به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۲۷ ساعت ۰۰:۰۶
کد مطلب : ۸۴۷۳۹
نتانیاهو حاضرست برای جلوگیری از اجرای توافق خودکشی کند!

اسرائیلي‌ها توافق را خطرناک می‌دانند

گروه بين‌الملل: این روزها نکته ای که تقریباً تمامی تحلیلگران و ناظران مسائل بین المللی بر آن اتفاق نظر دارند، این است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، مهمترین بازنده توافق هسته ای ایران و بزرگترین ناراضی از این توافق به شمار می رود. روزنامه «هاآرتص» در مطلبی در همین زمینه، به انتقاد از سیاست های نتانیاهو در قبال ایران پرداخته و نکات جالبی را به نقل از نزدیکان وی بیان کرده است.
اسرائیلي‌ها توافق را خطرناک می‌دانند
به گزارش «تابناک»، روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» در مطلبی به واکنش نتانیاهو به توافق هسته ای ایران پرداخته و می نویسد پس از حصول توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5، نتانیاهو به یک فرد شکست خورده تبدیل شده است. با این حال، وی هنوز هم از تلاش خود برای جلوگیری از اجرایی شدن توافق هسته ای دست بردار نیست. در این مطلب آمده است:

بنیامین نتانیاهو شکست خورده به نظر می رسد. وقتی که وی روز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در بیت المقدس کنار وزیر خارجه هلند ایستاده بود، رنگ پریده به نظر می رسید. ظاهر وی شبیه قماربازی بود که همه چیز خود را باخته است. توافق هسته ای ایران که وی به شدت و مکرراً علیه آن موضع گیری کرده بود، به یک عمل انجام شده تبدیل شده بود. توافقی که نتانیاهو بر سر آن به جنگی سیاسی علیه رئیس جمهور آمریکا دست زد و همه رویه های روابط دیپلماتیک میان دو دولت دوست را زیر پاگذاشت، به وقوع پیوسته بود.

حتی پیش از انتشار جزئیات توافق و بدوین دانستن اینکه اصولاً محتوای این توافق چیست، اعضای حزب لیکود در رسانه های آنلاین حملات خود را آغاز کردند. آنچه از پیش به آن ها گفته شده بود، شامل سه محور اصلی بود: 1- توافق بد، وحشتناک و منزجرکننده است. 2- اگر به خاطر نتانیاهو نبود، اوضاع خیلی از آنچه هست بدتر می شد. 3- احزاب مخالف اسرائیلی به سبب همراه نشدن با نتانیاهو – که به معنای دولت اسرائیل است – سزاوار سرزنش هستند.

در حقیقت، زمانی که نتانیاهو در همراه شدن با جمهوری خواهان برای مخالفت با رئیس جمهور آمریکا درنگ نکرد، کنترل اوضاع را از دست داد. گاهی اوقات دانستن اینکه شلدون آدلسون، بزرگترین حامی مالی جمهوری خواهان کجا کار خود را به پایان می رساند و نتانیاهو کارش را آغاز می کند، دشوار است. نتانیاهو روز سه شنبه در یک موضع گیری شتاب زده از احزاب مخالف خواست «سیاست بازی را کنار گذاشته و به خاطر منافع اسرائیل متحد شوند». انگار نه انگار که در جریان انتخابات ریاست جمهوری، موضوع هسته ای ایران به عنوان یک سلاح سیاسی موثر از سوی خود وی مورد استفاده قرار گرفته بود.

به گفته سخنگوی نتانیاهو، وی حاضر است برای استفاده از آخرین گزینه جهت ضربه زدن به توافق هسته ای، یعنی قانع کردن دموکرات های کنگره آمریکا برای همراه شدن با جمهوری خواهان و عدم تصویب توافق، «خود را بکشد». به عبارت دیگر، وی قصد دارد آخرین پل های باقیمانده میان آمریکا و اسرائیل را نیز خراب کند. این بار نیز ما شاهد همان سندرم قماربازی هستیم: نتانیاهو پس از آنکه همه چیز خود را از دست داده، این بار می خواهد با آخرین تکه از دارایی اش روی چیزی قمار کند که کارشناسان آمریکایی می گویند شانس چندانی برای آن وجود ندارد. در چنین شرایطی، درخواست وزرای عضو حزب لیکود برای «دست یافتن به انسجام داخلی که تاکنون وجود نداشته»، بی معنا به نظر می رسد. چرا نتانیاهو تصور می کند که رهبران احزاب مخالف با وی همراه خواهند شد و به این ترتیب، خود را در مسئولیت بدتر شدن روابط اسرائیل با آمریکا شریک خواهند کرد؟

«اکثریت» اسرائیلي ها توافق اتمی را برای این کشور خطرناک می‌دانند
در همين حال نتایج نظرسنجی‌های افکار عمومی در اسرائیل نشان می‌دهد که اکثر مردم مناطق اشغالي از مواضع مخالف رژيم صهيونيستي در برابر توافق نهایی اتمی قانع شده و باور دارند که این توافق برای آینده اسرائیل «خطرناک» است و برخی از آنها نیز گفته‌اند از حمله اسرائیل به ایران حمایت می‌کنند. از روز سه‌شنبه، ۲۳ تیر، که دستیابی ایران و قدرت‌های جهانی به توافق نهایی بر سر برنامه اتمی ایران در مذاکرات وین اعلام شد، بنیامین نتانیاهو، و دولتمردان او در صف نخست مخالفت با این توافق قرار گرفته‌اند.

به گفته نتانیاهو و دولت او، اسرائیل خود را به این معاهده بین‌المللی «متعهد» نمی‌داند و «از هر چه که در توان دارند برای جلوگیری از عملی شدن این توافق استفاده خواهند کرد». بر اساس نظرسنجی دو روزنامه راستی جروزالم پست و «معاریو هاشووعا» ۷۸ درصد از یهودیان اسرائیلی گفته‌اند که توافق ایران و قدرت های جهانی برای اسرائیل «خطرناک» است.

در این نظرسنجی تنها ۱۵ درصد معاهده را برای اسرائیل خطر ندانسته و ۱۷ درصد نیز بی‌نظر بوده‌اند. نتایج این نظرسنجی روز جمعه، ۲۶ تیر، منتشر شد. ۷۱ درصد از سوال‌شونده‌های اسرائیلی گفته‌اند که معاهده یادشده ایران را به تولید بمب اتم «نزدیک‌تر» می‌کند؛ ۱۲ درصد گفته‌اند که ایران با این توافق از توانایی اتمی نظامی دور می‌شود و هفت درصد ارزیابی نداشته‌اند.

۴۷ درصد از پرسش‌شوندگان نیز گفته‌اند که اگر دولت نتانیاهو حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران را عملی کند از آن حمایت خواهند کرد؛ ۳۵ درصد مخالفت کرده و ۱۸ درصد گفته‌اند که نمی‌توانند تصمیمی بگیرند. ۵۱ درصد در این نظرسنجی گفته‌اند که نتانیاهو باید «از همه امکانات برای متقاعد کردن کنگره آمریکا جهت رد توافق با ایران استفاده کند»؛ ۳۸ درصد گفته‌اند که نتانیاهو باید از راه به همکاری کشاندن باراک اوباما علیه توافق با ایران اقدام کند؛ و ۱۱ درصد گفته‌اند که نمی‌دانند چه راهی می تواند موثر باشد.

این نظرسنجی تلفنی یک روز پس از اعلام توافق میان ایران و قدرت‌های جهانی، از میان ۵۰۱ یهودی و عرب ساکن اسرائیل انجام شده و احتمال خطا در آن ۴.۲ درصد است. شبکه ده تلویزیون اسرائیل نیز روز سه‌شنبه تنها ساعاتی پس از اعلام توافق میان ایران با پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان، اقدام به نظرسنجی تلفنی از اسرائیلی‌ها کرده بود که در آن نیز ۷۵ درصد گفته بودند سخنان نتانیاهو در مورد «خطرات حیاتی» این توافق برای اسرائیل، آنها را قانع کرده است.

اما در نظرسنجی شبکه ده ۳۷ درصد از حمله نظامی احتمالی اسرائیل به ایران حمایت کرده بودند، هرچند که ۶۰ درصد گفته بودند نتانیاهو حتی به قیمت تیره تر شدن روابط دولتش با اوباما باید از نفوذ خود در کنگره آمریکا برای رد توافق با ایران استفاده کند. این در حالی است که مخالفت شدید نتانیاهو با معاهده میان ایران و گروه کشورهای ۵+۱ مناسبات اسرائیل با آمریکا و بسیاری از کشورهای مهم غربی را بحرانی کرده است.