به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۱۱ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب : ۸۹۷۰۰
توافق هسته‌ای دستاورد بزرگ اوباماست

اوباما دراجرای برجام کوتاهی نمی کند

گروه سیاسی: یک کارشناس مسائل آمریکا تاکید کرد: باراک اوباما برای اجرای برجام کوتاهی نخواهد کرد. کاخ سفید در تلاش است تا تعداد حامیان توافق در کنگره را افزایش دهد و تا با افزایش تعداد حامیان بتوانند از ابزارهایی مانند فیلی‌باستر استفاده کنند.
اوباما دراجرای برجام کوتاهی نمی کند
امیرعلی ابوالفتح در رابطه با وضعیت بررسی توافق هسته‌ای در کنگره گفت: کنگره آمریکا حق دارد تا ۱۷ سپتامبر توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را مورد بررسی قرار دهد و هم‌اینک کنگره آمریکا در تعطیلات تابستانی خویش به سر می‌برد. با این وجود، از زمان بازگشایی کنگره، یک‌هفته فرصت دارد توافق را مورد بررسی قرار دهد. وی با اشاره به حمایت دو تن دیگر از سناتورهای دموکرات از توافق هسته‌ای اظهار داشت: با احتساب این دو سناتور، تعداد حامیان توافق در مجلس سنا به ۳۳ نفر رسید و رئیس جمهور آمریکا فقط به حمایت یک نفر دیگر نیازمند است تا در صورت رد توافق از سوی کنگره و وتو کردن توسط وی، برجام به مرحله اجرایی شود.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: با احتساب این مسئله، میچ مک‌کانل رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا اعلام کرد که امکان جلوگیری از اجرای برجام از کنگره برداشته شده است و نسبت به جلوگیری از اجرای ابراز ناامیدی کرد. ابوالفتح با یادآوری مخالفت رابرت منندز و چاک شومر، دو سناتور ارشد دموکرات از توافق هسته‌ای تصریح کرد: مخالفت منندز قابل پیش‌بینی بود. وی از جمله طراحان اصلی تحریم‌های کنگره نسبت به ایران بوده است و از ابتدا در صف اول مخالفت به روند مذاکرات هسته‌ای بود. وی افزود: البته مخالفت او با توافق، فقط مختص به مسئله هسته‌ای نیست زیرا او اختلافات بسیاری با شخص باراک اوباما دارد. گفته می‌شود در نشستی که چند ماه پیش، وی با اوباما داشته است یک جدال و دعوایی میان منندز و اوباما رخ داده است.

این کار‌شناس مسائل بین‌الملل درباره مخالفت چاک شومر نیز یادآور شد: در رابطه با چاک شومر نیز باید بگویم که وی یهودی است و سناتور ایالت نیویورک. نیویورک پایگاه اصلی آمریکایی‌های یهودی است و او هم به خاطر پایگاه و هم به خاطر عقایدش با توافق مخالف است. ابوالفتح با یادآوری روابط این دو سناتور دموکرات با لابی‌های حامی اسرائیل خاطرنشان کرد: شومر که خود یهودی است. منندز هم رابطه بسیار مستحکمی با لابی‌های اسراییلی دارد و حتی نزدیکی وی با این لابی‌ها، بسیار مستحکم‌تر از ارتباط جمهوریخواهان با این لابی‌ها است.

وی اضافه کرد: البته پیش‌بینی می‌شد که مخالفت این دو موج ایجاد یک موج مخالفت با توافق هسته‌ای در میان دموکرات‌ها شود که این موج ایجاد نشد و هم‌اینک نیز مشاهده می‌کنیم که بسیاری از دموکرات‌های کنگره در حال حمایت از برجام هستند. این کار‌شناس مسائل آمریکا در خصوص رایزنی‌های کاخ سفید برای حمایت از توافق ابراز داشت: کاخ سفید تا حد توان می‌کوشد تا برجام در‌‌ همان مرحله اول مورد حمایت کنگره قرار بگیرد تا نیازی به وتوی رئیس جمهور آمریکا نباشد. البته وتو یک امر معمول در آمریکاست ولی سیاستمداران آمریکایی علاقمند نیستند اختلافاتشان در مسائل امنیتی و سیاست خارجی آن‌چنان بروز نکند.

ابوالفتح با تاکید بر اینکه اوباما سرمایه‌گذاری بسیاری برای به دست آمدن توافق هسته‌ای انجام داده است تا از این طریق، یک دستاورد قابل‌توجه داشته باشد، بیان کرد: اکنون که این توافق به دست آمده، اوباما با تمام توان از آن محافظت خواهد کرد و به نظر هم می‌رسد، وی از هر عملی برای تصویب توافق و اجرای آن کوتاهی نخواهد کرد. با این وجود، کاخ سفید در تلاش است تا تعداد حامیان توافق در کنگره را افزایش دهد و تا با افزایش تعداد حامیان بتوانند از ابزارهایی مانند فیلی‌باستر استفاده کنند.
مرجع : ایلنا