به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۵:۴۴
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ساعت ۰۹:۰۲
کد مطلب : ۸۲۵۵۶

ضرب‌الاجل 6ماهه به 200 مرکز ترک اعتیاد!

گروه جامعه: معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: دسترسی مواد به جامعه در قیاس با دسترسی به مراکز درمانی بسیار آسانتر است.
ضرب‌الاجل 6ماهه به 200 مرکز ترک اعتیاد!
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه سیاست ستاد تعطیل کردن مراکز فاقد مجوز یا مراکزی که تخلفات کوچک دارند، نیست گفت: افرادی به مراکز یادشده اعتماد کرده‌ و در حال دریافت خدمات هستند، احتمال دارد اگر مرکز را تعطیل کنیم دوباره به مصرف مواد روی بیاورند، زیرا دسترسی مواد به جامعه در قیاس با دسترسی به مراکز درمانی بسیار آسانتر است.

پرویز افشار درباره ساماندهی مراکز غیرمجاز درمان اعتیاد اظهار کرد: مرکز مجاز بنا به تعاریف ما، مرکزی است که دارای حداقل استانداردهای لازم باشد و از یکی از دستگاه‌های ذی‌صلاح شامل بهزیستی و وزارت بهداشت مجوز فعالیت اخذ کرده باشد. اگر مرکزی مجاز و استاندارد نباشد ضرر آن متوجه نه تنها فرد خدمت گیرنده بلکه مجموعه درمان کشور می‌شود و اعتماد عمومی را نسبت به درمان از بین می‌برد.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته اقدامی با مشارکت ستاد، دانشگاه‌های علوم پزشکی،‌ بهزیستی و ناجا با محوریت مرجع قضایی انجام شده است گفت: بر این اساس یک تیم بازرسی به سمت مراکز درمانی از سرپایی گرفته تا کمپ‌ها و مراکز اقامتی برای کنترل فعالیت‌ها و شناسایی مراکز فاقد مجوز اعزام می‌شدند.

افشار افزود: این نظارت‌ها ادامه پیدا کرده است و طی 1.5 سال گذشته در راستای ساماندهی مراکز درمان اعتیاد تمام استان‌های کشور مورد بررسی قرار گرفتند. در کل کشور حدود 6700 تا 7000 مرکز درمان اعتیاد داریم که از این تعداد حدود 5700 مرکز، درمان سرپایی هستند و درمان‌های نگه دارنده با متادون و سم زدایی را انجام می‌دهند. تعدادی مراکز کاهش آسیب نظیر شلترها و دی آی سی‌ها و تعدادی هم مراکز درمان اقامتی میان مدت هستند که عمدتا با رویکرد درمان پرهیز مدار کار می کنند و از بهزیستی مجوز می‌گیرند. 16 مرکز ماده 16 هم داریم که معتادان متجاهر خیابانی با حکم قضایی در آنجا نگه‌داری می‌شوند.

وی افزود: از مجموع مراکز یادشده، حدود 1000 مرکز مورد ارزیابی قرار گرفتند و بر این اساس تعداد زیادی مرکز غیرمجاز شناسایی شدند. بخشی از آنها حداکثر استانداردهای درمانی را رعایت می‌کردند اما مجوز فعالیت نداشتند. برخی مراکز هم وضعیت بسیار نابسامانی داشتند و در بدو ورود هیاتهای نظارت و بازرسی پلمپ شدند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه سیاست ستاد تعطیل کردن مراکز فاقد مجوز یا مراکزی که تخلفات کوچک دارند، نیست اظهار کرد: به هر صورت افرادی به مراکز یادشده اعتماد کرده‌اند و در حال دریافت خدمات از مرکز هستند و احتمال دارد اگر مرکز را تعطیل کنیم دوباره به مصرف مواد روی بیاورند، زیرا دسترسی مواد به جامعه در قیاس با دسترسی به مراکز درمانی بسیار آسانتر است. به مراکز شناسایی شده غیرمجاز ‌مهلت‌های چندماهه داده شد تا خود را به استانداردها نزدیک کنند. با وزارت بهداشت و بهزیستی هم هماهنگ شد تا به محض کسب استانداردهای حداقلی به مراکز مجوز بدهند.

وی ضمن اعلام این خبر که از مجموع مراکز شناسایی شده که برای آنها فرجه زمانی و ضرب‌الاجل تعیین شده 88 درصدشان شرایط و استانداردهای لازم را احراز کرده‌اند و فعالیت‌هایشان هدفمند و تحت کنترل شده است گفت: 12 درصد دیگر فرجه زمانی شان بیشتر بوده و هنوز فرصت دارند. شمار این مراکز به 150 تا 200 مرکز می رسد که مهلت آنها حداکثر تا شش ماه دیگر به پایان می‌رسد و البته این آخرین فرصت است و اگر به استانداردها نرسند، تعطیل خواهند شد.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره برخورد با مراکز زیرزمینی ترک اعتیاد نیز گفت که تلاش کردیم بر اساس گزارشات مردمی، ناجا و مراکز مجاز یا اطلاعاتی که از طریق معتادان به دست می‌آوریم، این مراکز را شناسایی کنیم.

افشار ضمن بیان اینکه "منکر نیستیم ممکن است ده‌ها و صدها مرکز باشند که از تور نظارتی ما بیرون افتاده باشند" عنوان کرد: در این بازار مواد مخدر که بازار بسیار بزرگی است هم در سیستم عرضه تخلفات زیاد است و هم در درمان. در این میان مراکزی هم هستند که ممکن است نتوانسته باشیم آنها را پیدا کنیم. درباره مواد مخدر صنعتی هم باید گفت که چون لزوما از مرز وارد نمی‌شوند و در داخل ساخته می‌شوند نظارتها را برایمان مشکل می‌کند. البته این مراکز زیرزمینی عمدتا مراکز کوچکی هستند که ممکن است در باغ‌ها و حاشیه شهرها دایر شده باشند و با متد غیراستاندارد و ترک‌های یابویی عده‌ای را تحت ترک قرار داده باشند که سعی کردیم شمار آنها را به حداقل برسانیم.
مرجع : ایسنا