به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۵۵
 
۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۲۵ ساعت ۱۹:۴۹
کد مطلب : ۸۴۶۴۶

سرانجام ساخت‌وساز سپاه در میدان سپاه

گروه جامعه: چند روز دیگر به یکسالگی شروع ساخت و ساز ساختمانی بزرگ در میدان سپاه تهران که بنا به گفته مسئولان شهرداری، بدون پروانه در پهنه فضای سبز قد کشیده است.
به گزارش ایسنا، ساخت و ساز در داخل پادگان ولیعصر(عج) در میدان سپاه مدت زیادی است که بنا به دلایلی از جمله ساخت بدون پروانه،قرار گرفتن در پهنه فضای سبز و همچنین نقض حریم عمارت کلاه فرنگی مورد توجه بوده است، اما همواره مسئولان سپاه با رد این انتقادات عنوان داشتند که از شهرداری مجوز برای ساخت و ساز خود دریافت کردند اما از مسئولان سپاه اصرار و از شهرداری انکار!

اصرارها و انکارها چندماهی است که ادامه دارد بگونه ای که ابوالفضل قناعتی عضو هیات رییسه شورا اولین نفری بود که از انعقاد تفاهم نامه ای فی مابین شهرداری و ستاد کل نیروهای مسلح خبرداد و گفت: براساس توافق فیمابین شهرداری و نیروهای مسلح، هرگاه نیروی مسلح اعم از ناجا، ارتش، سپاه و... بخواهند فضایی را در محدوده خود ایجاد کنند باید طی نامه ای به شهردارمنطقه درخواست خود را در این خصوص مطرح کنند و سپاه طی نامه ای خطاب به شهردارمنطقه 7 این موضوع را مطرح کرد،اما شهردار منطقه 7 هیچگونه پاسخی به درخواست سپاه نداد و از آنجایی که براساس توافقنامه، عدم پاسخگویی به منزله پاسخ مثبت است، سپاه نیز ساخت و ساز را آغاز کرده است.

اما در میان پژمان پشمچی‌زاده معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری تهران از ابتدا طی مکاتباتی اخطارهای لازم را ارائه داده و با احداث بنا مخالفت کرده است. گفت: محدوده میدان سپاه در پهنه G321 قرار دارد که این پهنه فضای سبز، باز و ویژه یا حفاظت فرهنگی و تاریخی است و رعایت مصوبات طرح جامع تهران در پهنه مذکور (G321) برای محدوده میدان سپاه الزامی است.

بحث‌ها در حالی ادامه داشت که مردم تهران هر روز شاهد قد کشیدن این ساختمان بلند مرتبه بودند، تا اینکه نهایتا شورای عالی معماری و شهرسازی و پس از آن دادسرای نظامی رای برتوقف ساخت داد، اما بازهم افاقه نکرد تا اینکه در دقایق پایانی شب گذشته محمدباقر قالیباف،شهردار تهران در صفحه شخصی اش در اینستاگرام خبر خوشی را به اهالی فرهنگ داد.او چند روز قبل نیز در پیامی خود به همرزمان خود توصیه کرده بود که نه تنها ساخت و ساز را متوقف کنند بلکه درهای عمارت معروف کلاه فرنگی را نیز به روی عموم باز کنند و حالا در دقایق پایانی شب گذشته(چهارشنبه) شهردار تهران خبر خوشی در مورد عمارت کلا فرنگی منتشر کرد.

محمدباقر قالیباف در پیامی اینستاگرامی با تقدیر از سردار عزیز جعفری نوشته است: «چندی پیش مطلبی را درباره ساخت سازه ای بلند در میدان سپاه با برادرانم در میان گذاشتم. پس از انتشار مطلب در جلسه ای با حضور جمعی از ایشان، جزئیات موضوع با عنایت به قواعد و ضوابط طرح های جامع و تفضیلی، مورد گفت وگو قرار گرفت. پس از بررسی موضوع و شنیدن مطالب وارده، دوستان اشراف کاملی نسبت به تمامی ابعاد و مسائل مرتبط با ساخت این بنا پیدا کرده و برادر بزرگوارم سردار عزیز جعفری، فرمانده محترم سپاه پاسداران دستور کاهش فوری طبقات را ابلاغ کردند. از این اقدام قاطعانه، شجاعانه و صادقانه همرزمان سابق خود تشکر و قدردانی می کنم؛ اقدامی که بار دیگر نشان داد سپاه همواره در تبعیت از قوانین و صیانت و حفظ حقوق مردم پیشرو و مقدم است.»

حالا باید دید که در آستانه یکسالگی شروع ساخت و ساز در میدان سپاه، سازمان میراث فرهنگی، سپاه و شهرداری تهران به عنوان اضلاع این ساخت و ساز چه خواهند کرد؟