به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۰۲ ساعت ۲۰:۰۳
کد مطلب : ۸۸۹۷۲

آملي لاریجانی: شورای نگهبان محکم بایستد

گروه سياسي:​ رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه نظارت در شورای نگهبان از هر کانالی باشد، انجام می‌گیرد، گفت: اینکه گفتند عدم احراز صلاحیت نداریم، حرف باطل و غلطی است و برای کسی است که قانون را نمی‌شناسد.
آملي لاریجانی: شورای نگهبان محکم بایستد
آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با تاکید بر ضرورت تلاش برای خدمت به مردم و همکاری همه مسئولان اجرایی در این مسیر افزود: قوه قضاییه نیز در حد خود و در چارچوب وظایف قانونی از کمک کردن به دولت دریغ نخواهد کرد.آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه کشور نیاز به همدلی و تلاش مضاعف دارد و باید از حاشیه سازی پرهیز کرد تاکید کرد: حاشیه سازی در این زمان از هیچ کس پذیرفته نیست و همه باید دست به دست هم به دولت کمک و با فکر و عمل صالح در این مسیر حرکت کنند.

رئیس قوه قضاییه به دولتمردان توصیه کرد از فرصت پیش آمده در هفته دولت برای تعامل بیشتر با مردم و همدلی بیشتر با سایر نهادها استفاده کنند و با ارایه گزارش های واقعی از تلاشهای صورت گرفته به مردم موجب دلگرمی آنان شوند.آیت الله آملی لاریجانی افزود: هفته دولت فرصت مناسبی برای تلاش در زمینه نهادینه کردن نظارت بیشتر بر زیرمجموعه های اجرایی کشور است و توصیه می شود به صورت قطعی نظارت های دقیقی بر ساز و کارهای اجرایی صورت گیرد تا برخی فسادهای مالی و اداری که سر منشاء آن در امور اجرایی کشور است خشکانده شود و موجب تشکیل پرونده های کلان و گاه کمرشکن برای قوه قضاییه نشود.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به تلاشهای دولت در مقوله سیاست خارجی خواستار ادامه این تلاش ها در مسیر عقلانیت و حفظ مصالح کشور شد.آیت الله آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به اینکه پیشبرد اهداف سیاست خارجی کشور منوط به اقتدار داخلی است و اقتدار نیز حاصل اعتماد مردم به مسئولان و صداقت مسئولان با مردم است، تصریح کرد: اعتماد مردم سرمایه اصلی دولتها و موجب اقتدار کشور است و این اعتماد نیز جز با تلاش برای خدمت به مردم و صادق بودن با آنان به دست نمی آید و البته حاصل و نتیجه این اعتماد و اقتدار نیز این خواهد بود که دشمنان و بیگانگان چشم طمع به این کشور نخواهند داشت.

رئیس دستگاه قضا به برخی تلاشهای دشمنان بعد از توافق هسته‌ای و اظهارنظرهای آنان درباره اینکه گویا پس از این توافق فرصتی برای ایجاد تغییرات تدریجی در نظام سیاسی ایران پیش آمده است؛ افزود: البته چنین تصوراتی توهم و خوابی آشفته بیش نیست؛ لکن باید در داخل کشور نیز مراقب بود و نباید سخنانی را مطرح کرد که دشمنان گمان کنند فرصتی برای نفوذ در ایران و تغییر ارزشها و آرمانهای انقلاب اسلامی پدید آمده است.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه ملت ایران زیر بار ظلم استعمار و استکبار نخواهد رفت به برگزاری انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری نیز اشاره کرد و با تاکید بر لزوم طی شدن مسیر قانونی انتخابات گفت: متاسفانه برخی رسانه ها و افراد درباره انتخابات سخنانی مطرح می کنند که موجب حاشیه سازی است.

رئیس قوه قضاییه افزود: انتخابات معتددی در ایران برگزار شده که روند کلّی آنها کاملاً سالم بوده است و مسیر انتخابات، معیارها، روشهای اجرایی انتخابات و تایید و احراز صلاحیت ها نیز مشخص است و شاهد و مدعای صحت انتخابات نیز در این کشور روی کار آمدن گرایش های مختلف در پی برگزاری هر انتخابات است که نشان می دهد انگیزه و اراده ای برای حضور دائمی یک قشر یا جناح در قدرت وجود ندارد.

شورای نگهبان ناظری هوشیار و آگاه

آیت الله آملی لاریجانی شورای نگهبان را ناظری آگاه و هوشیار برای سلامت انتخابات و احراز صلاحیت کاندیدهای انتخاباتی مختلف دانست که همواره تلاش کرده است به خوبی به وظیفه خود عمل کند.رئیس دستگاه قضا شورای نگهبان را متولی نظارت بر انتخابات از بدو جریان انتخابات تا انتهای آن اعلام کرد و با ابراز تاسف و تعجب نسبت به برخی اظهارنظرها درباره شرایط برگزاری انتخابات اظهار کرد: برخی اظهارنظرها و صحبتهای عامیانه درباره انتخابات و نحوه نظارت بر آن واحراز صلاحیت کاندیدها به صورت کاملا تکراری مطرح می شود که موجب تعجب است.

آیت الله آملی لاریجانی جمله «اصل بر برائت است» را یکی از حرف های عوامانه ای دانست که همواره در آستانه انتخابات تکرار می شود؛ در حالی که تکرار این چنین صحبتهایی و رسانه ای کردن آن از جانب برخی افراد متوّقع نیست و باید از آنان پرسید مگر کسی می خواهد جرم کسی را ثابت کند که می گویید اصل بر برائت است؟ کسانی که این سخنان را مطرح می کنند به استدلال دقیق شورای نگهبان توجهی نکرده اند و آن این است که هر حکمی که بر موضوعی بار شود، برای تأیید تحقّق این حکم، ناگزیر باید احراز موضوع کرد. اگر گفته شود هر کس به سن 18 سالگی برسد باید به سربازی برود با شک در 18 سالگی نمی توان حکم سربازی برای او ثابت کرد و نمی توان با برائت، سن 18 سالگی برای او ثابت کرد!

وی ادامه داد: گاهی حرفهای عوامانه می شنویم، آقایی که هم به دیانت و هم انقلابی بودنش اعتقاد دارم سخنی گفته که فقط از مجاری قانونی چهارگانه می توانیم نظارت کنیم. نظارت در شورای نگهبان از هر کانالی باشد انجام می گیرد. گفتند ما عدم احراز صلاحیت نداریم این چه حرف باطل و غلطی است و برای کسی است که قانون را نمی شناسد.
رئیس دستگاه قضا افزود: قانونگذار در مورد نامزدهای انتخاباتی شرایطی را لازم دانسته است، تا این شرایط احراز نشوند، شورای محترم نگهبان نمی تواند صلاحیت نامزد انتخاباتی را تأیید کند و این مطلب فنی و کاملاً روشنی است. اینکه برخی گفته اند ما «عدم احراز صلاحیت» نداریم ناشی از عدم دقت است؛ ردّ صلاحیت ناشی از عدم احراز صلاحیت معنایش همین است نه به معنای اینکه حکم به عدم صلاحیت واقعی شود.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه نمی توان کشور را به دست کسانی سپرد که «اصل ولایت فقیه و قانون اساسی را قبول ندارند و در جریان فتنه 88 خود را نشان دادند و حال می خواهند با تغییر رنگ و لعاب در انتخابات شرکت کنند» گفت: شورای محترم نگهبان تاکنون محکم و استوار در مقابل چنین افرادی و چنین شعارهایی ایستاده است و توقع این است که از این پس هم با استواری و صلابت عمل کند.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه در برگزاری انتخابات نباید حق مردم و حق کاندیداها ضایع شود گفت: با توضیحی که داده شد، مطابق قانون تا زمانی که صلاحیت کاندیداها احراز نشده نمی توانند وارد انتخابات شوند و شورای نگهبان نیز تاکنون تلاش کرده است به این وظیفه قانونی خود یعنی احراز صلاحیت کاندیداها عمل کند. تأیید نهایی صلاحیت نامزدها، با شورای محترم نگهبان است و ربطی به هیئت های اجرایی ندارد.

رئیس قوه قضاییه ابراز امیدواری کرد در برگزاری انتخابات پیش رو نیز همه مسئولان و متولیان به خوبی همکاری کنند و در مسیر سلامت انتخابات و صلاح کشور گام بردارند.

در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم گزارشی از اقدامات، طرح ها و برنامه های این معاونت ارائه کرد.

آیت الله آملی لاریجانی در پی این گزارش خواستار برنامه ریزی برای ورود موضوع پیشگیری از وقوع جرم در کتابهای درسی با همکاری وزارت آموزش و پرورش شد.