به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۲۰۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۱۷ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب : ۸۷۰۴۷
بنام دور زدن تحریم‌ها دزدبازاری، راه انداختند

نامه تاج‌زاده به رييس صداوسیما درباره توافق

گروه سياسي: سیدمصطفی تاج زاده (معاون سياسي وزير كشور در دولت اصلاحات) كه ششمين سال حبس خود در اوين را سپري مي كند در نامه‌ای به رییس صدا و سیما نوشته است: صدا و سیما با مردم همراه شود. متن اين نامه در زير آمده است:

به نام خدا
جناب آقای سرافراز
با سلام
اخیرا از رویکرد بی طرف صدا و سیما در مذاکرات هسته ای دفاع کردید و با رد نظر کسانی که متوقعند پوشش آن سازمان باید یک طرفه باشد و فقط حرف موافقان را مطرح کند از لزوم پخش اظهارات مخالفان و موافقان توافق و حتی طرف مذاکره کننده غربی برای آگاهی عموم سخن گفتید. در این جا به عملکرد یکسویه آن سازمان درباره عملکرد هسته ای دولت سابق نمی پردازم که با رفتار و گفتار اشتباه خود قدرت های بزرگ جهانی را در تحریم ایران و ایرانی به اجماع رساند و هم زمان درآمدهای بی سابقه نفتی کشور را به باد داد و به نام دور زدن تحریم‌ها دزدبازاری به راه انداخت.

حتی قصد اثبات هم سویی کامل صدا و سیما با دلواپسان در تخفیف و تخریب توافق جامع را هم ندارم و از همراهی آن سازمان با کسانی مي‌گذرم که به اعتراف رئیس مرکز پژوهش های مجلس تهدید خارجی (تداوم و حتی تشدید تحریم ها) را بهتر از تهدید داخلی (تحقق وعده‌های دکتر روحانی و پیروزی حامیانش در انتخابات) مي‌دانند و به همین دلیل طرح سه فوریتی قطع مذاکرات را تنها یک ماه مانده به ضرب العجل نهایی با ۷۰ امضا تقدیم مجلس کردند.

در این نامه ضمن تأیید این روش که بحث آزاد و همگانی درباره همه مسائل مربوط به سرنوشت ملی بویژه موضوعات استراتژیک حق مردم و از الزامات جدایی ناپذیر جمهوریت است و با طرح چند پرسش درباره معیارهای دوگانه صدا و سیما در پی آنم که توجه هم وطنانم را به حساسیت شرایط و لزوم حفظ هوشیاری شان جلب کنم. بویژه آن که دلواپسان ایرانی هم چنان درتلاشند با کمک صدا و سیما زمینه لازم را برای رد توافق مساعد سازند و مانع توسعه روابط ایران با کشورهای توسعه یافته شوند. هم چنان که دلواپسان آمریکایی نیز با حمایت باند تبهکار نتانیاهو سخت در تلاشند تا برجام را رد کنند. متشکر مي‌شوم چنان چه برای آگاهی عموم به سؤال های زیر پاسخ دهید:

۱- آیا مردم فقط در زمینه دیپلماسی هسته ای دولت تدبیر و امید حق دارند از نظریات مخالفان و موافقان با خبر شوند یا (.....) نیز از این حق بهره مندند؟ اگر نیستند چرا و اگر آری در این دو سال کدام برنامه انتقادی یا میزگردی را با حضور مدافعان و منتقدان تصمیم‌ها و اقدام‌های آنان پخش کرده اید؟ چرا صدا و سیما ارگان های حکومتی را مانند اشخاص، احزاب و جناح‌ها به خودی و غیرخودی تقسیم مي‌کند؟ انتقاد از غیرخودی را مفید و لازم و موجب اصلاح آن‌ها مي‌خواند اما نقد خودی‌ها را سبب تضعیف آن‌ها و هم سویی با دشمنان مي‌نامد؟ (.......)

۲- چرا باید تنها مذاکرات هسته ای نقد شود اما در مورد سایر مسائل بین المللی از جمله مذاکره با دولت آمریکا در موضوعات غیرهسته ای کاملا یک طرفه عمل مي‌کنید و از انعکاس نظریات مخالفان خودداری مي‌نمایید؟ آیا موضوعات خارجی نیز به خودی و غیرخودی تقسیم مي‌شوند؟

۳- چرا در مستندهای صدا و سیما درباره مذاکرات ۲۲ ماهه حتی یک برنامه دیده نمی شود که در آن کمترین انتقادی به سیاست های هسته ای دولت قبل وارد شده باشد؟ بعید مي‌دانم مدعی شوید که آن روش منتقدی نداشت یا از حمایت صددرصدی ملت برخوردار بود. تحریم های گریزناپذیر نادرستی آن شیوه و رأی چهارمیلیونی جلیلی عدم رضایت ملت را از آن سبک نشان مي‌دهد. باوجود این فقط به نقد عملکرد هسته ای دولت های خاتمی و روحانی مي‌نشینید و به دوره احمدی نژاد که مي‌رسید جز تأیید و تمجید عملکرد هسته ای او گزارشی پخش نمی کنید. آیا مردم حق ندارند از نظریات مخالفان دیپلماسی هسته ای آن دولت مطلع شوند؟ آیا گذشته را نیز به دوره های خودی و غیرخودی بخش کرده اید؟

۴- چرا آن رسانه مدعی بی طرفی اغلب نظریات آن دسته از مقامات سیاسی و شخصیت های غربی و حتی بین المللی موافق توافق را که آن را متوازن و به سود جهانیان ارزیابی مي‌کنند یا اظهارات مخالفان آمریکا را که معتقدند کاخ سفید امتیازات زیادی به ایران داده است سانسور مي‌کنند؟ مگر عدم جانبداری مشروط به بیان منصفانه دیدگاه های مخالفان و موافقان نیست؟ آیا دایره خودی و غیرخودی را از مرزهای ایران فراتر برده اید؟

۵- چرا صدا و سیما دفاع قاطع مراجع قم را از توافق وین بازتاب نمی دهد؟ مگر آقایان وحیدخراسانی و شبیری زنجانی چند بار در سال درباره مسائل روز موضع مي‌گیرند و چنین صریح از اقدام خاص دولت حمایت مي‌کنند؟ آیا پشتیبانی آن دو بزرگوار به همراه آقایان صانعی و مکارم از نتایج مذاکرات چون هم سو با مواضع دلواپسان نیست ارزش خبری هم ندارد و پخش آن‌ها به بی طرفی آن سازمان لطمه مي‌زند؟ آیا مواضع مراجع را نیز باید به دو دسته هم جهت با خودی‌ها و قابل پخش یا هم سو با غیرخودی‌ها و غیرقابل پخش تقسیم کرد؟

رئیس محترم سازمان صدا و سیما
عملکرد دوساله آن سازمان نشان مي‌دهد که دغدغه رسانه به اصطلاح ملی انجام رسالت حرفه ای و خبر رسانی بی طرف نیست بلکه مقابله با توافق را نشانه گرفته است. البته فرجام دلگرم کننده برجام و امیدواری ۸۵٫۷ درصد از هم میهنان به آینده ایران پس از توافق وین و نیز قدردانی ۸۹٫۷ درصد ایرانیان از تیم مذاکره کننده (طبق آخرین نظرسنجی ها) نشانگر نافرجامی کامل مخالفان توافق است. حساسیت ۸۸٫۱ درصدی شهروندان ایران زمین به گفتگوها و پیگیری اخبار آن تبلیغات منفی و یأس آور امپراتوری رسانه ای و صدا و سیمای مخالف توافق را خنثی و حتی به ضد خود تبدیل کرده است.

در حقیقت مخالفت خوانی‌ها و حتی مانع تراشی های دلواپسان تأثیری بی بدیل در افزایش توجه و دقت مردم به مذاکرات و شفاف شدن سپهر سیاست داشته است. به گونه ای که در نیم قرن گذشته شاید هیچ موضوعی پس از انقلاب و جنگ به اندازه مذاکرات ۲۲ ماهه هسته ای مشارکت مردم را جلب نکرده، اطلاعات و بینش عمومی را عمق نبخشیده، در تعمیق ملت سازی ایرانیان نقش ایفا ننموده و اراده جمعی را شکل نداده است.

همین آگاهی و عزم ملی در حمایت از راهبرد برد – برد، مساعی آن سازمان در کاستن از اهمیت این توافق تاریخی و حتی شکست خورده نشان دادن آن را ناکام گذاشته است. به گونه ای که مردم برخلاف آن چه صداو سیما تبلیغ مي‌کرد در هر سه مقطع ژنو، لوزان و وین به ابراز شادمانی پرداخته و جشن گرفتند و سه بر هیچ از سد آمال واقعی آن رسانه گذشتند. اکنون نیز قاطبه ایرانیان قاطعانه خواهان اجرای توافق و گسترش مناسبات با غرب و شرق هستند. تا اقتصاد میهن رونق یابد و فردایی بهتر برای ایران و ایرانی رقم خورد.

جناب آقای سرافراز؛ ایرانیان تصمیم گرفته اند پشت دلالان جنگ و کاسبان تحریم را به خاک بمالند و حرام خواران را سرجای خود بنشانند. به سود شما و صدا و سیماست به جای آن که با فرافکنی و گستاخی انتقاد دولت را به مشی آن سازمان درباره مذاکرات، سیاسی بخوانید روش خود را تصحیح کنید، استانداردهای دوگانه و مشی یک بام و دو هوا را کنار بگذارید، با ۹۰% ایرانیان هم گام شوید، از تقابل با توافق هسته ای دست بردارید و به ایستادگی در برابر توسعه روابط ایران با جهان خاتمه دهید. در غیر این صورت هم چون دلواپسان ایرانی و آمریکایی بدنام امروز و فردا خواهید شد.
امیدوارم چنین نشود. اوین- مردادماه ۱۳۹۴