به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۰۷ ساعت ۰۷:۲۷
کد مطلب : ۸۹۳۰۱
تعداد سناتورهای حامی توافق اتمی به ۳۰ نفر رسید

اوباما: درصورت رد توافق، ابتکار عمل را به ایران می‌دهیم

گروه بين‌الملل: رییس‌جمهور آمریکا، در یک کنفرانس ویدئویی با جامعه یهودیان این کشور بار دیگر با دفاع از توافق هسته‌ای با ایران، بر روابط نزدیک آمریکا و اسرائیل تاکید کرد.
اوباما: درصورت رد توافق، ابتکار عمل را به ایران می‌دهیم
به گزارش راديو فردا، در این کنفرانس ویدئویی که به همت دو سازمان یهودیان آمریکا برگزار شد، باراک اوباما، اظهار داشت: «اگر ما این توافق را رد کنیم، ابتکار عمل را به ایران می‌دهیم. آنها می‌توانند آمریکا و اسرائیل را به عنوان برهم زنندگان توافق معرفی کرده و منزوی کنند». ایران و شش قدرت جهانی ۲۳ تیرماه در وین به توافقی جامع برای حل مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی دست یافتند. بر اساس این توافق که برنامه جامع اقدام مشترک یا «برجام» معروف شده است، برنامه هسته‌ای ایران محدود شده و در مقابل، بیشتر تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران لغو خواهند شد.

کنگره آمریکا قرار است تا ۲۶ شهریور این توافق را مورد بررسی قرار دهد. اما جمهوریخواهان که اکثریت کنگره را در اختیار دارند، مخالف این توافق هستند. باراک اوباما با اشاره به این مخالفت‌ها گفت: «این‌طور نیست که مخالفان (توافق) خواهان جنگ باشند. اما بررسی هوشیارانه گزینه‌های پیش روی ما نشان می‌دهد در صورت رد این توافق ما به سوی آن (جنگ) سوق داده می‌شویم».

با این حال، رییس جمهوری آمریکا تصریح کرد که توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند برای حداقل ۱۵ سال تمام مسیرهای دسترسی ایران به بمب هسته‌ای را ببندد. به گفته وی توافق هسته‌ای با ایران بی‌سابقه‌ترین بازرسی‌ها و راستی‌آزمایی در تاریخ «پیمان منع توسعه سلاح هسته‌ای» در خصوص برنامه اتمی ایران به اجرا می‌گذارد. اوباما گفت: «ما به ایران اعتماد نداریم. رویکرد خصمانه در قبال آمریکا دارد، ضد یهود است و هولوکاست را رد می‌کند. دولتی با رویکرد ناخوشایند است. اما این توافق برمبنای اعتماد بنا نهاده نشده است بلکه بر مبنای راستی آزمایی است».

رییس جمهور آمریکا با این حال بار دیگر تاکید کرد: هر زمان که ایران توافق را نقض کند، تمام تحریم‌های چند جانبه و بین‌المللی علیه آن به اجرا گذاشته خواهد شد. باراک اوباما در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد هر رییس جمهوری که در پانزده سال آینده در آمریکا بر سر کار بیاید در موقعیتی بسیار بهتر از امروز در مقابل ایران خواهد بود چرا که با توافق ایران، برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی تا آن زمان مهار شده، و پیشرفتی نخواهد داشت.

رییس جمهور آمریکا در بخش دیگری از این کنفرانس ویدئویی با اشاره به وعده‌های انتخاباتی خود در خصوص جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و همچنین استفاده از رویکرددیپلماتیک برای حل این مناقشه در سال ۲۰۰۸ گفت که توافق هسته‌ای به دست آمده تحقق آن وعده‌ها است. اوباما تصریح کرد: «ایران یک قدرت منطقه‌ای است و نه یک ابرقدرت. اولویت اول ما این است که ایران به سلاح هسته‌ای دسترسی پیدا نخواهد کرد».

وی در بخش دیگری از سخنانش بر روابط نزدیک اسرائیل و آمریکا تاکید کرد و اظهار داشت: «دوستی و علاقه بین مردم آمریکا و اسرائیل از بین نخواهد رفت». رییس جمهور آمریکا تصریح کرد: «رابطه بی‌سابقه با اسرائیل باعث شده است که این کشور از قدرت نظامی قویتری برخوردار باشد». وی تاکید کرد که اجرای توافق هسته‌ای با ایران روابط آمریکا و اسرائیل را بهتر خواهد کرد. باراک اوباما گفت که ایالات متحده و اسرائیل از ماه‌ها پیش درباره امور امنیتی با هم در حال مذاکره بوده‌اند.

وی اظهار داشت: «ما از چندین ماه پیش تاکنون با دولت اسرائیل در حال مذاکره بوده‌ایم درباره اهمیت اینکه با یکدیگر در زمینه افزایش همکاری امنیتی‌مان کار کنیم». رییس جمهوری آمریکا افزود: این همکاری‌ها می‌تواند شامل بحث درباره نسل بعدی برنامه‌های دفاع موشکی، بهبود امور اطلاعاتی و اینکه «چگونه با شبکه‌های نیابتی ایران مقابله کنیم».

در همین حال، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید روز جمعه گفت اطمینان داریم که توافق ایران در کنگره با مشکلی روبرو نخواهد شد. وی در یک نشست خبری با اشاره به حمایت ۳۰ سناتور آمریکایی از توافق یاد شده به خبرنگاران گفت: «ما توانسته‌ایم نقطه اطمینانی در جناح خودمان بوجود آوریم».
برای اینکه توافق اتمی ایران از سد کنگره آمریکا بگذرد نیاز به رای ۴۱ سناتور دارد ولی در صورتی که مجلس نمایندگان و سنا به این توافق رای منفی دهند و باراک اوباما آن را وتو کند، رای ۳۴ سناتور برای حفظ این وتو کافی است.

شمار سناتورهای حامی توافق اتمی ایران به ۳۰ نفر رسید
سناتور کارپر از ایالت دلور نیز اعلام کرد که توافق اتمی ایران را برای آمریکا و جهان خوب ارزیابی می‌کند و به آن رای مثبت می‌دهد. اوباما به رای مثبت ۴ سناتور دیگر احتیاج دارد تا توافق و وتوی احتمالی او پابرجا بماند. سناتور تام کارپر از ایالت دلور خبر حمایت خود از توافق را در توئیتر شخصی و تاییدشده‌ی خود اعلام کرد. کارپر در توئیتر نوشت:«من از توافق اتمی با ایران حمایت می‌کنم، چرا که این توافق برای آمریکا خوب است، به نفع شرکا و هم‌پیمانان ماست و برای جهان نیز اتفاق خوبی است.»

به گزارش خبرگزاری رویترز این سناتور عضو حزب دموکرات در گفت‌وگو با خبرنگاران رسانه‌ها در دفاع از تصمیم خود گفت: «این توافق خوبی برای آمریکا و دیگر متحدان ما از جمله اسرائیل است. این توافق از تحمیل جنگ دیگری به مردم آمریکا جلوگیری خواهد کرد.» با اعلام حمایت کارپر از توافق اتمی ایران، تعداد سناتورهایی که از این توافق اعلام حمایت کردند به ۳۰ تن رسید. دموکرات‌ها در سنای آمریکا به ۴۱ رای نیاز دارند تا توافق اتمی با ایران را به تصویب برسانند. اگر تعداد سناتورهای حامی به ۴۱ نفر برسد، باراک اوباما دیگر نیازی به استفاده از حق وتوی رئیس‌جمهور برای اجرایی کردن توافق ندارد.

اگر کنگره‌ی آمریکا به این توافق رای مثبت ندهد و رئیس‌جمهور آمریکا از حق وتو استفاده کند، در چنین حالتی اوباما به رای مثبت ۳۴ سناتور نیاز دارد تا وتوی او پابرجا بماند و توافق اجرایی شود. کنگره‌ی آمریکا تا تاریخ ۱۷ سپتامبر مهلت دارد که توافق اتمی ایران را به بحث و بررسی بگذارد و درباره آن رای‌گیری کند. در مجلس سنا جمهوری‌خواهان مخالف به رای منفی دست‌کم ۶۰ سناتور نیاز دارند تا مانع از تصویب این توافق شوند. جمهوری‌خواهان اکثریت کرسی‌های مجلس سنا را در اختیار دارند.

در مجلس نمایندگان آمریکا جمهوری‌خواهان برای این‌که بتوانند توافق را رد کنند دست‌کم به رأی منفی یا مخالف ۴۰ نماینده‌ی عضو حزب دموکرات هم نیاز دارند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند توافق اتمی ایران بدون مشکل در مجلس نمایندگان تصویب شود و مانع اصلی احتمالی در مجلس سنا خواهد بود. سامانتا پاور، نماینده‌ی ایالات متحده‌آمریکا در سازمان ملل متحد نیز روز پنج‌شنبه (۵ شهریورماه) هشدار داد که اگر کنگره آمریکا این توافق را رد کند، آمریکا در جهان "منزوی" خواهد شد و از دامنه‌ی نفوذش نیز کاسته خواهد شد.