به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۲۴ ساعت ۱۳:۰۱
کد مطلب : ۸۴۴۹۵

چرا بانک‌ها به صنایع وام می‌دهند؟

گروه اقتصادی: معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرک‎های صنعتی دلایل جهت‌گیری بانک‌ها برای ارائه تسهیلات به صنایع بزرگ را تشریح کرد.
چرا بانک‌ها به صنایع وام می‌دهند؟

فرشاد مقیمی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، گفت: بر اساس این سیاست‌ها در بندی از آن تصریح شده که 20 درصد از منابع صندوق توسعه ملی در اختیار بانک‌های عامل قرار گیرد تا آنها نیز این مبلغ را برای حوزه صنایع کوچک مصرف کنند.آسیبی که ما تاکنون در این باره داشتیم این بود که چون قدرت چانه‌زنی بنگاه‌های بزرگ بالاتر بود منابع بیشتر به سمت این بنگاه‌ها می‌رفت.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرک‎های صنعتی ایران با بیان اینکه رفتن تسهیلات به سمت صنایع بزرگ دلیل دیگری هم دارد، اظهار کرد: عامل دیگری که باعث رغبت کمتر بانک‌ها برای تسهیلات‌دهی به صنایع کوچک می‌شود بالا بودن ریسک است.

مقیمی ادامه داد: شاخصه‌ای که بانک باید برای ارائه تسهیلات به آن نگاه کند نرخ بازگشت سرمایه است یعنی بانک بین اینکه یک سرمایه‌گذاری 25 درصد نرخ بازگشت سرمایه و سرمایه‌گذاری دیگر 30 درصد نرخ بازگشت سرمایه دارد قاعدتا باید سرمایه‌گذاری 30 درصدی را ترجیح دهد. اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد چرا که هر چقدر نرخ بازگشت سرمایه بالا می‌رود به همان اندازه ریسک هم افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه بانک‌ها ترجیح می‌دهند با سود کمتر تسهیلات را به سرمایه‌گذاری‌های با ریسک پایین‌تر بدهند، گفت: با تاکید مقام معظم رهبری امیدواریم قدری شرایط تسهیل شود و تسهیلات به سمت صنایع کوچک نیز حرکت کند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرک‎های صنعتی ایران سرمایه‌گذاری صنعتی در کشور ایران را بانک‌محور دانست و اظهار کرد: درصد کمی از سرمایه‌گذاری‌ها را در کشور می‌بینیم که هیچ وامی از بانک دریافت نکرده باشند در صورتی که در دنیا عمده آورده از سوی سهامداران است.

مقیمی افزود: همه منابع نیز از طریق بانک تامین نمی‌شود بلکه بخشی از آن را بازار سرمایه تامین می‌کند در حالیکه در حوزه صنایع کوچک بازار سرمایه در ایران هیچ زیرساختی وجود ندارد و بنگاه‌های بزرگ نیز به دلیل ارزان‌تر بودن ترجیح می‌دهند به سمت بانک‌ها بروند.

وی با بیان اینکه برخی از صنایع ما بزرگ نشده‌اند بلکه گنده شده‌اند، اظهار کرد: این یعنی همه فاکتورهای یک صنعت متناسب با هم رشد نکرده‌اند برای مثال بنگاهی تولید خود را افزایش می‌دهد اما مدیریت آن توسعه پیدا نمی‌کند و همین موضوع سبب می‌شود که این بنگاه مجددا به حوزه صنایع کوچک بازگشته یا از بین برود.

مرجع : ایسنا