به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۱۶ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب : ۸۶۹۳۵
سال گذشته فرانسه ایران را در لیست کشور ناامن قرا داد

فرانسه "هشدار" سفر به ایران را لغو کرد

گروه فرهنگی: دولت فرانسه، ایران را از حالت "هشدار" برای سفر اتباع خود، خارج کرد.
فرانسه "هشدار" سفر به ایران را لغو کرد
وزارت خارجه فرانسه از سال 2006 پس از کاهش روابط اقتصادی دولت‌اش با ایران، نام ایران را در فهرست کشورهای ناامن قرار داد و به اتباع‌اش "پرهیز" از سفر غیرضروری به ایران را توصیه کرد. پاییز سال گذشته نیز دولت فرانسه پس از ترور یک تبعه‌ی فرانسوی در الجزایر، نام ایران را در فهرست 40 کشور ناامن برای سفر فرانسوی‌ها قرار داد که این اتفاق سبب ملاحظات بیشتری در اتباع این کشور برای انتخاب ایران شد.
جنگ در یمن نیز با توجه به توصیه‌های وزارت خارجه فرانسه، گردشگران بیشتری را از سفر به ایران گریزان کرد؛ اما اکنون آژانس‌های ایرانی که در بازار فرانسه فعالیت دارند، می‌گویند؛ اوضاع پس از توافقات هسته‌ای تغییر کرده است. هر چند موج ابراز علاقه برای سفر به ایران از مدت‌ها پیش آغاز شده، ولی با توافقات ایران و 1 + 5 اوج گرفته است.

سفر اخیر وزیر خارجه فرانسه به ایران نیز باعث شده هشدارهای قبلی دولت این کشور به اتباع خود برای پرهیز از سفر به ایران، اصلاح شود. وزارت خارجه فرانسه که قبلا در بیانیه‌ای که در وب‌سایت خود منتشر کرده بود، سفر به ایران را توصیه نمی‌کرد، اکنون با اصلاح متن قبلی و واژه‌ی "déconseillé"، نوشته است؛ «گردشگری و فعالیت حرفه‌ای سفر در بخش‌هایی از ایران، از جمله اردبیل، شیراز، پرسپولیس، اصفهان، یزد، کاشان، همدان، تبریز، رشت، گرگان، تهران، کرج و مشهد و همچنین در جزایر گردشگری کیش و قشم و سایت باستان‌شناسی شوش در استان خوزستان ممکن است.»

البته وزارت خارجه فرانسه توصیه‌نامه سفر به ایران را با محافظه‌کاری دیپلماتیک اصلاح کرده و همچنان سفر به بخش‌هایی از ایران را که هم‌مرز با عراق، پاکستان، افغانستان و ترکیه هستند، توصیه نمی‌کند. همچنین به مسافران ایران پیشنهاد کرده برای دیدن "بم" می‌توانند از مسیر هوایی استفاده کنند. تغییر مواضع دولت فرانسه در برقرار رابطه با ایران بویژه در حوزه تجارت و گردشگری در زمان سفر لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه نیز به طور رسمی اعلام شد.

فابیوس در دیدار با حسن روحانی رییس‌جمهور ایران با ابراز رضایت از حضور خود در جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: دولت فرانسه به دنبال برقراری مناسباتی براساس احترام متقابل و دوستی با ایران است. او با اشاره به این‌که گاهی در مناسبات کشورها فراز و نشیب‌هایی وجود دارد، گفت: امروز سرآغاز فصل جدیدی از همکاری‌ها میان تهران و پاریس است و چشم‌انداز این آغاز مجدد نیز به دلیل توافق هسته‌ای بسیار روشن است. باید به سرعت زمان‌های هدر رفته در گذشته را برای گسترش همکاری‌ها جبران کنیم. وزیر امور خارجه فرانسه همچنین با بیان این‌که در کشور ما در زمینه جهانگردی، کشورها دارای رده‌بندی خاصی هستند، افزود: جایگاه ایران در این جدول ارتقاء خواهد یافت و خوشحال خواهیم شد که میزبان جهانگردان ایرانی باشیم.

پیش‌تر نیز وزارت خارجه بریتانیا توصیه قبلی خود را درباره پرهیز از سفرهای غیرضروری به ایران را تغییر داده بود.
وزارت خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای که 11 روز بعد از اعلام توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی منتشر شد، اعلام کرد: «توصیه ما درباره پرهیز از سفرهای غیرضروری به ایران همچنان درباره مناطق خاصی به ویژه مرز ایران با عراق، افغانستان و پاکستان برقرار است. اما درباره سفر به سایر مناطق ایران، این توصیه دیگر برقرار نیست.» فیلیپ هموند، وزیر امور خارجه بریتانیا بخشی از دلیل این تغییر را "کاهش خصومت با بریتانیا در دولت رییس جمهور روحانی" عنوان کرد.
مرجع : ایسنا