کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هجوم ایرانی ها به ترکیه برای کنسرت شجریان

استاد شجریان در ایران ممنوع الکار است

ایسکانیوز , 24 مرداد 1394 ساعت 17:51

گروه فرهنگی: در حالی که محمدرضا شجریان به دلیل ممنوع الکاری نمی تواند در ایران کنسرت برگزار کند اما کنسرت این هنرمند 13 شهریور ماه در کشور ترکیه برگزار می شود.


شاید برای مسئولان اهمیتی ندارد که شجریان در ایران کنسرت ندهد اما اهمیت داستان زمانی است که بواسطه علاقه مردم میلیون ها ارز از کشور خارج می شود و این این ارزها خرج رونق کارهای فرهنگی و امور گردشگری کشورهای همسایه می شود.کشورهایی که ایران ستیزند و در سایه غفلت و بی مسئولیتی دولتمردان ایرانی، از یک طرف مولانا را به اسم خود زدنند و از طرف دیگر خلیج پارس را عربی نام نهادند. آخرین اظهارنظرها درباره ممنوع الکاری شجریان به سخنگوی ارشاد برمی گردد که گفته بود: «من می‌گویم به لحاظ قانونی آقای شجریان محدودیت‌هایی دارند که توسط نهادهای دیگر قرار داده شده است و دست ما نیست.»

این روزها هنوز خسروی آواز ایران در ایران ممنوع‌الکار است و سخنان رئیس جمهور و رایزنی های مسئولان فرهنگی نیز این مشکل را حل نکرد.آخرین واکنش شجریان به ممنوع الکاریش به همایش بین المللی حافظ برمی گردد که گفت: زیاده‌گویی نمی‌خواهم بکنم. من چندین سالی است که می‌خوانم و آنچه باید را تا به حال خوانده‌ام و از این به بعد هرچه بخوانم زیاده‌گویی است اما من چند سال است که اجازه ندارم برای مردم خودم و در مملکت خودم بخوانم.


اما شجریان سال گذشته برنامه‌های متعددی را در برخی کشورهای اروپایی انجام داد و حالا کمتر از یک ماهِ دیگر قرار است در ترکیه به روی صحنه برود. کشوری نزدیک ایران که چند سالی است خوانندگان ایرانی آن سوی آب‌ها، برای اجرای کنسرت‌هایشان به آن می‌روند و محدودیت‌ها سبب شد تا «محمدرضا شجریان» نیز برای ارتباط نزدیک‌تر با مخاطبانش که حالا سال‌هاست از حضورِ او در ایران محروم هستند، همین کشور را برای اجرا در نظر بگیرد. این کنسرت ۱۳ شهریور ماه – چهارم سپتامبر- در سالن «زورلو» با همراهی استاد «شجریان» روی صحنه خواهند رفت. و بلیت فروشی آن از طریق سایت رسمی استاد شجریان آغاز شده است. سازهای ابداعی آقای شجریان، بخش مهمی از ارکستراسیون این برنامه‌ها را تشکیل خواهد داد.

در این برنامه که تحت عنوان تور جهانی «سرگشتگان عشق» انجام می‌شود، یک قطعه از ساخته‌های خود شجریان که روی شعری از «سیمین بهبهانی» با نام «بانگ دهل» است. بخش اول این برنامه در بخش شور و دشتی از ساخته‌های «سعید فرج‌پوری» است و بخش دیگر در راست‌پنجگاه، افشاری و ماهور از ساخته‌های درخشانی و شجریان است. همچنین «صورتگر نقاشم» به همراه یک پیش‌درآمد و چهارمضراب از دیگر ساخته‌های درخشانی است که در این کنسرت اجرا خواهد شد. دیگر قطعات این برنامه با آهنگسازی «سعید فرج‌پوری» و «مجید درخشانی» و با تنظیم «مجید درخشانی» روی اشعاری از حافظ، مولانا، باباطاهر، سایه، سیمین بهبهانی و فریدون مشیری اجرا خواهد شد. در این برنامه، سعید فرج‌پوری (کمانچه سوپرانو)، نگار خارکن (صراحی سوپرانو)، کاوه معتمدیان (سبو و شهراشوب سوپرانو)، مهرداد ناصحی (دل و دل‌آلتو و صراحی آلتو)، آتنا اشتیاقی‌نیا (شهنواز باس)، سپسده خداوردی (شهبانگ)، مجید درخشانی (تار)، ‌رادمان توکلی (ساغر)، رامین صفایی (سنتور سوپرانو)، جمشید صفرزاده (سنتور باس- تندر-)، حسین رضایی‌نیا (دف و دایره) و حمید قنبری (تنبک) خواهند نواخت. بلیت‌فروشی این برنامه از روزهای آینده مشخص خواهد شد.

این در حالی است که استادِ آوازِ ایرانی دو اثر در دستگاه‌ِ اصفهان و سه‌گاه با آهنگسازی «مجید درخشانی» آمادهٔ انتشار دارد که در صورتِ فراهم شدنِ شرایط و دریافتِ مجوز آنان را به انتشار درخواهد آورد. طبقِ آنچه درخشانی می‌گوید؛ موسیقیِ این اجرا‌ها ضبط شده؛ اما هنوز بخش آواز آن به طورِ کامل انجام نشده است. تعدادی از قطعاتِ این آثار، پیش از این در اجراهای خارج از کشورِ گروه شهناز و محمدرضا شجریان به اجرا درآمده‌اند.


کد مطلب: 87957

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/87957/استاد-شجریان-ایران-ممنوع-الکار

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir