به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۲۸ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب : ۸۸۴۲۵
ضرورت‌های امداد و نجات در برنامه ششم

از شارژ انبارهای امدادی تا آموزش سگ‌های خانگی

گروه جامعه: ماموریتش ارایه خدمت در حوادث و سوانح است؛ امدادگرانش هم از دل مردم برآمده‌اند، داوطلبانه کار می‌کنند و در بحران‌ها همواره پای اصلی کار بوده‌اند؛ سازمانی مهم که پیگیر است خود را به امکانات جدید تجهیز کند...
از شارژ انبارهای امدادی تا آموزش سگ‌های خانگی
شاید بتوان مهم‌ترین وظیفه جمعیت هلال احمر را ارائه خدمات امداد و نجات در زمان وقوع حوادث و سوانح دانست؛ به طوری که براساس قانون اساسنامه جمعیت، ارائه کمک‌های اولیه توسط امدادگران، برنامه‌ریزی و اقدام در جهت آمادگی مقابله با حوادث و سوانح و آموزش عمومی به منظور ترویج فرهنگ ایمنی و خودامدادی و ارسال کمک‌ها و اعزام عوامل امدادی در داخل و خارج از کشور از جمله وظایف این جمعیت، محسوب شده است.

سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیش از چند دهه تجربه در زمینه آمادگی و پاسخگویی سوانح در داخل و خارج از کشور به عنوان یکی از بخش‌های اصلی جمعیت وظیفه دارد با امکانات گسترده عملیاتی و امداد هوایی، دریایی و شهری و نیز نیروی انسانی مجرب و ارائه آموزش‌های کوتاه مدت امداد و نجات به ارایه خدمات لازم و سریع در حوادث و سوانح بپردازد. ایران نیز به لحاظ موقعیت جغرافیایی مستعد سوانح متعددی همچون زلزله، سیل و ... است و همین امر جمعیت هلال احمر را وامی‌دارد تا با توسعه و ساماندهی شبکه امداد و نجات، توان پاسخگویی به سوانح را افزایش دهد.

امدادگرانی از دل مردم...
چرخساز درباره امدادگران جمعیت هلال‌احمر و سختی کار آنها به ایسنا می‌گوید: امدادگران به صورتی داوطلبانه و در شرایطی بسیار سخت کار می‌کنند، اما خدا را شکر امدادگران هلال‌احمر روحیه خوبی دارند و در بحران‌های مختلف همواره دست ما را گرفته‌اند. وجه بارز فعالیت‌های سازمان امداد نجات جمعیت هلال‌احمر آن است که امدادگران ما از خود مردم هستند و از دل مردم برآمده‌اند. به همین دلیل است که در بحران‌ها همواره پای کار بوده‌اند. البته نیاز است رسیدگی بیشتری به آنها صورت گرفته و خدمات رفاهی برایشان در نظر گرفته شود.

وی درباره بیمه امدادگران هلال‌احمر می‌افزاید: تمام امدادگران بیمه مسوولیت و حوادث دارند، اما در رابطه با سختی کار این امدادگران باید بگویم که جهت بازنشستگی و سختی کار باید از بیمه تامین اجتماعی برخوردار باشند. از آنجا که اساس کار ما داوطلبانه است، استخدامی هم وجود ندارد که بیمه تامین اجتماعی بخواهد آن را پوشش دهد.

انبارهای امدادی شارژ می‌شوند
رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در ادامه صحبت‌هایش وجه امدادرسانی جمعیت به لحاظ توزیع اقلام زیستی میان جمعیت حادثه دیده را مورد اشاره قرار می‌دهد و با تاکید بر لزوم شارژ انبارهای امدادی می‌گوید: براساس استانداردها باید برابر دو درصد خانوارهای سکنه هر بخش در کشور دپوی اقلام 22 گانه را داشته باشیم. از آنجا که احساس کردیم در این زمینه خلاء داریم با دستور رییس و همچنین دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در جهت شارژ انبارها و خرید اقلام 22گانه اقدام کردیم. این اقلام 22 گانه اقلام زیستی شامل چادر، پتو، زیرانداز، موکت، والر روشنایی، کنسروجات و ... است.

از اصلاح نژاد سگ‌های امداد و نجات تا آموزش سگ‌های خانگی
چرخساز همچنین در پاسخ به سوال ایسنا درباره سگ‌های امداد و نجات می‌افزاید: سگ‌های امداد و نجات در دو سه نوع متفاوت هستند؛ ردیاب، زنده‌یاب و شاید بخشی هم جسدیاب باشند. ما می‌توانیم از سگ‌های زنده‌یاب به صورت دومنظوره استفاده کنیم، چرا که سگ‌ها به دلیل شامه قوی‌شان می‌توانند بوی خون و اجساد را نیز استشمام کرده و به این منظور نیز از آنها استفاده شود. پیش از این هم در حوادثی مانند زلزله در پیدا کردن اجساد از این سگ‌ها استفاده کرده‌ایم و نتیجه خوبی نیز دریافت کرده‌ایم.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به تعداد سگ‌های امداد و نجات در جمعیت هلال‌احمر ادامه می‌دهد: فعلا در تمام استان‌ها حداقل دو قلاده سگ وجود دارد، اما در زمان حوادث در صورت لزوم از استان‌های مجاور فراخوان داده شده و سگ‌های بیشتری به کار گرفته می‌شوند.وی می‌افزاید: علاوه بر آن یک سگ نیازمند آن است که مربی‌اش همیشه همراهش باشد، هزینه خرید سگ، تغذیه، نگهداری، واکسن، آموزش مداوم، چکاب ماهیانه و تامین فضای فیزیکی موردنیاز هر قلاده سگ، هزینه مضاعفی را بر دوش جمعیت می‌گذارد.

چرخساز ایده آموزش سگ‌های شهروندان را مورد اشاره قرار می‌دهد و می‌گوید: با آموزش سگ‌های خانگی می‌توان ضمن تمرکززدایی از فعالیت سگ‌های امدادگر، تعداد آنها را نیز در سطح شهر افزایش داد تا در زمان بروز حوادث احتمالی، پاسخگویی سریع‌تری هم داشته باشیم.

وی می‌افزاید: سگ‌هایی که قدرت شرکت در حوادث به همراه مربی آموزش دیده را دارند، در این زمینه به کار گرفته می‌شوند. به این ترتیب خانواده‌هایی که از این حیوان نگهداری می‌کنند، فراخوان خواهند شد. پایلوت اول این طرح در استان تهران انجام و پس از آن در تمام کلانشهرها صورت خواهد گرفت. به این ترتیب آموزش‌های لازم داده می‌شود تا سگ‌ها در زمان حادثه احتمالی حداقل برای پیدا کردن صاحب خود و اطرافیان‌شان و در گام بعدی برای یافتن سایر حادثه‌دیدگان، کمک کنند.چرخ‌ساز درباره اصلاح نژاد سگ‌های امداد و نجات نیز به ایسنا می‌گوید: در حال حاضر بر روی سگ‌های بختیاری کار می‌کنیم، اما این موضوع هنوز به نتیجه لازم نرسیده است.

پیگیری تجهیز به دستگاه‌های جسدیاب و بالگردهای جایروپلن
رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در ادامه به استفاده از ابزارهای جدید امداد و نجات در جمعیت هلال‌احمر نیز اشاره‌ای می‌کند و می‌گوید: یکی از دستگاه‌های جدید که هنوز به بازار ایران نیامده، دستگاه‌های جسدیاب است. لازم است تا سازمان به این دستگاه‌ها مجهز شود. ما نیز خرید آن را پیگیریم.

وی در این باره افزود: در مجموع به دنبال وسایل و امکانات متعددی هستیم. به عنوان مثال باید بتوانیم خود را به بالگردهای جایروپلن که قدرت شناسایی و ارزیابی منطقه حادثه را داشته، امکانات پرواز در مواقع بحران را دارند و همچنین سبک هستند، تجهیز کنیم. این بالگردها قیمت ارزانی دارند اما از آنجا که این اقدام، کاری نو است باید ابتدا این موضوع را به صورت آزمایشی اجرا کنیم. به یکباره نمی‌توان چنین امری را انجام داد. اگر پاسخ مثبت دریافت کردیم، می‌توانیم آن را به اقلیم‌های مختلف کشور گسترش دهیم.

چرخساز ادامه می‌دهد: همچنین اقدامات دیگر نظیر آموزش افراد، آموزش سگ‌های خانگی و... کارهای نویی است که باید انجام دهیم. البته مهم‌ترین بحث ما بحث آموزش همگانی و گسترش آن در جامعه است.وی درباره استفاده از دستگاه‌های زنده‌یاب در حوادثی نظیر سیل و زلزله و ... نیز می‌افزاید: دستگاه‌های زنده‌یاب انواع مختلفی دارند و معمولا بر اساس ضربان قلب، تنفس و ... کار می‌کنند و جمعیت هلال احمر نیز از این دستگاه‌ها برخوردار است. تیم جست‌وجو و نجات ما بخش‌های مختلفی را شامل می‌شود؛ بخشی از آن مربوط به سگ‌های جست‌وجو، بخشی مربوط به دستگاه‌های بیورادار و زنده‌یاب و بخشی مربوط به آواربرداری است؛ در مجموع جستجو و نجات یک مبحث تجمیعی است.

ضرورت‌های امداد و نجات در برنامه ششم توسعه
چرخساز در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره برنامه ششم توسعه و جایگاه سازمان امداد و نجات در این برنامه می‌گوید: طرح آمایش سرزمینی پایگاه‌های امداد و نجات و پایگاه‌های هوایی و همچنین جانمایی پایگاه‌ها در دستور کار قرار دارد. به این ترتیب به دنبال کیفی‌سازی این امر هستیم. شاید نیاز به تغییر پایگاه و هم‌افزایی با بقیه دستگاه‌ها داشته باشیم. تجهیزاتی که در سوانح و حوادث به کار گرفته می‌شوند، شاید نیاز به ارتقا داشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: از طرف دیگر سازماندهی و ساماندهی نیروهای واکنش سریع در استان‌ها را در برنامه ششم توسعه در دستور کار داریم. همچنین نگاه‌مان آن است که اطلاع‌رسانی سریع و دقیق از حوادث، ارتباط‌گیری و ارسال کمک‌ها را در دستور کار داشته باشیم. رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، تقویت ناوگان هوایی جمعیت هلال‌احمر را از دیگر موارد مورد لزوم در برنامه ششم توسعه می‌خواند و می‌گوید: تجهیز هواپیما، آمبولانس و بیمارستان هوایی در دستور کار است. این موارد جزو استراتژی‌هایی است که باید انجام شود. همچنین لازم است خیرین به ساخت و کمک پایگاه‌ها و مراکز امداد و نجات ورود کنند. بحث آموزش همگانی نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین موارد در امداد و نجات، باید جدی گرفته شود.
مرجع : ایسنا