به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۱۷ ساعت ۱۶:۴۵
کد مطلب : ۹۰۲۰۳
در نشست مشترک هیأت‌های ایران و اتریش

رییس‌جمهور: پیام توافق هسته‌ای صلح است

گروه سیاسی: روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اتریش در نشست هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور بر ضرورت تدوین ساختارهای مناسب و نقشه راه مطلوب به منظور ایجاد روابط همه جانبه، دراز مدت و پایدار در بخش‌های مختلف برای سال 2020 تأکید کردند.
رییس‌جمهور: پیام توافق هسته‌ای صلح است
حجت‌الاسلام دکتر حسن روحانی و هاینس فیشر همچنین با تأکید بر لزوم مقابله جدی با تروریسم، همفکری، همکاری و هماهنگی‌های لازم برای مهار تروریسم را مؤثر توصیف کردند. حجت‌الاسلام دکتر حسن روحانی روز سه شنبه در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و اتریش با بیان این‌که «تهران و وین در طول تاریخ در کنار یکدیگر بوده و در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی ، فرهنگی و علمی، فعالیت‌ها و اقدامات مشترک داشته‌اند»، اظهار کرد: امروز بعد از توافق هسته‌ای فرصت مناسبی ایجاد شده که سطح همکاری‌های خود را متناسب با خواست ملتها و ظرفیتهای موجود گسترش دهیم.

وی با اشاره به این‌که «هیچ مانعی در مسیر توسعه روابط دو کشور وجود ندارد»، گفت: این همکاری مورد استقبال دو ملت بوده و همواره از حمایت ملی برخوردار است. وی همکاری را مهمترین عامل تحکیم اعتماد دانست و افزود: هرچه روابط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بیشتر شود، اعتماد افزایش یافته و پایه‌های توافق وین مستحکم‌تر می‌شود. رییس شورای عالی امنیت ملی به فرصت‌های فراوان سرمایه‌گذاری در ایران از جمله در حوزه انرژی، راه و راه آهن، بانک و بیمه، گردشگری، تحقیقات و فناوری و همچنین توسعه بنادر جنوبی و کرویدورهای ارتباطی میان آبهای جنوب و سراسر آسیای میانه اشاره و افزود: ارائه تسهیلات لازم فرودگاهی و روادید علاوه بر توسعه روابط دو ملت، کارآفرینان و بخش خصوصی دو کشور را برای عمق بخشیدن به همکاریها یاری خواهد کرد.

وی با اشاره به زمینه‌های مساعد سرمایه‌گذاری در بخش‌های انرژی، صنعت، راه، بنادر و گردشگری، روابط بانکی و بیمه‌ای، گفت: این می‌تواند آغاز بسیار خوبی برای ایجاد حرکت جدیدی در روابط دوجانبه دو کشور باشد. وی با بیان این‌که «روابط تهران و وین تنها به عرصه اقتصادی محدود نمی‌شود»، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های علمی، پزشکی، فناوری‌های نو و هوا و فضا پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است و آمادگی داریم در همه این زمینه‌ها همکاری‌های گسترده‌ای با اتریش داشته‌ باشیم.

رییس‌جمهور حضور و فعالیت شرکت‌ها و بخش‌های خصوصی دو کشور را در بخش‌های مختلف حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران از فعالیت شرکت‌های خصوصی حمایت کرده و تسهیلات لازم را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. وی با بیان این‌که «در زمینه‌های مختلفی فرصت سرمایه‌گذاری و همکاری بین ایران و اتریش وجود دارد»، گفت: باید بر اساس نقشه راه و ساختارهای مناسب در مسیر توسعه پایدار روابط گام برداریم.

وی در ادامه با قدردانی از میزبانی اتریش برای مذاکرات بسیار مهم هسته‌ای ایران با 1+5، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در اجرای توافق هسته‌ای کاملاً مصمم است و معتقدیم این توافق بایستی از سوی دو طرف به خوبی اجرایی و عملیاتی شود.

روحانی با اشاره به تجربه موفق اجرای توافق ژنو گفت: امروز نیز باید در اجرای این توافق مهم به خوبی و درست حرکت کنیم. تا زمانی که طرف مقابل ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای با ایران پایبند باشد، ما هم نسبت به آن پایبند خواهیم بود. وی با بیان این‌که «توافق هسته‌ای ایران بایستی پایه‌ای برای ایجاد اعتماد کامل بین دو طرف باشد»، گفت: با پایبندی و اجرای درست این توافق می‌توان اعتماد را بیش از پیش، تقویت کرد. تلاش جمهوری اسلامی ایران بعد از توافق هسته‌ای این است که برای ثبات و امنیت منطقه و جهان بیش از گذشته تلاش‌ها را افزایش دهد و معتقدیم ثبات و امنیت پایدار به نفع اروپا، منطقه و جهان خواهد بود. توافق هسته‌ای را توافقی قابل اجرا می‌دانیم که می‌تواند مبنای خوبی برای همکاری‌های گسترده باشد.

وی با بیان این‌که «آثار توافق هسته‌ای ایران به نفع منطقه، اتحادیه اروپا و جهان است»، خاطرنشان کرد: امیدوارم با این توافق شاهد صلح، ثبات، امنیت و همکاری‌های بیشتر در سطح جهان باشیم. پیام توافق هسته‌ای ایران صلح، دوستی، گفت‌وگو و همکاری و توسعه آینده منطقه و جهان است و باید این مسیر را به خوبی دنبال کنیم.

رییس‌جمهور گفت: بدون تردید پیوند عمیق و تحکیم روابط علمی بین کشورها می‌تواند در ایجاد اعتماد کامل مؤثر باشد و باید همکاری‌های گسترده‌ای با یکدیگر انجام دهیم تا پایه‌هایی توافقی که در وین حاصل شده، مستحکم‌تر شود. وی در بخش دیگری از سخنان خود تحولات و ناامنی‌های موجود در منطقه و خطر تروریسم را مورد تأکید قرار داد و گفت: در سال‌های اخیر، ناامنی در منطقه افزایش یافته و گروه‌های تروریستی هر روز با نام جدیدی ظهور و بروز پیدا می‌کنند و این خطری است که همه را تهدید می‌کند.

وی ناامنی‌های فراوان که در سال های اخیر توسط تروریستها و حامیان آن‌ها به منطقه تحمیل شده را یادآور و گفت: تروریسم و خشونت در یک منطقه محصور نمی ماند و برای ریشه کردن آن علاوه بر عزم جدی، مبارزه همه جانبه جهت زدودن زمینه های جذب و سربازگیری این گروهها از نقاط مختلف بویژه اروپا ضروری است. رییس شورای عالی امنیت ملی مبارزه با تروریسم را پاسداشت بشریت خواند و با طرح این سوال که باید پرسید چگونه و چه کسانی با خریدن نفت، انتقال پول و در اختیار قرار دادن اسلحه از تروریست های داعش حمایت می‌کنند؟ افزود: باید همه باور کنیم که این تروریست‌ها هم جان انسان‌ها و هم تمدن بشری را مورد هجوم قرار داده‌اند.

وی با ضمن مثبت ارزیابی کردن تصمیم برخی دولت‌های اروپایی و از جمله اتریش برای پذیرش گروهی از آوارگان، تاکید کرد: در گام اول پول و اسلحه نباید به تروریستها برسد. آینده مردم سوریه و عراق فقط باید توسط مردم این کشورها تعیین شود و ایران آماده است در این مسیر و با اتحادیه اروپا همکاری کند. وی پایان خونریزی ها، مهار همه جانبه تروریسم، رسیدگی و بازگشت آوارگان، زمینه سازی برای دمکراسی و تشکیل حکومتی با مشارکت همه گروهها و اقوام را مراحلی دانست که باید با به رسمیت شناختن دولتهای مرکزی مورد توجه قرار گیرد.

روحانی تصریح کرد: اگر برای خطر تروریسم و افراطی‌گرایی که در سوریه، عراق و سایر کشورها وجود دارد، به درستی چاره‌اندیشی نشود، بدون تردید فردا این خطر گریبانگیر بقیه کشورها خواهد شد. تروریسم در یکجا محصور نمی‌ماند و به مانند میکروب خطرناکی می‌تواند به سایر نقاط سرایت کند، لذا باید برای از بین بردن و محدود کردن تروریسم و افراطی‌گرایی همه کشورها دست به دست هم بدهند. امروز تروریست‌ها علاوه بر اینکه کشورها و تاریخ و تمدن ملت‌ها را نابود می‌کنند، وحدت جامعه را نیز با ایجاد تفرقه و چنددستگی دچار خدشه کردند و آوارگی مردم بی‌گناه از جمله آثار اینگونه اقدامات است. وی تصریح کرد: قدمها در برابر تروریسم باید فراتر از اقوام و مذاهب باشد. هدف آنها حمله به میراث بشریت است و تروریسم یک خطر عمومی است. همچنان که تروریستهای داعش در عراق و سوریه هم مسلمان ، هم مسیحی ، هم کرد و هم عرب را به قتل می رسانند. برای ایجاد ثبات و امنیت در سوریه، عراق و سایر کشورهایی که دچار ناامنی هستند، بدون تردید اولویت اول مبارزه و نابودی گروه‌های تروریستی است و در این راستا اولین گام می‌تواند جلوگیری از ارسال اسلحه و کمک‌های مالی به تروریست‌ها باشد.

وی با تأکید بر این‌که «نمی‌توان نسبت به تحولات منطقه بی‌تفاوت و در خصوص آینده ناامید بود»، اظهار کرد: باید برای مقابله با تروریسم به طور جدی و با قوت وارد صحنه شد و بدون شک با همکاری و هماهنگی بین کشورهای منطقه و اتحادیه اروپا و سایر کشورها می‌توان شاهد تحول مثبتی در زمینه ایجاد ثبات و امنیت بود. رییس‌جمهور با اشاره به مشخص بودن کشورهایی که به تروریست‌ها اسلحه، پول و اطلاعات داده و از آنها نفت خریداری می‌کنند، گفت: چرا نباید به دلایل سیاسی با کسانی که از تروریست‌ها حمایت می‌کنند به صراحت برخورد شود؟ جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد برای مهار تروریسم با سایر کشورها همکاری و همفکری داشته باشد و برای مبارزه با تروریسم باید همه دست به دست هم دهند و ضرورت دارد یک اراده جدی در سراسر جهان بوجود آید.

هاینس فیشر رییس‌ جمهوری اتریش نیز در این دیدار با بیان اینکه اتریش کشوری مستقل و بی‌طرف است، اظهار داشت: کاملاً آمادگی داریم با کشوری مانند ایران که دارای تاریخ و فرهنگ دیرینه است، روابط و همکاری‌های خود را هر چه بیشتر افزایش دهیم. وی تأکید کرد: امیدوارم سفر به تهران، در روند رشد درازمدت و پایدار روابط تهران - وین جهش ایجاد کند. اتریش تمایل دارد در زمینه‌های اقتصادی، علمی و فرهنگی فرصت‌های جدیدی در مسیر توسعه روابط دو کشور ایجاد کند. هدف از این سفر جهش در روابط پایدار و گسترده با ایران است و علاوه بر اقتصاد خواهان تقویت روابط فرهنگی و علمی هستیم.

وی در ادامه با اشاره به خطر تروریسم و خشونت‌گرایی، اظهار کرد: ما هم معتقدیم که باید با اراده جدی و به صورت هماهنگ با خطر تروریسم مقابله کرد. در این دیدار وزیر علوم و صنایع اتریش نیز به مذاکرات خود در تهران برای تدوین نقشه راه همکاریهای دو کشور برای سال 2020 در حوزه های زیر بنایی، انرژی، صنعت، حمل و نقل و همکاریهای علمی و فرهنگی خبر داد.

همچنین وزیر خارجه اتریش هم اقدامات ایران در برابر تروریسم در منطقه بویژه تروریستهای داعش را بسیار مهم و بارز دانست و بر استمرار نقش موثر ایران در تحکیم ثبات در منطقه تاکید کرد.
مرجع : ایسنا