به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۲۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۰۴ ساعت ۰۹:۳۱
کد مطلب : ۸۱۹۹۵

اسرائیل: ایران ما را به رسمیت بشناسد تا...

گروه بين‌الملل: مراو زافری اودیز نماینده اسرائیل در آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که تنها در صورت به رسیمت شناخته شدن اسرائیل از سوی ایران، این کشور به معاهده ممنوعیت آزمایش های اتمی خواهد پیوست.
اسرائیل: ایران ما را به رسمیت بشناسد تا...
به گزارش العربيه، معاهده ممنوعیت انجام آزمایش های اتمی که در دهه نود قرن گذشته مورد بحث قرار گرفت، از تایید گسترده جهانی برخوردار است اما هشت کشور از جمله اسرائیل، ایران، مصر و آمریکا نیز باید به آن بپیوندند تا لازم الاجرا شود. پیوستن اسرائیل به آژانس بین المللی انرژی اتمی به این کشور این امکان را داد که در بازرسی‌ها و نظارت‌های اجرا شده در زمینه انتشار اسلحه اتمی مشارکت کند اما اسرائیل در برابر فشارهای خارجی برای باز کردن سایت های اتمی خود که ابهام‌هایی درباره نوع فعالیت‌های آن وجود دارد، مقاومت می‌کند.

مراو زافری اودیز در سخنانی در انستیتوی مطالعات امنیت ملی در دانشگاه تل آویو گفت: «اسرائیل قصد دارد به معاهده منع آزمایش‌های اتمی بپیوندد و این کار را در زمان مناسب انجام خواهد داد.»
اودیز برخی از موانع موجود در مسیر اسرائیل برای پیوستن به این معاهده را بر شمرد و گفت: «ایران اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و نمی‌پذیرد که اسرائیل بخشی از همان مجموعه جغرافیایی و طبیعی است. چگونه کشوری می‌تواند به توافقی برای محدودیت تسلیحات خود با کشوری دیگر بپیوندد در حالی که آن کشور حتی حقی برای وجودش قائل نیست؟»

این سخنان در حالی ایراد شده است که کمتر از یک هفته تا پایان ضرب الاجل تعیین شده برای دست یابی ایران و قدرت های جهانی به توافقنامه ای اتمی باقی مانده است؛ توافقی که بر پایه آن ایران باید بخشی از فعالیت‌های اتمی خود را تعلیق کند و در مقابل تحریم های اعمال شده بر آن به دلیل فعالیت‌های اتمی‌اش، کاهش یابد. با وجود انکار تهران، اما غرب ایران را به تلاش برای دست‌یابی به جنگ افزارهای اتمی متهم می‌کند؛ مساله ای که باعث شد این کشور در معرض تحریم‌های سختی از سوی جامعه جهانی قرار گیرد.