به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۲۷ ساعت ۰۸:۲۸
کد مطلب : ۸۸۲۵۵
قانون اساسی ما قانون مُرده ای است!

مصاحبه نورى مالکی در هتل آزادي تهران

گروه بين‌الملل: نورى مالکی نخست‌وزير سابق عراق كه به عنوان يكي از عاملان سقوط موصل به دست داعش مقصر شناخته شده و احتمال محاكمه اش وجود دارد، و اين روزها در تهران به سر مي برد با بیان اینکه قانون اساسی کشور عراق از بنیان به شکل اشتباهی نوشته شده است، خاطرنشان ساخت: سالهای زیادی است که به دنبال ایجاد اصلاحات هستیم اما از همان اول چالش هایی همچون اختلافات فرقه ای و داعش وجود داشت که مانع این کار شد.
مصاحبه نورى مالکی در هتل آزادي تهران
معاون بركنار شده رئیس جمهور عراق در نشست خبری که در هتل آزادی تهران برگزار شد، ادامه داد: از ابتدا گروهی می خواستند نظام رئیس محور شود و گروهی می خواست پارلمانی شود که این اختلاف بزرگی را به وجود آورده بود که خوشبختانه تبیین های مرجعیت عراق و راهپیمایی های مردم ما را در این امر بسیار کمک کرد. وي با بیان اینکه هدف اصلی این اصلاحات لغو نظام پارلمانی است، خاطرنشان ساخت: خیلی از افراد در راهپیمایی ها خواستار لغو دین مداری و حمایت از مرجعیت بوده اند.

مالکی به برخی از اختلافات در حزب الدعوه اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: آقای عبادی یکی از پایه های این حزب است و با این وجود اگر اختلافی هم باشد درون حزبی است که بنده اجازه نخواهم داد که دیگران از این اختلاف نظرها سوء استفاده کنند. کشورهای بیگانه گمان کردند که با خروج من می توانند به راحتی در عراق جولان دهند و به این کشور برگردند، ولی سخت در اشتباه بودند.

دبیرکل حزب الدعوه اسلامی عراق با انتقاد مجدد از قانون اساسی این کشور گفت: قانون اساسی ما قانون مُرده ای است و اگر ملت عراق بخواهد، می توانیم با برگزاری انتخابات آن را تغییر دهیم! مالکی در توضیح سقوط شهر موصل و الانبار اظهار داشت: هنگامی که انبار سقوط کرد، نخست وزیر از من پرسید گمان می کنی این یک توطئه است؟ من پاسخ دادم که بله این توطئه است، همانگونه که در موصل نیز توطئه پیش آمد.مالکی افزود: آنچه که در موصل به وجود آمد توطئه ای بود که در ترکیه برنامه ریزی شده بود. آنچه موصل را به سقوط کشاند، نیروهای کُردی بود که در موصل حضور داشتند همانگونه که نیروهای سنی مذهب ارتش و پلیس شهر موصل نیز این اتفاق را رقم زدند.

وی تصریح کرد: موصل با جنگ سقوط نکرد، بلکه با توطئه های افراد خیانتکار سقوط کرد. ما در همان زمان تمام خیانتکاران را از کار برکنار و محاکمه کردیم، اما سیاست فاسد این کشور باعث ممانعت از انجام کار های دیگر شد. دبیرکل حزب الدعوه اسلامی عراق ادامه داد: افسران کُرد در توجیه اقدام خودشان می گویند که اقلیم کردستان به ما اطلاع داد که این جنگ جنگ ما نیست بلکه جنگ داعش و مالکی و شیعه است و به ما ربطی ندارد(!).

مالکی با بیان اینکه ترکیه بزرگترین حمایت کننده داعش و القاعده است، خاطرنشان ساخت: اگر ترکیه نبود، داعش به این میزان پر و بال نمی گرفت. ترکیه خیال امپراطوری عثمانی را در سر می پروراند که در آن سوریه و شمال عراق را به دست آورد. وي همچنین به جو سازی ها و توهین ها علیه نیروهای بسیج مردمی عراق اشاره کرد و گفت: توهین به حشد شعبی به دلیل موفقیت های آن است و حالا می خواهند که آن را نابود کرده و روحیه آن را به هم بزنند. این یعنی شکست عراق در موصل و الانبار.
 
وی عربستان را جوهر اصلی تشکیل تمام گروه های تروریستی دانست و اظهار داشت: اول خدا و دوم نیروهای حشد الشعی ــ که آن را از بسیج ایران الگو گرفتیم ــ عراق را نجات دادند. رئیس حزب الدعوه اسلامی عراق  درمورد سیاست های عربستان سعودی هم گفت: موضع من درمورد عربستان از امروز نیست. در سال 2006 برای اولین بار به عربستان رفتم و می خواستم که رابطه خوبی داشته باشیم ولی نشد، چرا که آنها دشمن اهل بیت(ع) هستند.