به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۱۲ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب : ۸۹۷۴۷
نماینده مجلس: طوری سخن می‌گویند انگار 10 دقیقه پیش با رهبری حرف زده اند

مواضع رهبری شفاف و علنی است

گروه سیاسی: تفسیر به رأی سخنان رهبر انقلاب از سوی برخی گروه‌ها کار را به اطلاعیه کشاند.
مواضع رهبری شفاف و علنی است
تفسیر به رأی سخنان مقام معظم رهبری کار امروز و دیروز نیست و معمولاً این‌طور است که بعد از هر سخنرانی کسانی از ظن خود یار ایشان می‌شوند، اما در ماجرای پرونده هسته‌ای بیش از هر وقت دیگری دیده‌ایم که جریان‌ها و گروه‌های سیاسی سعی داشته‌اند بخشی از صحبت‌ها و موضع‌گیری‌های ایشان که به نظر آنها نزدیک‌تر بوده است را برجسته کرده و با تأکید بر آن، شخص اول مملکت را در اصلی‌ترین و چالشی‌ترین پرونده حاضر کشور در عرصه بین‌الملل با خود همسو نشان دهند. این همان آفتی است که تاکنون چندین بار از سوی ایشان مورد تذکر قرارگرفته و اخیراً نیز به‌صورت اطلاعیه ختم شده است.

بااین‌حال بسیار دیده‌ایم که رسانه‌ها از فردای هر سخنرانی رهبر انقلاب روی بخشی از صحبت‌ها که ازنظر آنها خوشایند بوده است مانور داده و فریادها می‌کشند. علاوه بر رسانه‌ها شاهدیم که برخی از فعالان عرصه سیاست و مسئولان نیز چنین می‌کنند. همین تازگی‌ها بود که محمدجواد ظریف در صحن مجلس به چنین رویه‌ای واکنش نشان داد و با فریاد گفت «ایشان زبان بران نظام‌اند». حتی مواردی نیز دیده‌شده برخی از افراد نزدیک به جریان تندرو مدعی شده‌اند رهبری در خصوص پرونده هسته‌ای به ظریف تذکر داده است و ... . نمونه اخیر این تفسیر کردن‌ها یادداشتی بود که روزنامه کیهان با انتخاب بخش‌هایی از صحبت‌های رهبری و تفسیر آنها نوشته بود و حتی حمیدرضا مقدم فر به آن واکنش نشان داد. به هر ترتیب به صلاح نبودن ادامه این رویه واضح است و از همین رو اطلاعیه اخیر دفتر مقام معظم رهبری تأکید شده است «با توجه به انعکاس برخی مطالب در خصوص دیدگاه‌های مقام معظم رهبری نسبت به جمع‌بندی مسائل هسته‌ای در فضای رسانه‌ای و مجازی، مواضع معظم له در رابطه با این موضوع صریح، شفاف و بدون تأویل در فرمایشات ماه‌های اخیر ایشان، اعلام‌شده و در اختیار همگان قرار دارد و انتساب هر مطلبی خارج از این چارچوب فاقد اعتبار است.»

برخی طوری سخن می‌گویند انگار ده دقیقه پیش با رهبری ملاقات داشتند
منصور حقیقت پور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص این‌که مخاطب رهبری در اطلاعیه اخیر چه کسانی و کدام گروه‌ها بوده‌اند بابیان اینکه از کسی اسم نمی‌برم، به فرارو گفت: در مجلس و کمیسیون‌ها می‌بینیم که برخی در خصوص بحث هسته‌ای مطالبی را بیان می‌کنند گویی همین ده دقیقه قبل با رهبری ملاقات داشته و از ایشان شنیده‌اند درصورتی‌که این‌طور نیست. وی افزود: مقام معظم رهبری مواضع دقیق خود را در مقاطع مختلف به‌صورت شفاف بیان کرده‌اند و نیازی به تفسیر وجود ندارد لذا کافی است که تیم مذاکره‌کننده و هسته‌ای از همان اظهارات علنی رهبری در مسیر حرکت خود استفاده کند.

احمد بخشایش دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به سؤال فرارو گفت: مقام معظم رهبری علاقه دارند که سخنگو نداشته باشند و اگر هم قرار است سخنگویی باشد مورد تأیید ایشان باشد. نکته دیگری که باید آن توجه داشت این است که ایشان خیلی مواظبت می‌کنند تا در بحث هسته‌ای‌ دوگانه موافق و مخالف ایجاد نشده و شکاف در کشور نباشد. وی افزود: مسئله هسته‌ای ازنظر رهبری یک مسئله ملی است و نباید این‌طور باشد که با استناد به بخشی از صحبت‌های ایشان موافقت کنند و عده‌ای با استناد به بخش دیگری از صحبت‌های ایشان به مخالفت بپردازند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: اکنون می‌بینیم که هر یک از گروها بخشی از سخنان رهبری را کد قرار می‌دهند تا نتیجه موردنظر خود را بیان کنند. دلواپسان بابیان این‌که «تصویب بشود یا نشود» طرح می‌کنند که حتماً باید برجام به مجلس آمده و تصویب شود. در مقابل دیدیم که رییس‌جمهور در جلسه‌ای گفتند رهبری از تمام شدن بحث هسته‌ای خوشحال شدند یعنی تمام‌شده و نیازی به تصویب مجلس نیست. بخشایش همچنین گفت: این در حالی است که رهبری چندین بار تأکید کرده‌اند که حرف پنهانی ندارند و مواضع ایشان همان است علناً اعلام می‌کنند.
مرجع : فرارو