به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۰۹:۰۶
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۱۰ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : ۸۹۶۰۰

آب و خاک شور، ارمغان سد گتوند

گروه اقتصادی: رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: حداقل خسارتی که سد گتوند به کشاورزی خوزستان وارد کرده، 600 میلیارد تومان است.
آب و خاک شور، ارمغان سد گتوند
کیخسرو چنگلوایی اظهار کرد:آبگیری سد گتوند تغییراتی را در میزان EC آب رودخانه کارون ایجاد کرده است که این مساله تاثیرات منفی از نظر کمی و کیفی روی محصولات کشاورزی داشته است. وی ادامه داد: کاهش کیفی تولیدات کشاورزی استان در پی‌شوری آب و پایین آمدن حاصلخیزی خاک، بازارپسندی محصولات را به شدت کاهش داده است. چنگلوایی افزود: آبی که در اراضی حوضه کارون استفاده می‌شود، نمک را وارد خاک می‌کند و چون حالت تجمعی دارد هر سال، جمع و اثرات منفی بر فرایند رشد محصول می‌گذارد که نتایج این مساله در کیفیت محصول دیده می‌شود. اگر این پروسه به این شکل تا چند سال دیگر ادامه پیدا کند قطعا 360 هزار هکتار از اراضی پایاب سد گتوند را از دست خواهیم داد.

وی خاطرنشان کرد: در اراضی پایاب سد گتوند 80 هزار بهره‌بردار کشاورزی داریم و بیش از یک‌سوم اراضی حاصلخیز استان در پایاب این سد قرار دارند و از طرفی بسیاری از ذخایر ژنتیکی یعنی گیاهان زراعی، باغات و گونه‌های آبزی نیز در معرض خطر هستند. وی اظهار کرد: با توجه به اینکه همه اراضی اطراف کارون از آب این رودخانه آبیاری می‌شوند، هیچ بخشی را نمی‌توان از خطر جدی سد گتوند مستثنی کرد و این سد نخیلات، آبزیان، نیشکر و سایر بخش‌های کشاورزی ما مورد تهدید قرار داده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: آستانه تحمل گیاهان در برابر شوری آب متفاوت است و از آنجایی که معضل شوری آب مستمر و هر سال تکرار می‌شود، گیاهان نیز هر سال ناشی از این معضل دچار صدمات سنگینی می‌شوند. چنگلوایی تصریح کرد: علاوه بر خسارت وارده به خاک کشاورزی، در حال حاضر در همین اراضی توسط موسسه جهاد نصر میلیاردها تومان هزینه می‌شود تا زمین‌های شور، شیرین شوند اما از سوی دیگر در اثر آبگیری سد، نمک به زمین‌ها وارد می‌شود. اراضی کشاورزی باوی، اهواز، خرمشهر، آبادان و شادگان در اثر شوری آب کارون به شکل قابل توجهی دچار مشکل شده‌اند.

رییس سازمان جهاد کشاوزی خوزستان تصریح کرد: اگر قرار است پروژه یا طرحی برای علاج بخشی سد گتوند اجرا شود باید طوری باشد که میزان کیفیت آب را همانند قبل از آبگیری سد برگردانیم، در غیر این صورت خسارت‌های وارد شده دیگر قابل جبران نخواهد بود. اگر اثرات شوری آب در خاک ادامه پیدا کند به مرحله‌ای می‌رسد که باید برای هر هکتار زمین حداقل 5 میلیون تومان هزینه کرد تا خاک دوباره شیرین شود.
مرجع : ایسنا