به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۲۳ ساعت ۰۸:۱۵
کد مطلب : ۸۴۲۶۸
نشست آسیب‌شناسی خصوصی‌سازی ورزش

رضایی:فوتبال سکوی‌پرتاب عده‌ای شده است

گروه ورزشی: نشست آسیب‌شناسی خصوصی‌سازی ورزش در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با حضور رییس این مرکز، تعدادی از مسئولان وزارت ورزش و همچنین صاحب‌نظران ورزش و اصحاب رسانه برگزار شد.
رضایی:فوتبال سکوی‌پرتاب عده‌ای شده است
نشست آسیب‌شناسی خصوصی‌سازی ورزش عصر امروز (دوشنبه) با حضور دکتر کاظم جلالی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، میرعلی اشرف عبدالله پوری‌حسینی، رییس سازمان خصوصی‌سازی، عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی وزارت ورزش و جوانان، امیررضا خادم، معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت ورزش و جوانان، سردبیران و دبیران رسانه‌های مختلف و پیشکسوتان ورزشی برگزار شد.

در ابتدای این نشست امیر حاج‌رضایی، کارشناس فوتبال گفت: اینجا حضور داریم برای بحث مسئله خصوصی سازی. خصوصی‌سازی از منظر بعضی‌ها کمک به فوتبال ملی است در حال حاضر دو نوع فوتبال در ایران داریم. یک فوتبال لمپنزیزم و دیگری فوتبال نتیجه‌گرا. ما در کشور فوتبال برنامه‌محور نداریم. یک عده سعی می‌کنند فوتبال برنامه‌محور داشته باشیم ولی صدایشان به جایی نمی‌رسد. حاج رضایی ادامه داد: من سوال دارم چرا در مورد خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال فقط صحبت می‌کنیم؟ چون این دو تیم ویترین وزارت ورزش هستند و وزارت ورزش می‌تواند روی این دو باشگاه مانور دهد؟

او ادامه داد: فوتبال ما را چند چیز تهدید می‌کند. یک تهدید فرهنگی مثل اسناد تقلبی که در مورد سربازی وجود داشت. تهدید دوم مسئله مالی است که می‌خواهند با خصوصی‌سازی باری از دوش دولت بردارند و تهدید سوم افراد غیرفوتبالی است که در فوتبال ایران رسوخ کرده‌اند؛ چرا که فوتبال، راه میانبری برای رسیدن به اهداف‌شان است. این‌ها به منافع ملی توجه نمی‌کنند که منافع شخصی دارند. به عنوان مثال یک آقایی غیرفوتبالی مدیرعامل باشگاه بود و بعد دیدیم کاندیدای مجلس شده یا معاون وزیر می‌شود که این‌ها فوتبال را برای خود به عنوان سکوی پرتابی در نظر گرفته‌اند.

علیرضا منصوریان، سرمربی تیم نفت نیز در ادامه این جلسه گفت: زیاد از فضای سیاسی اطلاع ندارم و در 43 سال زندگی‌ام نمی‌خواستم وارد مسائل سیاسی شوم ولی در مورد فوتبال درگیری‌هایی بین دولت و مجلس بوده است. بهتر بود به جای این که اول بحث خصوصی‌سازی را شروع کنیم بحث آسیب شناسی خصوصی‌سازی را انجام دهیم ولی این کار نشد و طبق معمول با تیم‌های پرسپولیس و استقلال شروع کردیم؛ چرا که این دو تیم ویترین وزارت ورزش هستند و من فکر می‌کنم، هیچ الگویی برای خصوصی‌سازی نداشتیم.

وی ادامه داد: ما می‌توانستیم تحقیق کنیم و ببینیم که تیم‌هایی مثل منچستر چطور بعد از چند سال افت، چنین رشدی می‌کنند و مثلا املاک منچستر شکل می‌گیرد. خصوصی‌سازی می‌تواند دلیل این پیشرفت باشد ولی بسترش در کشور ما فراهم نیست. در کشور ما با فوتبال مبارزه شده است. من خود سه سال کشتی گرفته‌ام و بعد سراغ ورزش فوتبال آمده‌ام. فوتبال اولین رشته ورزشی دنیاست ولی ما تلاش کردیم با فوتبال مبارزه کنیم.

منصوریان با بیان این که نفت، قاچاق و فوتبال سه صنعت بزرگ جهان است و فوتبال از میان این‌ها سومین صنعت برتر جهان است، گفت: عمده مشکلات، پول است. ما صرفا به حوزه خصوصی‌سازی ورود کردیم و در طی یک سال 5 هزار مصاحبه درباره خصوصی‌سازی انجام شده ولی به راهکاری نرسیدیم. مردم به توفیق دو باشگاه پرسپولیس و استقلال نگاه می‌کنند و فرقی برایشان ندارد که خصوصی‌ باشند یا نباشند.

وی در ادامه گفت: از 16 تیمی که در لیگ برتر داریم، هیچ کدام خصوصی‌ نیست و خودم می‌دانم اگر وزارت نفت پشت تیم نفت نباشد، هیچکس در کشور حاضر نمی‌شود پیراهن زرد نفت را بخرد همچنین اگر فولاد سپاهان، باشگاه سپاهان را حمایت نکند، این باشگاه از بین می‌رود.

مرجع : ایسنا