کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خانم‌های خبرنگار با روسری‌های رنگی بیایند!

ديشب حضور خبرنگاران زن اجباري بود؟!

13 تير 1394 ساعت 3:13


گروه ورزشي: يكي از خبرنگاران زن در گزارشي از ماجراي حضور تعدادي از بانوان خبرنگار در سالن ورزشگاه آزادي براي ديدار روسيه - ايران چنين نوشته است: روزهای جمعه برای هیچ خبرنگار ایرانی معنی تعطیلی و استراحت ندارد. چه خبرنگار سایت ها و روزنامه ها باشید و چه گزارش‌گر شبکه های رادیو و تلویزیون ایران، روزهای جمعه باید برای اخبار روز به دفتر کارتان بروید.

اما وقتی قرار باشد اولین تماس صبح روز جمعه یک خبرنگار خانم ایرانی با شماره تلفنی که ظاهرا از وزارت ورزش روی تلفن همراهش افتاده آغاز شود، آن روز حتما روز عجیبی خواهد بود. فردي كه با لحنی کوبنده به شما به عنوان یک «خانم خبرنگار» دستور می‌دهد: «امروز باید به ورزشگاه 12 هزارنفری بروید. آی دی کارت هم لازم نیست. جلوی در هماهنگی شده. حتما باید بروید. سوال هم نپرسید...»

خبرگزاری «ایسنا» در اين باره نوشت: «"ابیو ازودو"، مدیر رویدادهای بین المللی "FIVB" به ایران سفر کرده تا بر شیوه توزیع برابر بلیت بین تماشاگران مرد و زن در مسابقه والیبال ایران و روسیه در لیگ جهانی والیبال نظارت داشته باشد. این در حالی است که در چهار بازی قبلی ایران در لیگ جهانی والیبال، تماشاگران و خبرنگاران خانم ایرانی اجازه حضور در مسابقات را نداشته اند....البته با توجه به حضور ناظر فدراسیون جهانی در تهران، گفته می شود فدراسیون والیبال ایران از چند خبرنگار خانم دعوت کرده تا مسابقه ایران - روسیه را از نزدیک تماشا کنند.»

اما انتظار برخورد متفاوت خبرنگاران زن ایرانی را نداشتند. یکی از گزارش‎گران رادیو با لحنی صریح به آن ها این گونه جواب داده است: «من دلقک و مترسک شما نیستم که هر وقت بخواهید آی دی کارت مرا باطل کنید و هر وقت بخواهید ما را به ورزشگاه ببرید!» خبرنگار دیگری از یک روزنامه ورزشی هم در جواب نماینده وزارت ورزش گفته است: «فدراسیون والیبال به اندازه کافی نیروهای خدمات دارد. از همان هایی که بازی های قبل کنار زمین به عنوان آنالیزور استفاده می کردند، به عنوان خبرنگار ببرید!» خبرنگار یک خبرگزاری هم خیلی مودبانه عذرخواهی کرده و گفته است که برای حضور در ورزشگاه اصلا وقت ندارد!

اما... چند ساعتی بعد از نمایش بی میلی خبرنگاران زن ایرانی که می دانستند قرار است از آن ها مقابل دیدگان فابیو ازودو استفاده ابزاری شود، با این تهدید به سراغ دبیران و سردبیران روزنامه ها و خبرگزاری ها رفتند که اگر خانم های خبرنگاری که با آن ها تماس گرفته شده به ورزشگاه نروند، سال آینده کارت خبرنگاری آن ها تمدید نخواهد شد! یعنی خانم های خبرنگار دو راه دارند؛ یا بازی را کنار فابیو ازودو تماشا کنند و برای او دست تکان دهند و یا به صورت کلی قید کارت های پوشش خبری وزارت ورزش را بزنند.

درخواست دعوت‌كنندگان و مشتاقان حضور بانوان خبرنگار در سالن! يك نكته جالب تر  هم داشت؛ آن ها به خبرنگارها تاکید کرده بودند باید همراه خود روسری های زنگی (ترجیحا قرمز رنگ) بیاورند و در ورزشگاه با روسری های رنگی (نه مقنعه و چادر) بنشینند! همین خواسته ها بود که باعث واکنش های تندتر گروهی از خبرنگاران خانم حاضر در ایران شد؛ دخترانی که معتقدند نمی توان از آن ها حتی با پوشش ظاهری شان به چشم ابزار مقابل نماینده فدراسیون جهانی نگاه کرد! حالا چرا وزارت ورزش و فدراسیون والیبال که می دانند حضور فابیو ازودو به عنوان مدیر رویدادهای بین المللی FIVB یک اتفاق ساده نیست، تا این حد روی حضور خبرنگاران ایرانی حساس شده اند؟

فدراسیون والیبال از روز چهارشنبه با خبر شده بود که فابیو ازودو به احتمال قوی در پیش و پس از مسابقه والیبال ایران و روسیه، با خانم هایی که به عنوان تماشاگر و همین طور با بانوانی که در جایگاه خبرنگاران می نشینند، گفتگو خواهد کرد. تلاش فدراسیون والیبال و وزارت ورزش برای انتخاب خانم هایی که تاحدودی مسلط به زبان انگلیسی باشند و البته فضای رسانه ای ایران را هم بشناسند، به همین دلیل بود.

مسئولان مربوطه كه می‌دانستند که این بار نمی توانند همچون ديدارهاي قبلي، از چند خانم محدود و سفارش شده که به عنوان تماشاگر و ناظر بازی در اختیارش گذاشته شده بود، در جایگاه خبرنگاران ورزشگاه آزادی استفاده کنند، پس با این پیش فرض که خانم های خبرنگار با دل و جان پیشنهاد حضور در ورزشگاه را قبول خواهند کرد، سراغ لیست 10 نفره ای رفتند که روابط عمومی فدراسیون والیبال تهیه کرده بود اما...!


کد مطلب: 83027

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/83027/ديشب-حضور-خبرنگاران-زن-اجباري

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir