به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۰۱ ساعت ۰۸:۳۵
کد مطلب : ۸۸۷۵۹
به نقل از ایهود باراک وزیر دفاع پیشین اسرائیل؛

نتانياهو 3 بار تا مرز حمله به ايران پيش رفت

گروه بين‌الملل: سی ان ان اعلام کرد بنیامین نتانیاهو، سه بار تا مرز حمله به ایران پیش رفته بود.
نتانياهو 3 بار تا مرز حمله به ايران پيش رفت
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، طبق گزارش رسانه های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و وزیر دفاع پیشین او تا مرز حمله به ایران پیش رفتند؛ در فاصله سالهای 2010 تا 2012 میلادی، احتمال حمله به ایران نه یک بار، بلکه سه بار (در اسرائیل) مطرح شد، اما هر بار موانع سیاسی یا نظامی از این کار جلوگیری کرد.

اورن لیبرمن خبرنگار شبکه در پاسخ به اینکه اطلاعات در این زمینه چگونه فاش شده است، گفت همه چیز از مصاحبه های ایهود باراک وزیر دفاع پیشین اسرائیل با نویسندگان زندگی نامه اش آغاز شد و این مصاحبه ها به بیرون درز کرد؛ شبکه تلویزیونی «کانال دو»، وابسته به سی ان ان در قدس نیز به این اطلاعات دسترسی پیدا و دیروز آنها را پخش کرد. همان طور که پیش بینی می شد مسئله با هیاهو و واکنش مواجه شده است.

موضوع به فاصله سالهای 2010 تا 2012 میلادی باز می گردد: در هر یک از سالهای 2010، 2011 و 2012 میلادی، مصاحبه هایی با ایهود باراک ضبط شده و در آن اشاره می شود که حملات به دلایل متعددی اصولاً لغو شده است. البته نه اینکه حملات لغو شود، بلکه همزمان با جلو رفتن برنامه ریزی ها، حملات پیش از اینکه وارد مرحله عملیاتی شود، منتفی می شد.

بنابراین، هر سال یک بار این اتفاق رخ داده است: در سال 2010 میلادی، گابی اشکنازی رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح اسرائیل گفت ارتش اسرائیل، توان عملیاتی لازم را برای به راه انداختن چنین حملاتی ندارد. یک سال بعد نیز برنامه ریزی ها در این زمینه (حمله به ایران) عملی نشد، زیرا دو وزیر بلند پایه که طبق مصاحبه های پخش شده از شبکه کانال دو ابتدا هوادار حملات بودند، بعد از بررسی خطرات و زیان های احتمالی، نظرشان تغییر کرد.

یکسال بعد نیز دوباره برنامه (حمله به ایران) به علت متفاوتی کنار گذاشته شد: این بار ارتش اسرائیل قرار بود تمرین های نظامی مشترک با آمریکا داشته باشد که نهایتاً همین طور شد؛ این رزمایش اصولاً هر گونه حمله نظامی به ایران و تأسیسات هسته ای این کشور را بسیار پیچیده می کرد.
بنابراین، شبکه کانال دو مصاحبه های بسیار جالبی را در این زمینه پخش کرده است.

مجری شبکه سی ان ان گفت ایهود باراک به هواداری از ایده حمله یکجانبه (اسرائیل به ایران) شهرت داشت. این مسئله ای است که واشنگتن قطعاً نمی خواست شاهد آن باشد. واشنگتن در اینجا چه نقشی ایفاء کرده است؟

خبرنگار پاسخ داد دستکم در زمینه مصاحبه های پخش شده، واشنگتن هنوز واکنش نشان نداده است؛ اما در سال 2012 میلادی اوضاع پیچیده تر بود و آن زمان این احساس وجود داشت که اسرائیل واقعاً قصد دارد یکجانبه به ایران حمله کند. در گزارش اخیرِ شبکه کانال دو نیز دیدیم که در سطوح بالا (مقامات اسرائیل)، بحث های بسیاری در این باره صورت گرفته و جنگ چه اندازه نزدیک بوده است. طبق این گزارش، واشنگتن دستکم در سال 2010 و 2011 میلادی در محاسبات صورت گرفته از این سو (اسرائیل) نقشی نداشت. با وجود این، در سال 2012 میلادی، ایهود باراک وزیر دفاع آن وقت اسرائیل با لئون پانتا گفتگو داشت و آنها بررسی کردند که آیا امکان به تعویق انداختن رزمایش نظامی برای به راه انداختن حملات (علیه ایران) وجود دارد یا خیر. در اینجا نیز طبق گزارش ها، پیچیدگی هایی مانند ایجاد هماهنگی برای حملات، همزمان با برگزاری تمرین های نظامی یکی از علت های لغو (تصمیم برای حمله نظامی) بود.

خبرنگار سی ان ان افزود لازم به یادآوری است که طبق گزارش، ایهود باراک کوشیده بود از پخش مصاحبه هایش جلوگیری کند. با وجود این، سانسور دولتی اسرائیل آن را تأیید کرد و این گزارش از کانال دو پخش شد. مجری شبکه گفت این روزها توافق هسته ای ایران در کانون توجه قرار دارد. نخست وزیر اسرائیل نیز علناً مخالفت خود را با توافق بالقوه اعلام کرده است. آیا امروز که توافق عملاً مهر و امضاء شده است، نشانه ای از تصمیم اسرائیل برای حمله به ایران دیده می شود؟

اورن لیبرمن پاسخ داد: در اینجا (اسرائیل)، از هر مقام در سطوح بالای دولتی بپرسید آیا گزینه نظامی روی میز قرار دارد، پاسخ خواهد داد بله، همه گزینه ها روی میز قرار دارد. ممکن است آنها به طور مشخص از حمله نظامی نام نبرند، اما خواهند گفت همه گزینه ها روی میز قرار دارد. البته زمانیکه از مقامات اسرائیل بپرسید آیا شما سرگرم برنامه ریزی برای حمله نظامی هستید، آنها پاسخ دقیق و روشنی نخواهند داد. از سوی دیگر، تحلیلگران اسرائیلی و آمریکایی می گویند اکنون که توافق هسته ای با ایران حاصل شده، احتمال حمله نظامی بسیار کمتر است.