به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۴:۵۷
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۱۲ ساعت ۱۸:۱۶
کد مطلب : ۸۶۶۲۱
محسني اژه اي: زنجاني مي گويدخلافی نداشته و می‌خواسته خدمت کند

بابک زنجانی 11 مهر محاكمه مي‌شود

گروه سیاسی: سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد که اولین جلسه دادگاه بابک زنجانی، یازدهم مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد.
بابک زنجانی 11 مهر محاكمه مي‌شود
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در نشست خبری خود با اعلام این مطلب، ادامه داد: ان شاء اله مشکلی پیش نیاید و اولین جلسه دادگاه در تاریخی که تعیین شده برگزار شود.وی بیان کرد: در حال حاضر وکلا در حال مطالعه پرونده هستند و قاضی پرونده به وکلا توصیه کرده که وقت بیشتری را برای مطالعه بگذارند تا بتوانیم زودتر دادگاه را در هر چند جلسه‌ای که لازم باشد دنبال کنیم و به نتیجه برسیم.

محسنی اژه‌ای در ادامه گفت: در روزهای هفتم و هشتم مرداد ماه در بندرعباس دو آتش‌سوزی صورت گرفت. یکی از این دو آتش سوزی در مجتمع ستاره جنوب بود که تحقیقات تاکنون نشان می‌دهد در این رابطه عمدی در کار نبوده است، اما در مورد هتل هرمز تاکنون مشخص شده که این آتش سوزی عمدی بوده است.
وی با بیان اینکه این حادثه منجر به فوت و مصدوم شدن افرادی شده است، گفت: در این رابطه در همان روزهای اول دو نفر بازداشت شدند و یک نفر هم که متواری بود دستگیر شد.
سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به پرونده سیگار مارلبرو گفت: رسیدگی‌ها در این پرونده منجر به صدور قرار مجرمیت برای 7 نفر و ارسال پرونده به دادگاه شد.محسنی‌اژه‌ای اعلام کرد: ‌20 نفر از محکومان امنیتی در روز عید فطر مشمول عفو شدند. از این تعداد 16 نفر آزاد شدند و مجازات حبس 4 نفر نیز تقلیل پیدا کرد.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوالی درباره‌ آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی و این که چند نفر در این پرونده محاکمه خواهند شد؟ گفت: در مورد وجوهی که ایشان دریافت کرده و مبالغی که باید بابت فروش محموله‌های نفتی بر می‌گرداند، طبق اظهارنظر بازپرس چون ایشان صادق نبوده معلوم نیست این پول‌ها را چه کرده است.
وی ادامه داد: ایشان می‌گفتند در فلان بانک‌ها پول دارند و به همین دلیل هیات‌هایی به دو بانک مطرح شده توسط ایشان رفتند و بررسی کردند اما مشخص شد ایشان چنین حساب‌هایی ندارند.سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: تاکنون بخش عمده‌ای از این پول‌ها بدست نیامده و دستگاه قضایی نیز از طریق سیستم بانکی و وزارت اطلاعات دنبال این است که به این پول‌ها دست پیدا کند.

محسنی اژه‌ای افزود: خود ایشان کماکان مدعی است که قصد خلافی نداشته بلکه می‌خواسته خدمت کند و اخیرا هم نامه‌ای نوشته و گفته که به خاطر تحریم‌ها این اتفاق افتاده و اگر خودم باشم می‌توانم این پولها را برگردانم. امیدواریم خود او یا بستگانش اگر می‌دانند جایی پول وجود دارد بگویند زیرا به نفعشان است که پول‌ها را برگردانند.
سخنگوی قوه قضاییه گفت: در حال حاضر در این پرونده برای سه نفر کیفرخواست صادر شده و پرونده به دادگاه رفته، اما پرونده برای افراد دیگری هم مفتوح است.سخنگوی قوه قضاییه درباره‌ وضعیت شکایت احمدی‌نژاد از جهانگیری و اتهامات موجود در این پرونده گفت: این شکایت ثبت و به بازپرسی ارجاع شده و در مرحله کارهای دادسرایی است.

وی افزود: یکی از اقدامات دادسرا این است که از شاکی مستندات و از طرف شکایت دفاع بخواهد، درباره‌ موارد اتهامی نیز فعلا از بیان جزییات معذور هستم.خبرنگاری با اشاره به گذشت 45 روز از قطعیت حکم مهدی هاشمی درباره‌ وضعیت اجرای حکم او و این که آیا صحت دارد که قرار است مهدی هاشمی به جای تحمل حبس به قوه قضاییه در پرونده کرسنت کمک کند سوال پرسید؟ که محسنی اژه‌ای گفت: حکم این پرونده قطعی شد و از دادگاه تجدید نظر به دادگاه بدوی و سپس به اجرای احکام ارسال شد. در اجرای احکام الان دنبال این هستند که حکم را اجرا کنند و ما همانند سایر پرونده‌ها امیدواریم حکم زودتر اجرا شود.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این‌که شنیده شده اسفندیار رحیم مشایی یکی دیگر از معاونین رئیس دولت دهم بازداشت شده‌ و باز هم شنیده‌هایی مطرح است که این فرد در رابطه با پرونده بقایی به دادگاه احضار شده است، گفت: هر دو مطلب کذب محض است. نه این فرد بازداشت و نه فعلاً به دادگاه احضار شده است.
وی ادامه داد: اگر سایت، نشریه یا خبرگزاری این مسائل را مطرح کرده اگر جنبه عمومی پیدا کند دادستان می‌تواند نسبت به آن معترض شود و اگر آن فرد نیز شکایت کند قطعا آن خبرگزاری، سایت،‌ خبرنگار یا هر چیز دیگری تحت تعقیب قرار می‌گیرند؛ بنابراین مطلب کاملاً تکذیب می‌شود و چنین چیزی صحت ندارد.

محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا جلسه دهم مردادماه آخرین جلسه رسیدگی به پرونده سعید مرتضوی بوده است؟ گفت: اگر متهمی در دادگاه تقاضا کند فلان فرد در جلسات حضور پیدا کند، اینطور نیست که قاضی الزام داشته باشد هر کسی را که وی درخواست کرد به دادگاه دعوت کند.وی ادامه داد: البته در موارد ضروری دادگاه چنین اقدامی را انجام می‌دهد، اما اگر جایی چنین الزامی وجود نداشته باشد بستگی به تشخیص قاضی رسیدگی کننده به پرونده دارد و اگر قاضی تشخیص داد که حضور آن فرد می‌تواند تأثیر داشته باشد می‌تواند وی را احضار کند.

وی افزود: جلسه قبل آخرین جلسه رسیدگی به این پرونده بوده است که البته این موضوع را از خود قاضی نپرسیده‌ام، ولی از مسئول بالاتر ایشان شنیده‌ام که جلسه قبل آخرین جلسه دادگاه بوده است، اما ایشان درخواست داشته‌اند که علاوه بر دفاعیات شفاهی که ارائه داده‌اند می‌خواهند دفاعیات کتبی را نیز ارائه کنند و طبق گفته خودشان ظرف چند روز این دفاعیه کتبی را ارائه خواهند داد. همچنین دادگاه گفته است که ظرف هفت هشت روز آینده حکم صادر خواهد شد.

محسنی‌اژه‌ای در ادامه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه مدتی است پرونده محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق در دادگاه کیفری استان تهران مورد رسیدگی قرار گرفته و وی اخیراً از معاون اول دولت یازدهم شکایتی را مطرح کرده‌ است، به گفته منتقدان آیا مصلحتی است که به پرونده وی دیر رسیدگی می‌شود؟ از سوی دیگر با توجه به اینکه رئیس دولت دهم در حال حاضر پرونده‌ای در دادگاه دارد می‌تواند علیه فرد دیگری شکایت کند، خاطرنشان کرد: هر موضوعی به ماهیت کار بستگی دارد. بعضی پرونده‌ها برای رسیدگی به زمان کوتاهی نیاز دارند، اما در برخی مواقع دیگر اینگونه نیست و رسیدگی به برخی دیگر از پرونده‌ها زمان بیشتری را می‌طلبد، اما این موضوع را نفی نمی‌کنم که بشود در رسیدگی به پرونده‌ها همت بیشتری به خرج داد، البته منظورم هر پرونده‌ای است.وی ادامه داد: شکایت رئیس دولت دهم از معاون اول دولت یازدهم ربطی به پرونده خودش در دادگاه ندارد؛ زیرا این دو پرونده متوقف بر یکدیگر نیست و فردی در یک پرونده متهم و در پرونده دیگر شاکی است؛ لذا این دو موضوع با یکدیگر منافاتی ندارند.خبرنگار دیگری سئوال خود را این‌گونه مطرح کرد که مطالبی مبنی بر پرونده بابک زنجانی‌های 2 و 3 مطرح می‌شود و خواستار توضیح سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با این موضوع شد که وی خاطرنشان کرد: اگر همه ما ملتزم به قانون باشیم به نفع همه افراد کشور است.

وی ادامه داد: مساله‌ای که می‌خواهم بگویم این است که ما باید بدانیم وقتی مطلبی را بیان می‌کنیم باید نسبت به آن پاسخگو باشیم؛ لذا هر کسی که ادعایی می‌کند تبعات اجتماعی به دنبال دارد و اگر نتواند آن را ثابت کند گریبان خودش را می‌گیرد. در رابطه با این موضوع عده‌ای ادعاهایی را مطرح کردند و سازمان بازرسی کل کشور نسبت به این موضوع ورود پیدا کردند و طبق بررسی‌هایی که انجام دادند از آنها خواستند که بگویند دلیل این ادعاها چیست و اگر نتوانند آنها را ثابت کنند عواقبی برایشان دارد.
معاون اول قوه قضائیه گفت: بنابراین پرونده تحت عنوان بابک زنجانی 2 و 3 در قوه قضائیه نداریم.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دیدار نمایندگان با بابک زنجانی در چه تاریخی انجام می‌شود و آیا قوه قضاییه ابهامات این پرونده را بررسی نکرده که نمایندگان چنین درخواستی کرده اند؟ گفت: قبلا درباره اینکه آیا نمایندگان حق ورود به پرونده‌های قضایی را دارند یا خیر سوال شد که من گفتم هر درخواست قانونی که نمایندگان داشته باشند پذیرفته می‌شود. نمایندگان بر اساس وظیفه قانونی که دارند حق ورود به پرونده‌های قضایی را ندارند و این مسبوق به سابقه است.
مرجع : ایسنا