به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۱۱ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب : ۸۹۶۶۶
اکونومیست: توافق، نوید آینده روشن برای ایران

توافق هسته ای شایسته حمایت کنگره

گروه اقتصادی: نشریه اقتصادی اکونومیست نوشت: توافق هسته ای با ایران نوید بخش آینده ای روشن برای ایرانیان و با همه اشکالاتش، شایسته حمایت سناتورهاست.
توافق هسته ای شایسته حمایت کنگره
این نشریه انگلیسی در تفسیری پیرامون بحث های داغ در کنگره آمریکا بر سر توافق هسته ای ایران می نویسد: شور و حرارتی که در بحث های داغ پیرامون توافق هسته ای ایران موج می زند، جذاب و گیراست. این نشریه با درج اینکه «بدیهی است که یک چنین توافق مهمی سزاوار آن است که با دقت نظری فوق العاده مورد بررسی قرار گیرد»، نوشت: متاسفانه غالب مباحث پیرامون این توافق عمدتا گمراه کننده بوده است و به نظر می رسد ریشه عصبانیت شماری از منتقدان توافق، بیزاری آنها از «باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا است، نه از خود توافق.اما نکته اینجاست که در این جریان هیچ عیب و ایرادی بر کاخ سفید وارد نمی شود. اوباما معتقد است که مردود شمردن توافق، امریکا را در جاده جنگ با ایران قرار خواهد داد، اما شکاکان و بدبین ها از روی بدبینی نقطه نظرات اوباما راجع به توافق را مردود می شمرند و کینه توزانه معتقدند که این دیدگاه اوباما فقط برای ایجاد وحشت در دل رای دهندگان آمریکایی است.

اکونومیست در ادامه می نویسد: سرنوشت توافق ظرف هفته های آینده تصمیم گیری خواهد شد و کنگره 17 سپتامبر -26 شهریور- در مورد آن رای گیری خواهد کرد. نظر به خصومت جمهوریخواهان با این توافق، اوباما نیک می داند که احتمالا ناگزیر خواهد بود برای باطل شمردن رای منفی کنگره به توافق، متوسل به حق وتوی خود شود. وی با این وتو مقابل رای کنگره خواهد ایستاد و به تبع آن اجرای تحریم ها را هم معلق خواهد گذارد. مخالفان توافق نیازمند 13 رای دمکرات ها در کنگره هستند، اما تا به حال تنها دو تن از این دمکرات ها علیه توافق صف آرایی کرده اند. نشریه انگلیسی ادامه می دهد: منتقدان به خاطر داشته باشند که این توافق یک توافق دوجانبه میان ایران و آمریکا نیست، بلکه توافقی است چند جانبه میان ایران و یک جهان بزرگتر، جهانی که از این توافق استقبال کرده است.

نویسنده اکونومیست معتقد است: اگر کنگره این توافق را لغو کند، امریکا خود را یکه و تنها مشغول جنگیدن در یک میدان مبارزه برای حفظ تحریم های ایران خواهد یافت. این میدان رزم، افزون بر هزینه سنگینی که بر دوش آمریکا تحمیل می کند، یک میدان شکست برای آمریکا خواهد بود .اکونومیست همچنین هشدار می دهد: اگر کنگره توافق را تباه کند، بعد از چند سال دیپلماسی از سر گرفته خواهد شد و توافقی به مراتب بدتر از توافق موجود به دست خواهد آمد.
مرجع : ایرنا