به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۷:۵۶
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۱۶ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب : ۸۶۹۷۱
نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات آمریکایی "پیو"

پوتين"نامحبوب"ترين شخصيت سياسي جهان

گروه بين‌الملل: ولادیمیر پوتین، نامحبوب‌ترین شخصیت سیاسی جهان خارج از زادگاه خود است. پرسش‌شوندگان کشورهای سوسیالیستی سابق در اروپای شرقی، به ویژه سیاست خارجی او را "تهدیدی جدی" برای امنیت کشورهای خود ارزیابی می‌کنند.
پوتين"نامحبوب"ترين شخصيت سياسي جهان
بر اساس آخرین نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات آمریکایی "پیو"، تنها ۳۰ درصد مردم جهان تصویر مثبتی از روسیه دارند و تنها ۲۴ درصد باور دارند که سیاست‌خارجی ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور این کشور "درست" است. به ویژه پرسش‌شوندگان کشورهای سوسیالیستی سابق در اروپای شرقی از سیاست خارجی روسیه انتقاد می‌کنند و بحران اوکراین را "تهدیدی جدی" برای امنیت خود می‌دانند: در لهستان تنها ۱۵ درصد از پرسش‌شوندگان تصویر مثبتی از روسیه دارند. این رقم در اوکراین به ۲۱ درصد می‌رسد، هر چند که جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در دونباس ماه‌ها است که علیه نیروهای دولتی می‌جنگند.

نتایج این نظرسنجی هم‌چنان نشان می‌دهد که روسیه در اردن همان‌اندازه نامحبوب است که در لهستان. در این دو کشور ۸۰ درصد از مردم نظری منفی نسبت به روسیه دارند. کارشناسان این مرکز پژوهشی دلیل این امر را حمایت پوتین از رژیم بشار اسد در سوریه می‌دانند که به فرار صد‌هاهزار آواره‌ سوری به اردن منجر شده است. ۴۷ درصد از مردم اسرائیل، ۷۳ درصد از شهروندان ژاپن و ۷۰ درصد از آلمانی‌ها نظری انتقادی نسبت به سیاست‌های "بحران‌زا"ی روسیه دارند. بر اساس این نظرسنجی، تنها سه چهارم ویتنامی‌ها و ۵۶ درصد مردم غنا از روسیه به عنوان کشوری قابل اعتماد یاد کرده‌اند.

در چین دست‌کم از هر دو نفر، یکی نظری مثبت نسبت به روسیه دارد. در آمریکا و آفریقای جنوبی بسیاری از پرسش‌شوندگان گفته‌اند که نظری در باره‌ این کشور ندارند. در اتیوپی، پاکستان، تانزانیا و آرژانتین هم پاسخ‌ها به همین ترتیب بوده‌اند. شخص ولادیمیر پوتین از اعتماد ۷۰ درصد مردم ویتنام، ۱۰ درصد شهروندان اوکراین، ۱۱ درصد پاکستانی‌ها و ۹ درصد لهستانی‌ها برخوردار است. او در میان شهروندان اسپانیا، نامحبوب‌ترین چهره‌ سیاسی جهان (۹۲ درصد) است.

نتایج به‌دست آمده از این نظرسنجی هم‌چنین نشان می‌دهد که اعتماد روسیه و آمریکا نسبت به یکدیگر در چند سال گذشته به تدریج کاهش یافته است. در سال ۲۰۱۱ دست‌کم نیمی از شهروندان این دو کشور نظر مثبتی نسبت به یکدیگر داشتند. این میزان در سال ۲۰۱۵ در روسیه به ۲۲ درصد و در آمریکا به ۱۵ درصد رسیده است. در آلمان نیز می‌توان این روند نزولی را دنبال کرد: اعتماد شهروندان این کشور به روسیه در سال ۲۰۱۰، ۵۰ درصد بود و در حال حاضر به‌تدریج به ۲۷ درصد کاهش یافته است.
مرجع : دويچه وله