به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۱۵ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : ۸۹۹۶۵

نظریه ای تازه درباره ناپدیدن شدن آب در مریخ

گروه علمی: دانشمندان علوم فضایی متوجه شده اند از بین رفتن اتمسفر مریخ در گذشته های دور عامل ناپدید شدن آب در این سیاره بوده است.
نظریه ای تازه درباره ناپدیدن شدن آب در مریخ
دانشمندان انستیتو فناوری کالیفرنیا با همکاری آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا مطالعه ای انجام داده اند که نتیجه آن می تواند به پرسشهایی درباره ناپدیدشدن آب در سطح این سیاره پاسخ دهد.
این مطالعه نشان می دهد در طول دوره ای که تصور می شود دره های مریخ در حال شکل گرفتن بوده است، اتمسفر این سیاره آنچنان تهی و نازک شده بوده که توانایی حفظ آب در جریان را نداشته است. به عقیده دانشمندان آبی که در سطح مریخ در جریان بوده عامل اصلی شکل گیری عوارض متنوع جغرافیایی در سطح این سیاره قلمداد می شود.

یافته های دانشمندان علوم فضایی نشان می دهد بخش قابل توجهی از اتمسفر مریخ را دی اکسید کربن تشکیل می داده است. عقیده بر این است که در خلال دوره شکل گیری دره های کوچک و بزرگ مریخ، سهم این گاز در اتمسفر سیاره سرخ به مراتب بیشتر بوده که نتیجه آن شکل گیری سپر حفاظتی مستحکمی بوده که از مریخ در برابر محیط عاری از حیات و خشن فضای بیکران محافظت می کرده است. به گفته دانشمندان، همین سپر مانع از تبخیر شدن آب سطح مریخ می شده است.
مرجع : مهر