به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۱۶
 
۲۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۲۶ ساعت ۲۲:۱۲
کد مطلب : ۸۴۷۳۰
پیشنهاد سوریه برای پول های آزاد شده ایران!

سرمایه‌گذاری‌‌ووام‌ها به‌سوریه را افزایش دهيد

گروه بين‌الملل:در حالي كه دو سوم خاك سوريه در دست مخالفان مسلح است نخست‌وزیر اين كشور از ایران خواست به دنبال توافق هسته‌ای و آزاد شدن پول های بلوکه شده این کشور، تهران سرمایه گذاری‌ها و وام‌هایش به سوریه را افزایش دهد!
سرمایه‌گذاری‌‌ووام‌ها به‌سوریه را افزایش دهيد
به گزارش عصرایران، ایران و گروه 1+5 در سه شنبه گذشته به توافق هسته ای دست یافتند. براساس این توافق، تحریم های ایران برداشته شده و پول های بلوکه شده تهران در بانک های جهانی آزاد می شود. به گفته مقامات آمریکایی رقمی حدود 120 میلیارد دلار از پول های ایران بلوکه شده است که براساس این توافق آزاد خواهد شد. نخست وزیر سوریه گفت: با توافق هسته ای، ایران می تواند سرمایه گذاری های بیشتری را در سوریه انجام دهد.

به نوشته خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) ، وائل الحلقی اظهار داشت: امضای توافق هسته ای با ایران گامی است که می تواند با آزادسازی پول های بلوکه شده ایران، سرمایه گذاری های وعده داده شده این کشور در سوریه را به دنبال داشته باشد. وی افزود: توافقنامه همکاری اقتصادی میان ایران و سوریه در زمینه سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی سوریه وجود دارد. وي ادامه داد: امضای توافق درباره برنامه هسته ای ایران، جایگاه این کشور را به سطح بازیگر اساسی در منطقه همراه با اعتراف کشورهای بزرگ ارتقا داد . اقتصاد ایران در مرحله بعدی قوی تر خواهد شد.

نخست وزیر سوریه همچنین گفت که توافقنامه همکاری اقتصادی میان ایران و سوریه وجود دارد که براساس آن ایران باید دو خط اعتباری (وام) به سوریه بدهد. وام اولی به مبلغ یک میلیارد دلار برای خرید کالاهای اساسی و غذایی و وام دوم به قیمت 3.6 میلیارد دلار با هدف صادرات نفت خام به سوریه است. وی تاکید کرد که می توان خطوط اعتباری - وام های دیگری نیز از ایران وجود دارد.

اظهارات اين مقام سوري در حاليست كه دو سوم خاك اين كشور در دست مخالفان مسلح است و 11 ميليون نفر از جمعيت سوريه از مجموع 22 ميليون جمعيت اين كشور در داخل و خارج آواره شده و اغلب شهرها و زيرساخت‌هاي آن بر اثر جنگ داخلي 5 ساله، با خاك يكسان شده است و سال گذشته يك مقام سازمان ملل گفته بود بازسازي سوريه پس از جنگ، تاكنون حداقل 600 ميليارد دلار بودجه و اعتبار نياز دارد تا اين كشور به وضعيت 5 سال پيش خود بازگردد.