به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۸:۳۵
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۲۴ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب : ۹۰۸۰۴
پزشکیان: نمايندگان غير عضو براي تاثير به كميسيون فشار مي‌آورند

شكاف در كميسيون برجام جدي است

گروه سیاسی: هنوز نمي‌توان پيش‌بيني كرد كه خروجي اين شكاف عميق چه خواهد بود. از يك طرف هم نمايندگان هوادار توافق نگران هستند كه گزارش نهايي به مانند داوري‌ها و قضاوت‌هايي كه در اين دو سه هفته در كميسيون اتفاق افتاد، به دور از انصاف و يك طرفه و جانبدارانه باشد. به همين دليل فعلا از هر دو طرف فشارهاي قابل توجهي به كميسيون وارد مي‌شود.
شكاف در كميسيون برجام جدي است
كار سخت كميسيون ويژه برجام تازه بعد از پايان جلساتش با تيم‌هاي مذاكره‌كننده فعلي و سابق هسته‌اي آغاز خواهد شد. جايي كه 15 عضو اين مجموعه بايد بر سر گزارش خود براي صحن علني به توافق برسند. توافقي كه مسعود پزشكيان در گفت و گو با خرداد آن را «سخت و دور از دسترس» مي‌خواند.  شكاف عميق در مواضع اعضاي كميسيون برجام اولين چيزي بود كه بعد از تشكيل آن به چشم مي‌آمد. از همان روز نخست تمام جواب‌هاي اين مجموعه به اين سوال كه «چگونه قرار است از دل اين مواضع متضاد يك نتيجه‌گيري واحد بيرون بيايد» اين بود كه «تمام تلاش خود را خواهيم كرد.» تلاشي كه هر چند سخنگوي كميسيون برجام گفته در راستاي اهداف «غير سياسي» بوده اما خيلي از اعضاي آن چنين نظري ندارند و اتفاقا بر «سياسي كاري» مجموعه تاكيد دارند. در اين ميان تنها چند قدم به پايان كار كميسيون باقي مانده است. چند قدمي كه به نظر مي‌رسد برداشتن آن به مراتب سخت‌تر از راه طولاني پيموده شده تا اينجا باشد.

مسعود پزشكيان، نماينده اصلاح‌طلب عضو كميسيون برجام معتقد است كه «هنوز چالش و دعواي اصلي در كميسيون باقي مانده و آنچه كه تا امروز در جلسات مختلف ديده شد تازه فقط مقدمه آن دعواي اصلي است.» او درباره خيز كميسيون براي تهيه گزارش نهايي كه قرار است به صحن علني ارائه شود به «خرداد» توضيح مي‌دهد: «شكاف در اعضاي كميسيون جدي است. به هر حال يك طرف قضيه بسيار پيش از اينها و شايد حتي بتوان گفت از همان روزي كه اقاي روحاني سر كار آمد تصميم خود را گرفته كه به پروژه‌هاي بزرگ دولت و از جمله همين مذاكرات نه بگويد و قطعا بر اين موضع پافشاري خواهد كرد و طرف ديگر هم به صورت جدي خواستار توجه منطقي به برجام و نتايج آن است.»

پزشكيان در پاسخ به اين سوال كه «وزن كشي‌ها و توازن قوا بين دو طيف حاضر در كميسيون چگونه است» توضيح مي‌دهد: «به هر حال طيف مخالف يا منتقد الان وزن بيشتري دارد و البته صداي آن هم بلندتر است. اما اين فقط وضعيت داخل كميسيون است. در كليت مجلس طيف هوادار توافق و برجام از وزن بيشتري برخوردار است. اما به هر حال طيف منتقدين در اين چند هفته بسيار فعال‌تر ظاهر شده‌اند و ديدي كه در جلسات كميسيون برجام هم اعضاي غير عضو منسوب به اين جريان حضوري پر رنگ داشتند. اتفاقا همين حضور هم دارد تبديل به يك ابزار و اهرم فشاري مي‌شود تا گزارش نهايي بر عيله برجام تدوين شود. به هر حال طيف منتقد تمام تلاش خود را به كار بسته تا همان موضع‌گيري‌هاي آقاي جليلي را به نوعي در گزارش نهايي بازتاب دهد كه سر تا ذيل برجام را بي‌فايده توصيف كرده بودند.»

اين نماينده اصلاح‌طلب مجلس درباره برنامه‌ريزي كميسيون براي تدوين گزارش نهايي زير سايه اختلافات داخلي توضيح مي‌دهد: «به هر حال هنوز نمي‌توان پيش‌بيني كرد كه خروجي اين شكاف عميق چه خواهد بود. از يك طرف هم نمايندگان هوادار توافق نگران هستند كه گزارش نهايي به مانند داوري‌ها و قضاوت‌هايي كه در اين دو سه هفته در كميسيون اتفاق افتاد، به دور از انصاف و يك طرفه و جانبدارانه باشد. به همين دليل فعلا از هر دو طرف فشارهاي قابل توجهي به كميسيون وارد مي‌شود.» پزشكيان مي‌افزايد:‌«الان معلوم است كه گزارش نهايي كميسيون هيچ تاثير حقوقي خاصي بر روي برجام ندارد اما نگراني اصلي از اين است كه به نظر مي‌رسد طيف منتقد مذاكرات تمايل دارند تا اين گزارش را به يك اهرم فشار جديد براي مقابله با دولت تبديل كنند و به عبارتي از آن استفاده سياسي كنند.»
مرجع : خرداد