به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۰۹ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب : ۸۹۵۰۷

نمونه‌برداری دقیق از بافت‌ها با سوزن رباتیک

گروه فناوری: دانشمندان دانشگاه توئنته در هلند سیستم رباتیکی ارائه داده‌اند که نویدی برای فرآیندهای پزشکی نیازمند استفاده دقیق از سوزن است.
نمونه‌برداری دقیق از بافت‌ها با سوزن رباتیک
این سامانه به سوزن‌های انعطاف‌پذیر امکان حرکت دقیق در زمان واقعی به سمت هدف را فراهم می‌کند.سوزن‌هایی که حتی اندک میلی‌مترهایی دورتر از هدفشان در بدن فرو می‌روند، موجب بروز مشکلاتی هم در تشخیص و هم درمان می‌شوند.
این سوزن‌ها چنانچه جاگیری اشتباهی داشته باشند، می‌توانند موجب ناکارآمدشدن درمان‌ شوند یا حتی باعث می‌شوند از بخش اشتباهی از کبد یا ریه یا اندام‌های دیگر بدن در جستجو برای تومورهای احتمالی نمونه‌برداری شود.

در این سامانه، سوزن می‌تواند تغییر جهت دهد، زیرا دارای نوک نامتقارن موربی است. این نوک موجب خمیدگی طبیعی سوزن می‌شود بنابراین هدایت آن هنگام رفتن به عمق بیشتر بافت، فقط نیازمند چرخاندن آن است. محققان حاضر در این مطالعه، الگوریتمی ارائه دادند که به یک بازوی ربات امکان رهگیری و کنترل مکان سوزن را با استفاده از تصویربرداری فراصوت می‌دهد و امکان دستیابی آن به سطوح با دقت زیرمیلی‌متری را فراهم می‌کند. سیستم رباتیک جدید، بازخوردی دیداری و لمسی را برای هدایت سوزن ارائه می‌دهد.

این ابزار تاییدشده در سامانه‌ای موسوم به اسکنر افزایش‌یافته حجم پستان ادغام می‌شود؛ این اسکنر معمولا برای ایجاد فراصوت‌های سه‌بعدی، از هر دو پستان زنان جهت غربالگری و با هدف شناسایی سرطان استفاده می‌کند. فناوری ابداعی به این زودی در بیمارستان‌ها قابل‌مشاهده نخواهد بود و محققان معتقدند چندین سال‌ تا آغاز آزمایشات بالینی آن بر روی انسان‌ها فاصله است.
مرجع : ایسنا