به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۱۱ ساعت ۰۸:۲۱
کد مطلب : ۸۹۶۶۰
نظرسنجی در آمریکا:

اکثریت مردم خواهان حمایت کنگره از توافق

گروه بين‌الملل: یک نظرسنجی انجام شده از سوی دانشگاهی در ایالات متحده، نشان می‌دهد اکثریت شهروندان آن کشور خواستار آن هستند که کنگره آمریکا از توافق اتمی صورت گرفته میان دولت و پنج کشور دیگر، با ایران، حمایت کند.
اکثریت مردم خواهان حمایت کنگره از توافق
به گزارش راديو فردا، در کنگره ایالات متحده، سنا و مجلس نمایندگان، اکثریت در حال حاضر با جمهوری‌خواهان است که بارها مخالفت خود را با توافق اعلام کرده و به نظر نمی‌رسد در زمان رای‌گیری، در دو هفته دیگر، به آن رای مثبت بدهند. با این همه نظرسنجی انجام شده از سوی دانشگاه «مری‌لند»، که نتیجه آن دهم شهریور ماه منتشر شده، نشان می‌دهد ۵۵ درصد مردم آمریکا خواستار حمایت نمایندگان از توافق هستند.

از سوی دیگر ۲۳ درصد خواستار افزایش تحریم‌ها و ۱۴ درصد خواستار بازگشت مقام‌های دولتی پای میز مذاکره و احیای گفت‌وگوها برای گرفتن نتیجه بهتر هستند. ۶۲ درصد از کسانی که «مستقل» هستند و ۷۲ درصد از «حامیان رسمی دمکرات‌ها»، از کنگره خواسته‌اند به توافق رای «آری» دهد. در میان حامیان رسمی جمهوری‌خواهان، حمایت از توافق به رقم ۳۳ درصد کاهش پیدا می‌کند.

پیش از این نظرسنجی انجام شده از سوی خبرگزاری رویترز در فروردین ماه نیز نشان می‌داد که شماری کم و بیش مشابه از رای‌دهندگان به جمهوری‌خواهان، از توافق اتمی با ایران حمایت می‌کنند. در نظرسنجی‌های انجام شده از فروردین‌ماه تا تیر ماه گذشته، شمار کلی حامیان توافق، رقمی از ۵۹ تا ۵۶ درصد را در بر می‌گرفت.

تازه‌ترین نظرسنجی در زمانی منتشر شده که دو سناتور کلیدی ایالات متحده حمایت خود را از توافق اعلام کرده‌اند و به این صورت استفاده احتمالی از حق وتوی رئیس‌جمهوری علیه مخالفان، تنها به یک رای دیگر نیاز دارد. در عین حال گزارش‌ها حاکی‌ست حامیان دولت در تلاش هستند شمار موافقان به ۴۱ نفر برسد که دیگر نیازی به وتوی احتمالی رئیس‌جمهور نباشد.