به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۳۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۰۵ ساعت ۱۹:۵۹
کد مطلب : ۸۹۱۸۸
پایان سد گتوند عليا در خوزستان

شاهکار دولت احمدی‎نژاد با 350 میلیارد زيان!

گروه اقتصادی: در حالی که اخیرا برخی خبرها حکایت از جدی شدن عزم دولت برای برچیدن سد گتوند داشت، صحبت‌های معاون وزیر نیرو نشان از تلاش این وزارتخانه برای پاک کردن رد شوری در این سد است.
شاهکار دولت احمدی‎نژاد با 350 میلیارد زيان!
از همان زمانی که در دولت گذشته مسئله سد گتوند و توسعه آن مطرح شد، بحث شوری آب اولین ایرادی بود که به این سد وارد می‌شد. بسیاری اینطور عنوان می‌کردند که این سد رد شوری خود را حتی در آب شهر هم گذاشته است.با این حال، مقامات وزارت نیرو هر بار این مسئله را تکذیب و عنوان می‌کردند که این سد حتی در زمان بحران آب، یاری‌گر کمبود آب استان شده است.مسئله شوری آب و گنبدهای نمکی که تخلیه نشده بودند، همیشه مورد تکذیب دولتمردان قرار می‌گرفت. حالا به نظر می‌رسد که این مسئله کمی جدی‌تر گرفته شده است، تا جایی که معاون وزیر نیرو اعلام کرده که بهتر بود قبل از تکمیل فرایند سد و آبگیری از آن، تخلیه آب شور صورت می‌گرفت.

رحیم میدانی در این رابطه اعلام کرده است که نظر موسسه آب دانشگاه تهران این است که باید آب شور موجود در کف مخزن از سد خارج شود و قرار است بعد از اعلام نتیجه دانشگاه تهران و تایید نهایی آن پروژه انتقال آب شور که پیش از این وزارت نیرو در حال اجرای آن بود، ادامه داشته باشد. پیشنهاد وزارت نیرو درباره تخلیه آب شور از گتوند انتقال به خلیج فارس بوده که البته دانشگاه تهران یک گزینه دیگر را مبنی بر تخلیه برخی حوضچه‌های تبخیری اعلام کرده و معتقد است که لازم نیست انتقال به خلیج فارس صورت بگیرد.

معاون وزیر نیرو در امور آب با بیان اینکه هر دو طرح در حال بازبینی است، گفت: تنها در صورتی که بتوانیم آب شور را از گتوند خارج کنیم مشکلات پیش‌رو برطرف می‌شود.میدانی در خصوص هزینه اجرای هر دو طرح اظهار کرد:هزینه گزینه وزارت نیرو 850 میلیارد تومان و گزینه پیشنهادی دانشگاه تهران حدود 350 میلیارد تومان می‌شود که البته با این حساب می‌توان گفت که هزینه طرح دانشگاه تهران کم‌هزینه‌تر از طرح پیشنهادی وزارت نیرو است.در چنین شرایطی و بر اساس گفته معاون وزیر نیرو، هزینه اصلاح آنچه که در دولت قبل بر سر سد گتوند رفته است، چیزی در حدود 350 تا 850 میلیارد تومان است که نشان از خسارتی دارد که اصرار دولتمردان آن زمان به ساخت چنین سدی، حالا گریبان دولت را گرفته است.

مرجع : روزنامه اقتصاد