به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۲۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۱۷ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب : ۸۳۴۴۰
افتتاح نمایشگاه «از فرش تا عرش»

ایرانی‌ها خوشنویسی را به رخ استانبولی ها کشیدند

گروه فرهنگی: سرکنسول ایران در استانبول اظهار کرد: می‌گویند ما ایرانی‌ها با زبان شعر صحبت می‌کنیم و روی تابلوهای هنری راه می‌رویم!
ایرانی‌ها خوشنویسی را به رخ استانبولی ها کشیدند
محسن مرتضایی‌فر که در مراسم گشایش نمایشگاه "از فرش تا عرش" در مرکز فرهنگی "جمال رشید ری" استانبول ترکیه سخن می‌گفت، توضیح داد: برخی گفته‌اند که زبان فارسی آهنگین است و ایرانی‌ها تابلوهایی را که جایشان روی دیوار است، روی زمین می‌اندازند و روی آن راه می‌روند! او با اشاره به اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو کشور ایران و ترکیه، اظهار کرد: در دوره ای پادشاهان در دربار عثمانی به زبان فارسی سخن می گفتند و در دربار ایران نیز از زبان ترکی استفاده می شد. وی همچنین با اشاره به آثار نمایشگاه از فرش تا عرش، گفت: اصفهان بخشی از تاریخ مشترک ایران و ترکیه است. امیدوارم این نمایشگاه، آخرین نمایشگاه نباشد و حتی پیش از برگزاری آن، مردم ترغیب شوند که به شهر اصفهان سفر کنند و با آن آشنا شوند.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که 16 تیرماه برگزار شد، رمزی گور - رییس وقف بنیاد "رمزی گور" - به هنر و جایگاه آن در دو کشور ایران و ترکیه اشاره ای کرد. این نمایشگاه در شش بخش برپا شده است و محور اصلی آن نیز ارایه سبک و شیوه جدید در خوشنویسی است؛ بخش اول با نام فیروزه‌کوبی شامل نمایش 22 گلدان، تنگ، جعبه نفیس قرآن و ... است. بخش دوم نمایشگاه نقاشی روی گچ، بخش سوم ارائه 20 کار فاخر فلزکاری روی فولاد دست‌ساز و بخش چهارم شامل 35 اثر نگارگری ایرانی شامل آیات قرآنی، روایات خیام،‌ غزلیات حافظ و ... است. بخش پنجم هم 115 تخته فرش ویژه ریزبافت سبک اصفهان و قم را شامل می‌شود و بخش ششم، اصلی‌ترین بخش نمایشگاه یعنی خطاطی روی پاچه است.

همچنین رفیع الدین رضوی – برگزارکنند ه نمایشگاه از فرش تا عرش – در سخنانی گفت: تلاش ما این است که هنرهای منسوخ شده را احیا کنیم. محور این نمایشگاه نیز هنر خوشنویسی است و با وجود اینکه استانبول گالری ها و آثار هنری زیادی در زمینه خوشنویسی دارد، ما باید آثار شاخصی را ارایه می کردیم تا در اینجا قابل عرضه باشد. به همین دلیل، پیش از برگزاری نمایشگاه حدود 80 جلسه با حضور گالری دارها داشتیم. او با اشاره به اینکه فروش رسمی آثار نمایشگاه از روز نخست آغاز می شود، این مطلب را نیز اعلام کرد که در روز افتتاح نمایشگاه، حدود 14 اثر به افرادی از امارات، انگلیس، فرانسه و همچنین ترکیه فروخته شدند.

وی همچنین گفت: پیش از آغاز نمایشگاه، چند دلال معروف کارهای خوشنویسی در ترکیه تلاش می کردند تا این نمایشگاه برگزار نشود، حتی در میان ما جاسوس هم فرستاده بودند و می خواستند تا سالن محل برگزاری نمایشگاه را از ما بگیرند؛ اما با تلاش های انجام شده این اقدامات آن ها به نتیجه ای نرسید. رضوی با اشاره به ترخیص نشدن 119 تخته فرش از گمرک فرودگاه آتاتورک، گفت: ما حدود 10 روز برای به موقع رسیدن این فرش ها تلاش کردیم تا بارها به موقع از گمرک ترخیص شود؛ ولی آن ها بهانه های غیرمنطقی گرفتند و در نهایت، این فرش ها به روز افتتاحیه نرسید. البته حالا این مشکل حل شده است.

شکوهیان – مدیر بخش بازرگانی موسسه برگزارکننده نمایشگاه از فرش تا عرش – نیز در حاشیه افتتاح این نمایشگاه گفت: ما از حدود سه سال پیش در حوزه صادرات صنایع دستی فعال شده ایم و اکنون در کشورهای مختلف دنیا و بخصوص در 12 کشور به شکل متمرکز کار می کنیم.او ادامه داد: در دوره شاه عباس، کار کردن توسط مجموعه های هنری مطرح بود و گروهی از هنرمندان با یکدیگر کار می کردند که هرکدام در رشته ای متخصص بودند. ما نیز برای احیای این سنت برنامه ریزی کرده ایم. وی اضافه کرد: در این شیوه کار مجموعه ای از هنرمندان دوهم جمع می شوند و در نهایت نیز همگی در درآمد حاصل از فروش اثر هنر سهیم خواهند بود. نمایشگاه «از فرش تا عرش» از 16 تا 21 تیرماه در مرکز فرهنگی «جمال رشید ری» واقع در منطقه‌ی مرکزی استانبول برپا خواهد بود.
مرجع : ایسنا