به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۲۹ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب : ۸۴۹۶۱

پیش بینی به افسردگی با گوشی هوشمند

گروه علمی: روابط وابسته به ویژه زمانی که یکی از طرفین رابطه شی بی جان باشد، به ندرت مثبت در نظر گرفته می شوند. اما با ظهور پدیده ای به نام گوشی های هوشمند برخی مواقع احساس می شود بسیاری از ما بیش از آن که با همتایان انسانی خود در ارتباط باشیم به تلفن های همراه وابسته هستیم.
پیش بینی به افسردگی با گوشی هوشمند
بنابر نتایج مطالعه ای که در نشریه پژوهش اینترنتی پزشکی منتشر شده است، تلفن هوشمند ممکن است نسبت به یک خودارزیاب در تعیین این که آیا از افسردگی رنج می برید یا خیر دقیق‌تر عمل کند.
در حقیقت، پژوهشگران مدعی هستند داده های تلفن هوشمند می توانند با دقت خیره کننده 87 درصد این مساله که آیا فردی نشانه های افسردگی را نشان می دهد یا خیر را تنها با بررسی مدت زمانی که وی با تلفن هوشمند خود سپری می کند، پیش بینی کند.
به گفته دیوید موهر، مولف مطالعه و مدیر مرکز فناوری های مداخله رفتاری در دانشگاه نورث وسترن، ما دریافته ایم هرچه افراد وقت بیشتری را با تلفن هوشمند خود سپری کنند، احتمال افسردگی در آنها بیشتر است. افزون بر این، گذران زمان فراوان با تلفن هوشمند اغلب با گذران فراوان زمان در خانه یا به تنهایی، دو نشانه بالقوه دیگر افسردگی در ارتباط است.

در این مطالعه نمونه کوچکی با حضور 28 شرکت کننده بین سنین 19 تا 58 سال مورد مطالعه قرار گرفته و اپلیکیشنی به نام ربات بنفش که توسط پزوهشگران توسعه داده شده است روی گوشی های هوشمند آنها نصب شد. این اپلیکیشن موقعیت مکانی، حرکات، میزان استفاده از تلفن همراه، و فعالیت های مرتبط دیگر ردیابی می کرد. ربات بنفش به مدت دو هفته و هر پنج دقیقه یک بار اطلاعات را جمع آوری کرده و به منظور تجزیه و تحلیل برای دانشمندان ارسال می کرد. در این میان، پرسش هایی را نیز درباره خلق و خو و احساسات کاربران با آنها مطرح می کرد. مقایسه این اطلاعات با تست 9 پرسشی که برای بررسی نشانه های افسردگی استفاده می شود، نشان داد اپلیکیشن ربات بنفش با موفقیت 87 درصدی افرادی که در خطر افسردگی قرار دارند را شناسایی کرده است.

البته این به معنای آن نیست که اگر وقت زیادی را با تلفن هوشمند خود سپری می کنید و یا یک روز تعطیل را دوست دارید به تنهایی در خانه بگذرانید، نامزد ابتلا به افسردگی هستید. همان گونه که مولفان مطالعه اشاره کرده اند، جمعیت مورد مطالعه کوچک بوده و مدت زمان آزمایش نیز کوتاه بوده است که می تواند فضای زیادی را برای اشتباه باقی بگذارد. بر همین اساس، آنها تصمیم دارند تا مطالعه خود را با شرکت کنندگان بیشتر و در مدت زمانی طولانی‌تر انجام دهند تا به نتایج دقیق‌تری دست یابند.
مرجع : جدید ترینها