به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۰۷ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب : ۸۵۹۷۸
سرمربی اسبق تیم ملی تنیس:

فدراسیون دور مربی داخلی را خط بکشد

گروه ورزشی: سرمربی اسبق تیم ملی تنیس می‌گوید فدراسیون اگر می‌خواهد تیم ملی را قوی کند، باید دور مربی داخلی را خط بکشد.
فدراسیون دور مربی داخلی را خط بکشد

محمدرضا توکلی درباره وضعیت کنونی تنیس ایران و سقوط دوباره به گروه 3 آسیا بیان کرد: باید دید که رییس فدراسیون در دور اول انتخابات چه برنامه‌هایی داشته و در نیمه راه هدف او تغییر کرده یا خیر. همچنین در این چند سالی که به عنوان رییس فدراسیون فعالیت کرده، خروجی کارش چه بوده است. افراد زمانی که می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند از دو سه سال زمان برای تحول تنیس صحبت می‌کنند اما بعد اعلام می‌کنند که به زمان بیشتری احتیاج دارند. در حالی که از تمامی افرادی که تنیس را می‌شناسند مانند خانواده خدایی، اکبری،‌ درفشی‌ جوان و سوری بپرسید که طی دو سه سال تحول تنیس امکان‌پذیر است یا خیر؟ به نظر من که این طور نیست و ما حتی امکانات لازم را هم نداریم.

 

وی ادامه داد: متاسفانه صحبت‌های ما حرفه‌ای است، اما عملکرد‌مان آماتور. از طرفی در تنیس از افراد نخبه استفاده نمی‌شود که این موضوع بزرگ‌ترین لطمه را به آن زده و باعث شده روند به این شکل باشد که به گروه 2 و 3 در حال رفت و آمد هستیم. من کاری به رییس فدراسیون ندارم چرا که او از طریق مجمع انتخاب می‌شود و می‌تواند فرد تنیسی نباشد، اما دبیر فدراسیون و عوامل اجرایی باید از بدنه تنیس یا افراد موفق که رزومه قوی دارند، باشند. در غیر این صورت هر فدراسیون دیگری حتی مسئولان فدراسیون فرانسه هم بر سر کار بیایند، ایران باز هم در رقابت‌ با کویت همین نتیجه را خواهد گرفت.

 

توکلی با اشاره به روندی که تنیس جهان در پیش گرفته گفت: تنیس در جهان خیز بلندی برداشته در حالی که ما از پرشی که قبلا داشتیم عقب افتاده‌ایم. از سال 1991 تا 2002 ایران در دسته دو آسیا بود، دو بار فینالیست شد و چهار بار نیز در نیمه نهایی بازی کرد. اما از سال 2002 تا 2015 نتوانسته ثبات داشته باشد که البته این موضوع به زمان شایسته و کادرفنی حال حاضر بر نمی‌گردد و به زمان‌های قبل نیز مربوط می‌شود. فدراسیون اعلام کرده مشکل مالی ندارد که این موضوع خوبی است و در اولین قدم باید چندین مربی خارجی استخدام کند و آنها را به شهرستان‌ها اعزام کند تا افراد مستعد را شناسایی کنند. انجام این کار بین 4 تا 8 سال زمان می‌برد. در این صورت خواهید دید که تنیس خروجی خوبی خواهد داشت.

 

وی ادامه داد: شایسته چهار سال دیگر رئیس فدراسیون است و باید دید برنامه‌های او برای آینده چه چیزی است و در نظر دارد که همچنان ایران در گروه سه و دو در حال رفت و آمد باشد یا خیر که ظاهرا برنامه همین است! من فکر می‌کنم با این شرایط حتی دیگر نتوانیم از گروه سه بالا بیاییم. شایسته باید بازبینی را در کل سیستم خود داشته باشد و ببیند که آیا امکان تغییر وجود دارد یا خیر؛ در واقع خانه تکانی انجام دهد. باید بر روی مربیان داخلی صاحب‌نام سرمایه‌گذاری کنند و آن‌ها را به کلاس‌های مختلف بفرستند تا با تنیس روز دنیا آشنا شوند. همچنین دو سه مربی درجه یک را از خارج از کشور استخدام کنند و 4 – 5 سال از آن‌ها حمایت کنند تا نتیجه بگیرند. به نظرم باید دور مربی ایرانی را خط بکشند چرا که مربی داخلی هر چیزی را که داشته گذاشته و چیز دیگری برای ارائه ندارد. البته اگر فدراسیون می‌خواهد، تیم ملی را قوی کند. اگر هم چنین برنامه‌ای ندارد باز هم باید بر روی همین بازیکنان حساب باز کرد.

 

سرمربی اسبق تیم ملی درباره متکی بودن فدراسیون به چند بازیکن خاص تصریح کرد: در سال 1387 که من سرمربی تیم ملی بودم و جهانبخش سوری نیز مربی تیم ملی بود، انوشا شاهقلی و اشکان شکوفی را که آن زمان 26-27 ساله بودند کنار گذاشتم در حالی که از لحاظ فنی بهتر از بازیکنان دیگر بودند، اما می‌خواستیم بدنه‌ای برای تنیس ایران ایجاد کنیم. آن زمان حمایت لازم و کافی از من نشد البته فدراسیون تمام سعی خود را کرد. ما آن سال در گروه 3 ماندگار شدیم بدون حضور اشکان و انوشا. شاید اگر آن زمان از من حمایت می‌شد، آن بدنه تیم ملی حفظ می‌شد. اشکان و انوشا سرمایه‌های تنیس ایران هستند و باید آن‌ها را در جاهای دیگر استفاده کرد و شاید اگر از انوشا در جای دیگر استفاده می‌شد، به مراتب کمک بیشتری به تنیس ایران می‌کرد.

مرجع : ایسنا