به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۳۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۰۴ ساعت ۱۵:۵۹
کد مطلب : ۸۹۱۳۷

تهرانی‌ها آماده زلزله طی روزهای آتی باشند

گروه جامعه: پدر علم زلزله‌شناسی ایران پس از وقوع زلزله مرداد ماه در جواد آباد ورامین؛ پیش بینی‌ کرده بود زلزله های دیگری نیز در استان تهران رخ دهد و حالا با وقوع زلزله 4.6 ریشتری در فیروزکوه ، این پیش بینی درست از آب درآمد
مدتی قبل، بهرام عکاشه استاد باسابقه زلزله‌شناسی دانشگاه پس از وقوع زمین لرزه در منطقه جواد آباد تهران، اظهار داشت: این زمین لرزه ها نشان می‌دهد یکی از گسل ها شکسته شده و پیش بینی کرد بقیه گسل‌ها آمادگی شکستگی را داشته باشند. وی گفت: البته نمی‌توانیم قسم بخوریم کدام گسل فعال شده که این زلزله به وقوع پیوسته است. گسل در این منطقه و در تهران زیاد است و این موضوع حائز اهمیت بوده که نه تنها منطقه جوادآباد، بله کل تهران تحت تاثیر نیرو و استرس قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه ستاد بحران تهران باید در حالت آماده باش کامل قرار داشته باشد، تصریح کرد: باید هفته ها نیز گوش بزنگ بود و اقدامات پیشگیرانه را در نظر داشت. پدر علم زلزله‌شناسی ایران، زلزله جوادآباد را از نوع "خوشه‌ای” دانست و گفت: تا کنون تعداد زیادی زمین لرزه در جواد آباد طی روزهای اخیر به وقوع پیوسته که تعدای بیشماری نیز در حد نیم درجه بوده است و موید تحت فشار بودن کل منطقه و تهران است.

عکاشه با بیان اینکه بشر هنوز نتوانسته زلزله را پیش بینی کند، خاطر نشان کرد: تنها در سال ۱۹۷۵ میلادی در چین حوالی پکند کاملا اتفاقی زمین لرزه پیش بینی شد و انواع پیش نشانگرها خبر از وقوع حادثه ای در این منطقه می داد لذا حزب کمونیست چین به مردم هشدار داد منازل را ترک کننند که حدود یک ساعت بعد زمین لرزه ۷ ریشتری به وقوع پیوست که اگر مردم اطلاعی نمی‌یافتند آمار تلفات به شدت زیاد بود. وی در پایان تاکید کرد: مردم تهران باید در آماده باش کامل باشند. گفتنی است این مصاحبه در 24 مرداد و پس از زلزله جواد آباد ورامین انجام شده بود.
مرجع : تسنیم