به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۲۴۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۲۷ ساعت ۰۸:۳۷
کد مطلب : ۸۸۲۵۶
اگر موسوی به حصر آقای منتظری اعتراض می‌کرد

مطهری: اکثر نمایندگان وکیل نظامند نه مردم

گروه سياسي: نماینده مردم تهران در مجلس با تأکید بر اینکه نباید از عدم انحراف انقلاب اسلامی مطمئن باشیم آینده آن را وابسته به رفتار ما دانست و گفت: اینگونه نیست که چون انقلاب ما پسوند اسلامی دارد پس منحرف نمی‌شود.
مطهری: اکثر نمایندگان وکیل نظامند نه مردم
به گزارش فارس، علی مطهری در شانزدهمین نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور که در تالار شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد، با گلایه از اینکه بحث‌های علمی، فکری و فلسفی عمیق دیگر در دانشگاه‌ها مشتری نداشته و دانشجویان بیشتر به دنبال مسائل روز و رقابت‌های سیاسی هستند، گفت: هرجا که می‌رویم دانشجویان بیشتر دوست دارند زودتر وارد بحث‌های سیاسی شده و دو ناسزا به احمدی‌نژاد و سه ناسزا به هاشمی بدهیم.

وی با اشاره به اینکه هر انقلاب را یک خطر خاص تهدید می‌کند، اظهار داشت: مخالفان انقلاب‌ها پس از پیروزی نهضت به صورت طرفداران آن به حرکت درآمده و شعارهای تندتر هم سر می‌دهند ولی از درون سعی در ناکام کردن آن می‌کنند و این همان بلایی است که در صدر اسلام بر سر انقلاب پیامبر آوردند. مطهری با تأکید بر اینکه نباید از عدم انحراف انقلاب اسلامی مطمئن باشیم آینده آن را وابسته به رفتار ما دانست و گفت: اینگونه نیست که چون انقلاب ما پسوند اسلامی دارد پس منحرف نمی‌شود.

وی از لزوم عمل همگان به وظیفه خود سخن گفت و با اشاره به اینکه شاید در بعضی مقاطع رهبر انقلاب نتواند اظهارنظری بکند، ادامه داد: امام علی (ع) پس از به خلافت رسیدن اولویت را از فتوحات خارجی به اصلاح داخل تغییر دارد و کار رهبر این است که آنچه دیگران در آینه نمی‌بینند او در خشت خام می‌بیند. نماینده مردم تهران در مجلس لزوم رصد همیشگی انقلاب اسلامی نسبت به آرمان‌ها را یادآور شد و گفت:‌ این حساسیت‌ها راجع‌به برجام و مسئله هسته‌ای کشور بسیار مغتنم و مبارک است و اگر نبود باید نگران می‌شدیم؛ نباید نگران باشیم که چرا افراد اظهارنظر نقادانه مطرح می‌کنند و من با تعطیلی نشریه 9 دی با اینکه حتی ممکن است جایی توهینی هم کرده باشد مخالف بودم.

وی با برشمردن عوامل نابودی امت‌ها از نگاه قرآن کریم خاطرنشان کرد: اینطور نیست که چون حکومت ما جمهوری اسلامی بوده و ولی فقیه در رأس آن است هیچ ظلمی در آن صورت نمی‌گیرد و یا اگر از ظلم اتفاق افتاده سخن بگوییم با نظام مبارزه می‌کنیم. به عنوان مثال در موضوع ستار بهشتی که وبلاگش تنها 8 نفر بازدیدکننده داشت وقتی ما سؤال در مجلس مطرح کردیم عده‌ای آن را تضعیف نظام خواندند اما ما پاسخ گفتیم که این سؤال موجب تقویت نظام است؛ چرا بگذاریم که خانم شیرین عبادی در خارج از کشور راجع‌به این مسئله سخن بگوید و خود در داخل آن را عنوان نکنیم؟

مطهری در پاسخ به این سؤال که چرا میان مواضع فرهنگی و سیاسی‌اش این مقدار تضاد وجود داشته و مواضع فرهنگی او مورد هجمه اپوزیسیون اما مواضع سیاسی‌اش مورد حمایت آنها است، گفت: کسانی که اینگونه می‌اندیشند تصور می‌کنند اگر کسی به آزادی بیان معتقد بود باید آزادی فردی را هم بپذیرید و بالعکس در حالی که چنین تلازمی برقرار نیست. وی افزود: این عده تصور می‌کنند چون فکر و بیان آزاد است هر فردی آزاد است در اجتماع هر جور که می‌خواهد با هر پوششی ظاهر شود و یا اینکه مشروب هم آزاد است در حالی که آزادی بیان به واسطه آزادی قوه فکر انسان است اما درباره آزادی‌های فردی علاوه بر مرز آزادی دیگران مصلحت خود فرد و جامعه هم آزادی را محدود می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: معمولاً اصلاح‌طلبان محدودیت آزادی فردی و اصولگرایان لزوم توجه به حقوق شهروندی را نمی‌پسندند که هر دو اشتباه است. وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره ارسال برجام در قالب لایحه به مجلس و نقش بعضی وبلاگ‌نویسان در حوادث 88 تصریح کرد: بحث ما درباره سال 88 این است که با معترضان باید به مثابه معترض برخورد شود به این معنی که وقتی عده‌شان زیاد است اجازه یابند که حرف خود را مطرح کنند و سیما نیز آن را پخش کند تا هیجان‌شان کاسته شود و نباید با معترض به مثابه برانداز برخورد شود که اگر این روش در پیش گرفته می‌شد موضوع سال 88 به اینجا نمی‌رسید.

مطهری با اشاره به لزوم اقناع معترضانی که تصور می‌کنند در انتخابات تقلب شده است، اظهار داشت:‌ اکثر معترضان از جمله بانوان چادری که با کالسکه فرزندان‌شان در خیابان حضور یافته بودند برانداز و فتنه‌گر نیستند و حداکثر 50 هزار نفر از راهپیمایان روز 25 خرداد به دنبال فتنه بودند که باید به طور دیگری با آنها
از ابتدا گفتم هر مجازاتی باید با حکم قضایی باشد که فردا رویه نشود و سر خودتان نیاید؛ همینطور که اگر آقای موسوی به حصر آقای منتظری اعتراض می‌کرد امروز این بلا به سر خودش نمی‌آمد
برخورد شود؛ فرق ما با بعضی مسئولین این بود که ما می‌گفتیم شما باید با پنبه سر ببرید. وی علت رخدادهای سال 88 را فقدان تجربه جمهوری اسلامی در برخورد با چنین مسائلی ذکر کرد و در ادامه درباره برجام عنوان داشت:‌ من در نطق خود در مجلس گفتم مجلس نمی‌تواند در این باره نظر ندهد و نمی‌توان شورایعالی امنیت ملی را جایگزین مجلس کرد، همانطور که در مسئله حصر این شورا نمی‌تواند حکم به حصر دائمی دهد و نیازمند حکم قوه قضاییه است.

نماینده تهران در مجلس گفت: ما در قانون اساسی مجلسی قوی با اختیار بسیار طراحی کره‌ایم اما در کنار آن شوراهای دیگری هم تشکیل داده‌ایم که در قانون اساسی صحبتی از آن نشده است. وی قانون‌گذاری نهادهایی چون شورایعالی انقلاب فرهنگی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورایعالی فضای مجازی، را ایراد خواند و با تأکید بر ضرورت رفع موازی‌کاری با مجلس افزود: برجام باید به صورت لایحه به مجلس ارائه شود و البته مجلس نمی‌تواند وارد جزئیات شود بلکه فقط می‌تواند کلیت آن را رد یا تأیید کند اما من معتقدم مجلس نباید در این باره عجله به خرج دهد و بگذارد اگر کنگره آمریکا می‌خواهد برجام را رد کند توپ در زمین آمریکایی‌ها باشد و رد آن به گردن آنها بیفتد که موجب منزوی شدن آنها و همکاری نکردن اروپایی‌ها با آنها خواهد شد.

مطهری با اشاره به اینکه این نظر را که برجام تفاهم‌نامه بوده و باید به صورت لایحه به مجلس ارائه شود را بیشتر می‌پسندد، گفت:‌ در برجام چیزی درباره صنایع موشکی ایران نیامده و در قطعنامه شورای امنیت به آن اشاره شده که می‌توانیم آن را اجرا نکنیم. وی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان که پرسید چرا با وجود روحیه عدالت‌طلب خود در برابر فساد عظیم مهدی هاشمی سکوت کرده است به عدم تسلط خود به پرونده او اشاره کرد و ادامه داد: من نه اظهارنظر مثبت و نه اظهارنظر منفی در این باره نداشته‌ام فقط مدتی پیش به آقای اژه‌ای گفتم «اینکه شما عنوان می‌کنید اظهارنظر مهدی هاشمی مبنی براینکه حکمش عادلانه نیست خودش جرم است درست نیست چون به معنای ایجاد خفقان است.» و در کل بهتر است با توجه به تفاوت نظرها درباره پرونده و دادگاه مهدی هاشمی در این باره اظهارنظر نکنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهارات خود در شانزدهمین نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با استناد به اصل 27 قانون اساسی که راهپیمایی را مگر در موارد مسلحانه و یا اخلال در یکی از مبانی اسلام آزاد می‌داند، گفت: در این اصل هیچ بحثی از اخذ مجوز برای راهپیمایی نیست هر چند که بعدا ً در قوانین عادی به آن اشاره شده است. وی در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان تصریح کرد: من از سیاست خارجی دولت قبل تجلیل نکرده‌ام و تنها ابتکار آنها را ارتباط با آمریکای لاتین می‌دانم اما در کل ما در جهان منزوی بودیم.

مطهری با یادآوری اینکه چند بار عنوان داشته است که رئیس جمهور در برابر منتقدان کم‌ تحمل است و ضرورت ندارد که وی به همه انتقادات پاسخ دهد، گفت: حتی یکبار یکی از نمایندگان مجلس اظهار داشت: «از آنجا که ما می‌دانیم رئیس جمهور کم‌ تحمل است عامدانه مطلبی را می‌گوییم که او پاسخ دهد و بعد ما پاسخ دهیم تا موضوع ادامه یابد» و من درباره پاسخگویی به منتقدان به رئیس جمهور پیغام دادم. وی با اشاره به اینکه پس از اظهارنظرش درباره لزوم ارائه برجام به صورت لایحه به مجلس مخالفانش با او روبوسی کرده‌اند، خاطرنشان کرد: نماینده مجلس وکیل مردم است و وکیل الدوله بودن درست نیست و یکی از انتقادات من به نمایندگان مجلس این است که اکثر آنها وکیل نظامند نه مردم و اگر جای حقی از مردم ضایع شد نباید به خاطر مصلحت نظام آن را ندیده گرفت.

نماینده مردم در مجلس گفت: من وزیر کشور را به مجلس آورده و از او درباره ساپورت‌پوشی سؤال کردم و گذشت زمان نشان داد که احساس خطر من درست بود؛ آن زمان گفتم کاری نکنید که ساپورت پوشش رسمی شود ولی این هشدار به شوخی و سخره گرفته شد و امروز ساپورت به نوعی پوشش رسمی شده است. وی در اظهارنظر درباره بحث حصر اظهار داشت: از ابتدا گفتم هر مجازاتی باید با حکم قضایی باشد که فردا رویه نشود و سر خودتان نیاید؛ همینطور که اگر آقای موسوی به حصر آقای منتظری اعتراض می‌کرد امروز این بلا به سر خودش نمی‌آمد.

مطهری گفت: باید مشخص شود که چگونه کسی که 8 سال نخست‌وزیر نظام بوده است کارش به آنجا رسید؛ اگر حکم او اعدام است با محاکمه اعدام شود و اگر به خاطر خدماتش مستحق تخفیف است آن هم در محاکمه مشخص می‌شود و البته بقیه طرف‌های قضیه هم باید محاکمه شوند که من از یک ماه پس از انتخابات تأکید می‌کردم که همه طرف‌ها را محاکمه کنید.