به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۰۶ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب : ۸۹۲۲۷
بدهی 5000 میلیاردی وزارت راه به پیمانکاران

وزیر راه خبر داد: اتصال مناطق صنعتی به خطوط ریلی

گروه اقتصادي: در راستای تقویت مناطق و مراکز صنعتی و سهولت در کار آنها، اتصال این مناطق به خطوط ریلی انجام می شود.
وزیر راه خبر داد: اتصال مناطق صنعتی به خطوط ریلی
عباس آخوندی در حاشیه افتتاح 30 طرح ملی و محلی در سراسر کشور که از طریق ویدئوکنفرانس در اراک انجام شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تلاش ما استفاده از تمام ظرفیتهای موجود کشور در راستای توسعه خدمات ریلی است. وی با اشاره به استفاده از سیستم اتوماسیون برای افزایش کنترل و ایمنی در تمام خطوط ریلی گفت: ایجاد سیستم تمام اتوماتیک کنترل قطار را دنبال می کنیم و در این راستا تمام خطوط تک خطه در حال دو خطه شدن است تا امکان رفت و برگشت در تمامی خطوط مهیا شود.

آخوندی افزایش سرعت خطوط به 160 کیلومتر را از برنامه های راه آهن در سراسر کشور عنوان کرد تا بخش مسافری به استفاده از قطار ترغیب شده و این وسیله را جهت مسافرت برگزیند. وی لزوم اتصال مناطق و مراکز صنعتی به خطوط ریلی در راستای تقویت این مناطق و سهولت در کار آنها را مورد تاکید قرار داد و افزود: براین اساس منطقه سلفچگان را به سیستم ریلی وصل می کنیم و این اقدام در سراسر کشور در حال انجام است. آخوندی با اشاره به بهره‌برداری از 30 پروژه ملی به صورت همزمان در هفته دولت افزود: جهت راه اندازی این تعداد پروژه که امروز از طریق ویدئوکنفرانس به بهره برداری رسید 180 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و امید است به زودی شاهد بهره برداری از قطار مسافری سریع السیر اراک تهران نیز باشیم.

وی راه اندازی سیستم حمل و نقل ریلی حومه ای در شهرها را ضروری عنوان کرد و افزود: این اقدام در شهرهایی همچون مهاجران باید انجام شود. آخوندی به انجام برنامه مفصلی در حوزه حمل و نقل ترکیبی نیز اشاره کرد و افزود: این برنامه با مشارکت بنادر و کشتیرانی و راه آهن انجام می شود تا به حمل و نقل سریع بار دست پیدا کنیم و بخشی از بار کانتینری که به بندر شهید رجایی وارد می شود را از طریق خطوط ریلی جابجا کنیم. وی با اشاره به افزایش خدمات ریلی کشور در سال 93 نسبت به سال قبل از آن افزود: در بخش ترانزیت کالا به سمت شمال نیز تلاش می شود از سیستم ریلی استفاده شود.

بدهی 5000 میلیاردی وزارت راه به پیمانکاران
وزیر راه و شهرسازی گفت: هم‌اکنون وزارت راه و شهرسازی 5 هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است. عباس آخوندی همچنین در جلسه شورای اداری استان مرکزی که در اراک برگزار شد، ضمن اشاره به تدوین سند "بازآفرینی شهری" در دولت تدبیر و امید از تشکیل ستادی در این رابطه در استان‌ها خبر داد و گفت: باید برای شهر اراک یک طرح بازآفرینی تهیه و تمام مشکلات این شهر شناسایی شده و راه حلی برای آن دیده شود.

وی از استان مرکزی به عنوان یک استان فوق العاده مهم و اثرگذار یاد کرد و با بیان اینکه استان مرکزی لنگرگاه ثبات و امنیت کشور محسوب می شود، گفت: ثبات، توسعه و آبادانی ایران ارتباط وثیقی با این مناطق دارد. وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: اراک علاوه بر مزیت های صنعتی و اقتصادی دارای یک نقش فرهنگی است و باید از این شهر به خوبی مراقبت کرد. وی با بیان اینکه این شهر نیازمند ارتقای کیفیت زندگی است نه توسعه کمیت، گفت: اگر بتوانیم در سطح استان سیاستی را به کار گیریم که توسعه کمی در بقیه شهرها ایجاد شده و در شهر اراک نیز ارتقای کیفی زندگی داشته باشیم کار شایسته ای است و لازمه این کار نیازمند اقداماتی است که برای انجام آن اعلام آمادگی می کنیم.

آخوندی ادامه داد: باید یک حمل و نقل ایمن و سریع را با تمام شهرهایی را که در اطراف اراک امکان توسعه دارند ایجاد کنیم و در این راستا باید مفهوم حمل و نقل حومه ای را جا بیاندازیم. وزیر راه و شهرسازی گفت: علیرغم تنگناهای مالی باید برای حمل و نقل حومه ای اطراف اراک برنامه ریزی و برای آن پروژه تعریف کرد. آخوندی توسعه ناگهانی در شهر اراک را دلیل بروز مشکلات شهری دانسته و گفت: بافت های تاریخی، بافت حاشیه ای و حاشیه نشینی دامنه ای از مشکلات و ناکارآمدی را در اراک به وجود آورده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: هم‌اکنون وزارت راه و شهرسازی 5 هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است ولی پیمانکاران علیرغم تنگناهای مالی در توسعه کشور مشارکت می کنند. وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت های خود ضمن اشاره به توافق هسته ای، اظهار کرد: خوشبختانه علیرغم تنگناهای مالی بسیار سخت، در آستانه عبور از یک وضعیت هستیم و امیدواریم یک آینده بسیار خوب و درخشان را با تکیه بر نیروهای داخلی و ملی خود و با استفاده از مجموعه میراث مادی و معنوی که انقلاب برای ما ایجاد کرده رقم زده و روزهای خوبی را در پیش داشته باشیم.

وی گفت: کشور ما توانسته در یک منطقه پرآشوب و ناامن، امنیت اقتصادی و اجتماعی را حفظ کند و با حفظ استقلال و شرافت با ثبات ترین کشور منطقه است. آخوندی بیان کرد: در جریان زورآزمایی که در گذشته با قدرت های بزرگ جهان صورت گرفت همچنان موفق شدیم علیرغم تمام تهدیدهایی که تمام قدرتهای جهانی در مقابل ایران مطرح می کردند، بر استقلال و آزادی خودمان پافشاری کنیم و به هیچ وجه تسلیم شرایط نشویم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تمام آشفتگی های ذهنی و روانی رژیم اشغالگر قدس به خاطر ایران است، گفت: این دولت و این کشور به رهبری رهبر معظم انقلاب موفق شد یک دوره مذاکرات طولانی را با بزرگترین قدرتهای جهان به پایان برساند و آنها را موظف کرد که دست از تهدید هایشان بردارند. وی گفت: ما علاقه مند هستیم با منطقه و جهان رابطه برد برد داشته باشیم و با اتکا به نیروهای داخلی، امنیت منطقه را تامین کنیم.

آخوندی ضمن تاکید بر اینکه صنایع کشور نیاز به بازار جهانی دارد گفت: یکی از راه حل مشکلات موجود در حوزه های مختلف کشور دسترسی به بازارهای جهانی است که با توافق هسته‌ای این امکان فراهم شده است. در جریان سفر وزیر راه به اراک مجتمع خدماتی رفاهی گندمزار واقع در کیلومتر 54 محور اراک - سلفچگان و پروژه لایتینگ فرودگاه اراک با حضور معاونان وزیر راه افتتاح شد.

توسعه بخش صنعت نیازمند حمل و نقل ایمن و مطمئن
 عباس آخوندی در مراسم افتتاح باند دوم محور اراک – خمین هم گفت: شرایط تنگنای مالی دولت بیش از آن چیزی است که مردم تصور می کنند، اما تلاش داریم علیرغم این تنگناها در راستای توسعه و آبادانی کشور گام برداریم. وی ضمن تاکید بر اینکه همه مدیون راهبری‌ها و رهبری‌های خردمندانه امام راحل هستیم، گفت: اگر کاری برای زادگاه این امام همام انجام دهیم توفیق خدمتگزاری به مردم این شهرستان و یادی از بزرگمرد تاریخ ایران است که موجب تحول بنیادی در این کشور شد.

وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد که همچنان پیرو رهبری‌های خردمندانه رهبر معظم انقلاب، در جهت سرافرازی، استقلال و سربلندی کشور گام برداریم. آخوندی گفت: این وزارتخانه در حوزه های مختلف ریلی، جاده ای، دریایی و هوایی که نقش بسیار مهمی در توسعه کشور دارند، از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد بود. امیدواریم این اقدامات موجب سهولت تردد و اقدامات بعدی برای توسعه شهرستانهای مختلف باشد و زمینه آبادانی را فراهم کند.

آخوندی ابراز امیدواری کرد که با توجه به سابقه تاریخی خمین، طرحی جهت ارتقای کیفیت این شهر اجرا شود که در خور شان امام (ره) باشد. مجید نصراله نژاد - مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی - هم در ادامه گفت: بالغ بر 6400 کیلومتر راه در استان داریم که از این میزان 350 کیلومتر راه اصلی، 900 کیلومتر راه فرعی، 202 کیلومتر آزادراه و 4400 کیلومتر راه روستایی است و در حال حاضر ۶۵۰ کیلومتر راه از راه های روستایی آسفالت نشده است.

وی با بیان اینکه تلاش داریم همه راه های اصلی را چهار خطه کنیم، گفت: در حال حاضر 310 کیلومتر راه در استان در دست اقدام است که 120 کیلومتر آن مربوط به راه های روستایی و 190 کیلومتر مربوط به راه های اصلی است. نصراله نژاد بیان کرد: قسمت اعظمی از محلات، دلیجان تا سلفچگان چهار خطه شده است و از مسیر اراک خمین تنها 11 کیلومتر دیگر باقی مانده است. وی عنوان کرد: تا پایان سال با تامین اعتبارات، چهار شهر سلفچگان، دلیجان، خمین و الیگودرز را با راه های چهار خطه تکمیل می کنیم.
مرجع : ايسنا