به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۲۵ ساعت ۰۸:۵۷
کد مطلب : ۸۷۹۶۰
معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه :

با حرف نمی‌شود نظم ایجاد کرد

گروه جامعه: معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت:‌ در این معاونت پیشگیری‌ها بر اساسا اولویت‌های مورد انتظار مردم صورت می‌گیرد؛ زیرا این مردم هستند که باید نیازهای جامعه را در حوزه پیشگیری معرفی کنند.
با حرف نمی‌شود نظم ایجاد کرد
محمدباقر الفت در نشست سازمان‌های مردم نهاد ( سمن) با معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اظهار کرد: برپایی این‌گونه جلسات جدی است. مبنای فعالیت دولت به معنای کلی کلمه ، ملت و اشخاص، علی‌القاعده باید قانون اساسی باشد وهیچ اراده‌ای بالاتراز اراده ملت در قالب میثاق ملی نمی‌تواند بر این روابط حکومت کند.قانون جمهوری اسلامی به عنوان یک قانون متمدن و قانونی که کمترین خطای انسانی را دارد ضوابط خوبی را مطرح کرده است. مقدمه قانون اساسی به نکته جالبی اشاره کرده است که نوع نگاه ما را به عنوان دولت و دولتمرد به مردم عنوان کرد.این موضوع بسیار ناراحت کننده است که در یک جلسه رسمی گفته شده باید به سمن‌ها به عنوان بازوی حاکمیت نگاه کنیم؛ زیرا این نگاه بسیار اشتباه است. بنا نیست آرمان‌های مردم‌نهاد ابزار حکومت‌ها باشند. حداقل قوه قضاییه به این سازمان‌ها این‌گونه نگاه نمی‌کند.

 

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تصریح کرد: در جای جای قانون اساسی به نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در حاکمیت اشاره شده است. برای مثال در بند ششم اصل دوم قانون اساسی از بند اول تا پنجم به مبانی اصول دین می‌پردازد و بند ششم به کرامت انسانی اشاره می‌کند. همچنین در اصل سوم قانون اساسی در بندهای یکم ،‌ششم و هشتم نیز به ایجاد محیط مناسب بر اساس فضایل اخلاقی اشاره می‌کند.مبنای حکومت در جمهوری اسلامی فعالیت مشترک همه کسانی است که به عنوان دولتمرد و آحاد ملت معرفی می‌شوند.در معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه شعاری مطرح کرده‌ایم که آن را پیگیری می‌کنیم و آن شعار این است که پیشگیری‌ها بر اساس اولویت‌های مورد انتظار مردم صورت گیرد؛ زیرا این مردم هستند که باید نیازهای جامعه را در حوزه پیشگیری معرفی کنند و آن نیازها تبدیل به محتوای برنامه‌های ما در سال‌های آینده شود. در کشور ما انجمن‌های متعددی در گمنامی فعالیت می‌کنند. آن‌ها بدون این‌که دست‌شان در سایر دست‌نهادها و سمن‌ها باشد، فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند. البته نمی‌خواهم منکر ضرورت وجود هیچ کدام از سمن‌ها باشم.قوه قضاییه به امر پیشگیری از وقوع جرم در رفتارهای نابهنجار اهتمام زیادی می‌ورزد. اگر حکام بدون توجه به ضرورت‌های جامعه بخواهند برنامه‌ریزی کنند، تضمیمی وجود ندارد که رفتارهای‌شان بر سرمنزل موفقیت منتهی شود؛ زیرا باید نگاه‌های‌شان به نیازهای اصلی جامعه باشد. سمن‌ها باید خوب ببینند و درک کنند و سپس موارد مورد نیاز را به ما منتقل کنند نه این‌که در مقام اجرا برآیند.

 

وی با بیان این‌که «قوه قضاییه اعتقاد ندارد سمن‌ها را به بند بکشد» گفت: اعتقاد ما در قوه قضاییه این است که موانع را دلسوزانه از سر راه سمن‌ها برداریم. برای مثال اگر سازمانی هدفش دفاع از حقوق کودک باشد، قوه قضاییه تلاش می‌کند موانع را از سر راه آن بردارد؛ لذا هیچ خارجی بهتر و دلسوزانه‌تر از خودمان نمی‌تواند از حقوق کودکان‌مان دفاع کند. در واقع بهترین مدافع حقوق بشر می‌تواند حاکمیت باشد. همچنین امیدواریم در سال‌های آینده عناوین مجرمانه از 2000 به صفر برسد.معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با اشاره به این‌که «قانونگذار با هدف ایجاد انضباط اجتماعی قوانین کیفری را ایجاد می‌کند» گفت:‌ با حرف نمی‌شود نظم ایجاد کرد؛ لذا قانونگذار می‌گوید باید عدالت کیفری را با مجازات ایجاد کرد.