به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۰۸ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب : ۸۹۴۳۸

شغل دوم چهره های سرشناس ورزشی

گروه ورزشی: در این گزارش نگاه کوتاهی می اندازیم به فعالیت های غیرورزشی ستاره های شاخص ایران؛ چه فوتبالی و چه غیرفوتبالی.
شغل دوم ورزشکاران و چهره های سرشناس؛ شکی وجود ندارد که دیگر خبری از شغل دوم نیست و باید گفت که با توجه به وضعیت مالی و قراردادهای خوبی که ستاره ها با تیم های مختلف ورزشی امضا می کنند، ورزش شغل دهم آنها به حساب می آید. یکی بیزینس من است، یکی مغازه دارد و دیگری باشگاه بدنسازی. آن یکی برج سازی را ترجیح می دهد و بعضی از چهره های سرشناس در کار ترانزیت و صادرات نخود و کشمش هستند. این روزها باشگاه های ورزشی، حتی باشگاه هایی که فوتبالی نیستند آنقدر به بعضی از ستاره ها پول می دهند که آنها بار هفت نسل خودشان را می بندند. البته با توجه به اینکه عمر دنای قهرمانی کوتاه است، طبیعی است که آنها همین پولی را که می گیرند به کاری بزنند یا وارد دنیای تجارت شوند.

دیگر زمان، زمان دهه پنجاه و شصت نیست که بازیکنان پس از یک و دو کردن دنده تاکسی شان دیر به سر تمرین برسند. دیگر زمان آن نیست که بازیکنان پیک موتوری باشند یا در مزرعه پدری شان در شهرستان کشاورزی کنند. امروزه عصر پول، تجارت و بیزینس است و هر ستاره ای بنا به درآمد و البته شم اقتصادی که دارد وارد این دنیای پر زرق و برق می شود.

در این گزارش نگاه کوتاهی می اندازیم به فعالیت های غیرورزشی ستاره های شاخص ایران؛ چه فوتبالی و چه غیرفوتبالی. خوشبختانه و با اوج گرفتن ورزش هایی مثل والیبال و بسکتبال، دیگر بازیکنان این دو رشته هم جزو متمولین ورزشی ها به حساب می آیند و گاهی اوقات رقم قرارداد بعضی از آنها بیشتر از ستاره های فوتبال است.

علی دایی
مثل همیشه اول است. در فوتبال که همیشه پیشرو بود و در کار تجارت هم خصلت «اول بودنش» را دارد. دایی از همان زمانی که پول حرفه ای گرفت به وصیت پدرش عمل کرد و این پول را سرمایه گذاری کرد. خود دایی بارها در مصاحبه هایش گفته است: «حتی زمانی که در بایرن مونیخ بازی می کردم پول هایم را به پدرم می دادم، او برای من سرمایه گذاری می کرد و حالا نتیجه اش را دیده ام.»

فروشگاه علی دایی در میدان منیریه تهران یادگار همان سال هاست. فروشگاهی که رفته رفته به یکی از چند نماینده معتبر برند دایی تبدیل شد. این حقیقت دارد که می گویند فوتبال شغل دهم علی دایی است. خرید و فروش مرسدس بنز و بی ام دبلیو، تولید پوشاک ورزشی، مغازه داری در نقاط مختلف شهر تهران و ... از شغل های مختلف آقای گل جهان است. شهریار فوتبال ایران در سال های قبل نمایندگی آدیداس و نایک را هم در تهران افتتاح کرد تا انحصار این دو برند معروف را هم در پایتخت ایران داشته باشد. بدون شک دایی در شغل های دیگر هم مشغول فعالیت است و شرکای تجاری زیادی در جاهای مختلف دارد که این شغل های او کمتر رسانه ای شده است.

علی پروین
پروین یکی از آن قدیمی های فوتبال ایران است که اوضاع و احوالش به فوتبالیست های دهه 50 نمی خورد. او که سال ها در پرسپولیس بازی کرد، به تیم ملی رسید و مربی شد، این شانس را داشت که در زمان تزریق پول به دنیای فوتبال هنوز در رأس کار باشد. پروین که همه قول و قرارهایش را در نمایشگاه معروفش می گذاشت، مغازه ای هم در میدان هفتم تیر به مانتوفروشی اختصاص داده بود. البته سرنوشت آن مغازه ها و مالکیت آنها امروز مشخص نیست؛ اینکه هنوز تحت تملک پروین است، فروخته شده یا اجاره داده شده است.

خرید و فروش زمین و احداث دفتر بیمه هم از دیگر مشاغلی است که سلطان پرسپولیسی ها وارد آن شده است. البته او این روزها در فکر انجام یک سرمایه گذاری بزرگ دیگر است. پروین تصمیم دارد تا با کمک هدایتی و رویانیان بخشی از سهام باشگاه پرسپولیس را بخرد که این اتفاق فعلا یکسری گیرهای کوچک دارد.

هادی ساعی
علاوه بر عضویت در شورای شهر که البته می گویند شغل به حساب نمی آید یک باشگاه سوارکاری در کرج دارد. در این باشگاه کلاس های آموزشی هم برای علاقمندان دایر است و آنهایی که می خواهند سوارکاری یاد بگیرند می توانند در کلاس های آموزشی قهرمان سابق تکواندوی ایران ثبت نام کنند.

امیر قلعه نویی
سرمربی فصل قبل استقلال هم در کار ساخت و ساز است. چند سال پیش یک فروشگاه شیک مبلمان در خیابان ولی عصر (عج) تهران را هم به او نسبت می دادند و همینطور رستورانی را در شهرک اکباتان. در کل آبی ها نسبت به پرسپولیسی ها کمتر در چشم هستند. شنیده شده که قلعه نویی یک استخر و سونای زیبا هم دارد و آنطور که چند روز پیش هوتن، پسر قلعه نویی در صفحه شخصی اش در اینستاگرام نوشته بود، قرار است به زودی یک دفتر در بالای شهر تهران افتتاح کند؛ دفتری که هوتن اشاره ای به کسب و کار خاصی در آن نکرده بود. خبر دیگری که درباره سرمربی آبی ها شنیده شده این است که او تصمیم گرفته در کیش هتلداری کند. حتی قلعه نویی سفری هم به این جزیره داشته و برای سرمایه گذاری، پروژه را از نزدیک دیده است.

حمید سوریان
وارد کردن یکی دو بار خودروهایی که نیاز به گرفتن مجوز دارند باعث شده تا گمان خیلی ها این باشد که قهرمان المپیکی کشتی فرنگی ایران شغل اصلی اش واردات اتومبیل است! اما سوریان بیشتر به کارهای ساخت و ساز می پردازد و در حال حاضر شغل دیگری به جز ساخت و ساز ندارد. او البته این روزها بیشتر حواسش به ورزش است تا بتواند با درخشش در المپیک دست نیافتنی ترین فرنگی کار ایران لقب بگیرد.

جواد نکونام
مغازه ای با نام نکونام در برج میلاد نور شهرک غرب توجه همه را به خودش جلب می کند. این مغازه را برادر نکونام اداره می کند. نکونام هم که ریشه ای آبی دارد چندان در رأس اخبار اقتصادی نیست. البته چند وقت پیش یکی از سایت های خبری او را به عنوان یکی از تجار واردکننده عطر معرفی کرده بود که نکونام این موضوع را تایید نکرد.

کریم باقری
علاقمند به وارد کردن کامیون و صادر کردن کشمش. او که عاشق «ولووهای زردرنگ» سوئدی است از همان ابتدا که به درآمدهای میلیونی رسید با پدرش هر چه پول داشت در همین راه هزینه کرد. کاپیتان سابق پرسپولیس به همراه پدر همسرش هم یکی از تجار معروف فرش ایران و تبریز در دنیای فرش است. البته خبری هم رسیده که او این روزها دستی هم در تجارت و صادر کردن کشمش دارد. وجود یک رستوران در خیابان ولی عصر (عج) تهران را هم به باقری نسبت می دهند که می گویند یکی از نزدیکانش آن را اداره می کند.

علی کریمی
جادوگر شماره 8 فوتبال ایران، در اقتصاد هم موفق ایران، در اقتصاد هم موفق است، درست مثل زمان فوتبالش. او که به گفته خودش در سال های نه چندان دور در کرج مسافرکشی می کرده، مثل فرهاد مجیدی پول خوبی را از راه فوتبال و در کشورهای حوزه خلیج فارس به دست آورد. تجارت اصلی علی کریمی ساخت و ساز است. او سال های قبل به همراه حامد کاویانپور پروژه ای را در شمال ایران آغاز کرد که هر چند رابطه این دو بازیکن را کمرنگ کرد ولی بدون شک باید حالا به اتمام رسیده باشد! کریمی سال ها پیش و به همراه خداداد عزیزی یکی از سهامداران یک تولیدی پوشاک بود.

صمد نیکخواه بهرامی

کاپیتان بسکتبال ایران قبلا صاحب یک باشگاه بدنسازی در قیطریه بود؛ باشگاهی مجهز که بعضی از بازیکنان استقلال در آن تمرین می کردند. البته او مالکیت این باشگاه را واگذار کرده و فعلا در حال برج سازی است. آسمانخراش ایران با حامد آفاق و جواد داوری دیگر ملی پوشان بسکتبال شریک است و حسابی سرش در ساخت و ساز شلوغ است. البته خبر می رسد که صمد سرمایه گذاری خوبی هم در بورس انجام داده است.


خداداد عزیزی
یک زمان کارخانه ای در فریمان خراسان که قند تولید می کرد را به خداداد عزیزی نسبت می دادند اما شغل دوم خداداد عزیزی ساخت و ساز است. اینکه او کجا و چه پروژه هایی را در دست دارد چندان مشخص نیست اما به گفته بعضی از دوستان نزدیکش خداداد مغز اقتصادی اش خوب کار می کند و می داند که پولش را کجا سرمایه گذاری کند. طبق آخرین اخبار رسیده او یک گالری طلافروشی در خیابان کریمخان تهران دارد و در کشور امارات هم سرمایه گذاری های خوبی انجام داده است. او ابتدای فعالیت اقتصادی خود را با سرمایه گذاری در حوزه پوشاک ورزشی آغاز کرد و همراه با مجید ساعدی فر یک کمپانی تولیدی پوشاک را که یکی از معروف ترین برندهای داخلی است، راه اندازی کرد.

یحیی گل محمدی
آخرین بار یک آرایشگاه مجهز به نام هنر پرشیا داشت. مالک سفره خانه ای سنتی در میدان هفت تیر را هم می گویند سرمربی ذوب آهن است. گل محمدی همانطور که آرام است، آرام هم کارهای تجاری اش را انجام می دهد و خبر بیشتری از او در دست نیست. ورزشکاران ایرانی به جز ورزش چه مشاغلی را تجربه کرده اند

رضا عنایتی
مهاجم گلزن آبی ها یک زمان فروشگاه لوازم تزییناتی ماشین داشت. او پس از اینکه در این کار سودی ندید وارد بازار موبایل شد تا شانسش را در خرید و فروش تلفن های همراه امتحان کند. عنایتی که در این کار هم سود زیادی نکرد با بستن هر دوی این مغازه ها برای مدتی سراغ کار دیگری نرفت اما به نظر می رسد که این بازیکن کار ساخت و ساز را با یکی از رفقایش شروع کرده است، البته خود آقا رضا هنوز این خبر را تایید نکرده است.

علیرضا منصوریان
سرمربی موفق نفت تهران می گفتند زمانی در کار کامپیوتر بود اما در حال حاضر رستوران دارد و شعبه جدید رستورانش را همین چند وقت پیش افتتاح کرد. او برخی از جلسات کاری اش را هم در رستوران هایش برگزار می کند و یک بار هم کارلوس کی روش و دستیارانش را به یکی از این رستوران ها برد و به آنها یک غذای خوب ایرانی داد.

فرهاد مجیدی
در بین استقلالی ها فرهاد مجیدی یکی از چهره های کار و تجارت است. او به واسطه سال ها حضورش در لیگ های عربی پول خوبی درآورد. البته آمار دقیقی از اینکه کاپیتان سابق آبی ها دقیقا چه کاری انجام می دهد وجود ندارد اما به نظر می رسد او در کار ساخت و ساز است و یکی از ساختمان های شهر دبی به این بازیکن تعلق دارد. از مجیدی که هواداران استقلال خاطرات خوشی از او دارند اطلاعات دیگری در دست نیست.
مرجع : خبر ایرانی