به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۲۰ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب : ۸۳۸۹۴

پیوستن هند وپاکستان به بلوک چین و روسیه

گروه بین الملل: دو روز پس از نشست‌های بریکس و همکاری شانگهای در روسیه که به گفته رئیس‌جمهوری این کشور نشان داد مسکو به انزوا کشیده نشده است، هندوستان و پاکستان هم اعلام کردند، به یک گروه امنیتی منطقه‌ای تحت ریاست چین و روسیه پیوسته‌اند.
پیوستن هند وپاکستان به بلوک چین و روسیه
نشست همکاری شانگهای در شهر اوفای روسیه یک روز پس از پایان نشست اقتصادی بریکس اعلام کرد که دعوت از هندوستان و پاکستان برای پیوستن به این بلوک امنیتی نشان‌دهنده ظهور یک جهان چندقطبی است.این صحبت‌ها خوشایند ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه است چون وی گفته بود که دیدگاه آمریکا از یک جهان تک‌قطبی تحت سلطه واشنگتن دیگر به روز نیست و این اقدام از جانب روسیه نشان می‌دهد که مسکو به واسطه تحریم‌های غرب علیه روسیه به خاطر اقداماتش در اوکراین ضعیف و منزوی نشده است.

 این گروه در بیانیه‌ای اعلام کرد: گسترش و بسط سازمان همکاری شانگهای در برهه‌ای پیچیده در توسعه روابط بین‌الملل و در بحبوحه ظهور یک جهان چندقطبی صورت می‌گیرد. این روندها به واسطه پیدایش چالش‌های امنیتی و تهدیدهای فزاینده به بی‌ثباتی و ناامنی در مناطق مختلف جهان رخ می‌دهد.سازمان همکاری شانگهای شامل قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان به شدت از جانب مسکو و پکن به عنوان پروژه‌ای برای تاثیر گذاشتن بر منطقه دیده می‌شود.

 نارندرا مودی، نخست‌وزیر هندوستان گفت که توسعه و بسط سازمان همکاری شانگهای یک سکوی پرش برای سازمان است تا به یک سازمان پویاتر در جهان تبدیل شود.نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان هم گفت: اقدامات پوتین باعث توسعه سیاسی و اقتصادی کمربند اوراسیا می‌شود.پیوستن هندوستان و پاکستان به عنوان دو همسایه اتمی که مدت‌هاست با هم تنش دارند می‌تواند باعث تسهیل درگیری‌ها میان دو کشور شود.مودی و نواز شریف در نشستی جداگانه موافقت کردند که مودی سال آتی میلادی به پاکستان برود.