به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۱۳ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب : ۸۳۰۴۶
تبلیغ از محصول ایرانی در رسانه‌ها ضروری است

اکثر ‌لباس‌های ترک در بازار تولید داخل هستند

گروه اقتصادی: رئیس اتحادیه پوشاک مشهد گفت: جنس‌هالی ترک عرضه شده در بازار همان تولیدات داخلی هستند.
اکثر ‌لباس‌های ترک در بازار تولید داخل هستند
سید مهدی لسان طوسی  بیان کرد: تولیدکننده‌های ایرانی به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه‌ی تمام‌شده محصول خود مجبور به تغییر مارک جنس به اسم ترک می‌شوند. وی راه‌حل این مشکل را واگذارکردن قیمت‌گذاری به اتحادیه‌ها دانست و افزود: کشور ترکیه با مدیریت صحیح توانست تولیدات خود را در دنیا مطرح کند، اما متاسفانه در ایران به دلیل منافع عده‌ای از افراد تولیدات ایرانی تقویت چندانی نمی‌شود. لسان طوسی با تاکید بر این که جنس ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار است، گفت: لازمه بهبود شرایط کنونی بازار پوشاک، تقویت تولیدات و فرهنگ‌سازی برای استفاده از محصول ایرانی است.

وی تبلیغ از محصول ایرانی در رسانه‌ها به خصوص تلویزیون را ضروری دانست و عنوان کرد: بحث اصلی تقویت تولید بوده که این امر تنها از طریق فرهنگ‌سازی امکان‌پذیر است. رئیس اتحادیه پوشاک مشهد با بیان این که وضعیت بازار پوشاک بحرانی است، اظهار کرد: اکثر واحدهای تولیدی در حال ورشکستگی بوده و فشار دارایی و منفعت طلبی برخی افراد اصناف را علی‌رغم خدمات شایسته دچار مشکل کرده است. وی دلیل رکود بازار را عدم ثبات در وضعیت اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: مبهم بودن وضعیت مذاکرات که مردم از سرانجام آن خبری ندارند، نیز بر این امر موثر است.

لسان طوسی با اشاره به این که برداشته شدن تحریم‌ها آثار روانی زیادی بر بازار خواهد داشت، گفت: با این حال اینکه فکر کنیم با رفع تحریم‌ها تمام مشکلات حل می‌شود، اشتباه است. وی با بیان این که دارایی مالیات زیادی از واحدهای تولیدی دریافت می‌کند، ‌اظهار کرد: این دریافت مالیات باید مدیریت شود و دولت به فکر اصناف باشد، چرا که بحث ارزش افزوده ‌فوق‌العاده حساس است و عدم توجه به آن باعث تعطیلی واحدهای صنفی کلی فروش می‌شود. رئیس اتحادیه پوشاک مشهد در ادامه واردات پوشاک را به دور از صرفه اقتصادی دانست و عنوان کرد: با شرایط فعلی تنها راه‌حل تقویت تولیدات داخلی بوده و امیدواریم فشارهای ایجاد شده عاملی برای تقویت تولید واشتغال باشد.

وی رقابتی شدن بازار را ضروری عنوان و بیان کرد: دولت در قیمت‌گذاری اجناس نباید دخالت کند و از طرف دیگر تولیدکننده‌ها باید به سمت صادرات بروند، چرا که سیاست فعلی کشور کاهش وابستگی به نفت است. لسان طوسی با بیان این که تحریم‌ها و شرایط فعلی باعث کمبود مواد اولیه شده است، گفت: تا زمانی که خام‌فروشی انجام شود وضعیت تغییری نخواهد داشت و برای بهبود شرایط باید به سمت اشتغال رفته و وضعیت رکودی را ساماندهی کنیم.

وی در ادامه هیچ ارگان خاصی را مسئول قیمت‌گذاری اجناس ندانست و عنوان کرد: طبق مصوبه دولت هر تولیدکننده باید 20 درصد بالای محصول خود بکشد، اما آیا هزینه کارگاه، قیمت کارگران با مهارت‌های مختلف و هزینه بلوک شده در واحد تجاری در این میزان سود در نظر گرفته شده است؟ رئیس اتحادیه پوشاک مشهد با تاکید بر این که قیمت‌گذاری اجناس باید به اتحادیه‌ها سپرده شود، اظهار کرد: برای جلوگیری از هرج و مرج اتاق اصناف باید برکار اتحادیه‌ها نظارت داشته باشد، چرا که بسیاری از اتحادیه‌ها به یک ایالت خود مختار تبدیل می‌شوند.

وی واحد بازرسی را در بررسی شکایات فعال دانست و افزود: پس از بررسی در صورت نرسیدن به توافق و رضایت شاکی، پرونده به تعزیرات حکومتی ارجاع داده خواهد شد. لسان طوسی با اشاره به این که استانداردسازی لازمه یک تولید خوب است، گفت: متاسفانه کارگاه‌های تولیدی خوب و استاندارد به دلیل فعالیت کارگاه‌های غیر مجاز و زیر پله‌ای که با قیمت کمتر محصولات را کپی‌برداری می‌کنند، ورشکست می‌شوند. وی راه‌حل این موضوع را ساماندهی دانست و عنوان کرد: تفکیک کردن اتحادیه‌ها کار اشتباهی است، چرا که در صورت فعالیت آن‌ها با هم نظارت بر تولیدکننده و عرضه‌کننده بیشتر می‌شود.

رئیس اتحادیه پوشاک مشهد بر لزوم ادغام صنوف مرتبط با هم تاکید و خاطرنشان کرد: وجود106 اتحادیه در حالی که خروجی کار، با 65 اتحادیه بهتری می‌شود، چه ضرورتی دارد و چرا این موضوع پیگیری نمی‌شود؟ وی با بیان این که ادغام اتحادیه‌ها با هم باعث حذف هزینه‌های اضافی می‌شود، گفت: در تهران با دستور وزیر 145 اتحادیه به 70 اتحادیه تقلیل یافت و این طرح باید در مشهد نیز اجرایی شود. لسان طوسی ایجاد جذابیت در سرمایه‌گذاری را ضروری دانست و افزود: متاسفانه برخی از کارگاه‌ها به سمت دلالی رفته و راه برگشت آن‌ها به سمت درست، ایجاد جذابیت است که باعث بازگشت سرمایه به تولید می شود.

وی در خصوص لباس‌های دست دوم نیز خاطرنشان کرد: این لباس‌ها هیچ کدام مجوز عرضه نداشته و به سلامت جامعه از طریق ایجاد بیماری‌های پوستی آسیب می‌رساند، مردم باید توجه کنند که قیمت کم دلیلی برای استقبال از این اجناس نیست. رئیس اتحادیه پوشاک مشهد، لباس‌های تاناکورا را مربوط به نهادهای خیریه دانست و اظهار کرد: این لباس‌ها از کشورهای دیگر وارد ایران می‌شود که این قضیه توسط اتحادیه در حال پیگیری است و خوشبختانه با وجود 60 واحد فروش اجناس دست دوم، با همکاری اتاق اصناف و نیروی انتظامی توانستیم آن را کنترل کنیم.
مرجع : ایسنا