که ایشان کجا برگردد؟ که فسادها را بیشتر کند؟»

این اقتصاددان علت عدم شفافیت را بوجود آمدن انحصار ذکر کرد و گفت: «هرگونه رانتی که در اقتصاد ایجاد فساد کند،مانع شفافیت است. البته نباید فراموش کرد که ریشه فساد در اقتصاد ایران اقتصاد دولتی است؛ هرچه اقتصاد دولتی گسترده تر باشد،فساد بیشتر می شود، چون اقتصاد دولتی منشا رانت است.»

او افزود: «این رانت می تواند طبقه جدید ایجاد کند؛ بابک زنجانی یک نمونه از اقتصاد رانتی است. من طرفدار بخش خصوصی هستم اما بخش خصوصی سالم نه رانتی. مثلا بخش خصوصی وجود دارد که زمین های کویر لوت را وثیقه گذاشته، وام میلیاردی گرفته و این وام را برنگردانده است. تردیدی نیست که رانت بخش خصوصی را هم فاسد می کند. بخشی از رانت به دلیل درآمد نفت است؛ متاسفانه فساد درآمد نفت تا پوست و خون جامعه رفته است.»
مرجع : خبرآنلاین

محمود
Romania
۱۳۹۴/۰۴/۰۳ ۱۶:۵۳
چرا میگین فاسد ترین دولت بعد از انقلاب لطف فرموده بگویید فاسد ترین دولت از بدو تولد حضرت ادم (310971)
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۳ ۱۸:۱۰
یکی از این رانت ها تعاونی مسکن مهر است
وتعاونی مسکن فرهنگیان چرا کسی نیست که بیاید حساب وکتاب کند که این اعضای هیئت مدیره تعاونی مسکن فرهنگیان (خراسان جنوبی) از کجا این همه سرمایه اورده اند؟ (310996)
بهنام
Romania
۱۳۹۴/۰۴/۰۳ ۱۸:۱۹
این آقا اصلآ اشتباهی متولد شده بود.تبعات گناهان ایشان وسایر حامیانش را امروز بیش از شش میلیون فارغ التحصیل بیکار دارن میدن.وگرنه خودش و حامیانش نه محاکمه شدند و نه حتی سمت هاشونو از دست دادن. (311002)
بهرام
Romania
۱۳۹۴/۰۴/۰۳ ۱۸:۲۱
تا پول نفت و گاز هست٬فساد هم هست.فقط رقمش کم و زیاد میشه.دلیلش هم عدم نظارت مردم و شفافیت اطلاعاتی از درآمدهاست. (311004)
۱۳۹۴/۰۴/۰۳ ۱۸:۴۱
و جالب تر از همه اینکه دولت تدبیر و امید را متهم به خیانت میکنند. (311008)
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۳ ۱۸:۵۱
هرکسی که دستش از دزدی کوتاه شد توسط احمدی نژاد شدمخالف احمدی نژاد و کاراش
و این کارشناس از مقام معظم رهبری بیشتر میزونه که فرمودند این دولت (احمدی نژاد) ازهمه دولتها پس ازانقلاب بیشتر کارکرده است.
یاحق (311011)
عمار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۳ ۱۹:۰۹
اشتباه تیتر زدید اتفاقا روحانی اشتباه رییس جمهور شدا51 درصد رای شانسی به زودی دولت مهرورز بر میگرده و ملت و انقلاب را نجات میدهد (311013)
ممه رو لولو برده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۳ ۲۲:۲۶
شاید هم اون موقع زدیم تو کار کمپوت و برای محمود و کابینه اش در اوین کمپوت بردیم (311065)
محسن
Romania
۱۳۹۴/۰۴/۰۳ ۱۹:۱۴
خدایی با چه رویی میخواد برگرده.... (311015)
رامبد ماکانیان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۳ ۱۹:۳۲
دوستان لطفا قدری با انصاف بیش تر به این مسئله بنگرید...
من به هیچ وجه از احمدی نژاد و دارو دستش حمابت نمی کنم و مخالف سرسخت اون بودم اما میخوام بگم که درسته در 8 سال رئیس جمهوری احمدی نژاد، مملکت ما به بدترین شیوه ممکن اداره شد و کشور تا مرز فروپاشی همه جانبه پیش رفت اما این رو هم بدونیم که نباید همه ی کاسه کوزه ها رو سر دولت احمدی نژاد شکست...جواب ویرانی امروز مملکت رو باید اون نهاد هایی بدن که تا به حال حتی یک قرون هم مالیات به دولت ندادن...
بهارنیوز خواهشا منتشر کنین چون ی واقعیت مسلمه. (311017)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۳ ۱۹:۳۸
ای بابا دست روی دلمان نزار که خون است. کجا.کی.بیاد جواب بده.اون وقت من خودم لنگ 50000 هزار تومان میشم.خدا پدرت را بیامرزد که راست گفتی.به زمین خشک کویر هم رحم نکردند.آن وقت زمان جنگ یکسری از جانشان برای حفظ خاک این مملکت گذشتند .ولی حالا یکسری از خاک مملکتشان هم نگذشتند بلکه فروختند برای پول (311019)
محمد
Romania
۱۳۹۴/۰۴/۰۳ ۱۹:۴۴
بابا آدم دیونه میشه این ارقام رو میشنوه یعنی مملکت اینقدر بی سر صاحب هست که بخش از فسادش اینه ؟ وای وای وای اما زمان ظهور کن (311021)
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۳ ۲۰:۲۱
چون اگر بخش خصوصی واقعی شکل بگیره اونوقت
اینا نمیتونن راحت باهاش طرف بگیرین ،خودرو سازی
دولتی،نفت و گاز دولتی،پتروشیمی دولتی ،اموزش دولتی،
بهداشت دولتی،و شما بخون اخر این داستان تکراری و حال بهم
زن،رو که فساد تنها نمونه کوچیکی از اون هست (311028)
یک ایرانی با شرف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۳ ۲۰:۵۵
وای خدایا این کی بود این بلا بود بر سر ملت ما نازل شد به خدا موندم دیگه چی بگم اصلا زبانم نمی چرخه برای نظر دادن.یعنی لیاقت این ملت 8 سال زیر دست این بود .واقعا متاسفم.احمدی نژاد باید دستگیر بشه و اشد مجازات براش در نظر گرفته بشه. (311037)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۳ ۲۱:۰۱
برگشتن محمود مسال ثانویه است و اساساَ چرا تاکنون او و دولتمردانش محاکمه نشده اند (311038)
تاناکورا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۳ ۲۱:۰۶
یک سوال از این بالا و پایین رفتن قیمت سکه حالا چه کسانی دارن سود میبرن ؟ احمدی نژاد که خانه نشینه و دارو دستشم تو زندون (311039)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۳ ۲۱:۵۹
آقایون عزیز،وقتی پاکترین دولت یعنی رییس دولت اصلاحات ممنوع التصویر و ممنوع البیان میشه،و در دیدار رهبری با مسولان نظام، متاسفانه تلویزیون میلی تصویر احمدی نژاد را بیشتر و خیلی واضحتر از رییس جمهور نشان میداد.خب با این وضعیت چطور فکر برگشت به سر نداشته باشه. (311060)
مشتی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۳ ۲۲:۱۱
اونای که احمدی نزاد را با هزاران طرفند اوردند وازاب گل الود احمدی نزاد بهرهای مالی وسیاسی بردند میدونند چطور احمدی نزاد دیگری رابر گرده این مردم سوارکنند دعا کنید سطح شعور جامعه بالا بیاید وگرنه تا باشه همینه (311061)
ایران دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۳ ۲۲:۳۰
آب رفته به جوب دیگه برنمی گرده (311066)
جوادى
United States
۱۳۹۴/۰۴/۰۳ ۲۲:۴۳
ماشالله همه الان زبونشون باز شده مگه آقايان موسوى و كروبى در سال ٨٨ چى ميگفتن؟؟ چرا بايد تو حصر باشن؟؟؟؟ (311067)