به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۹:۴۸
 
۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۳۱ ساعت ۰۸:۵۹
کد مطلب : ۹۱۲۷۶

آغاز سال تحصیلی؛ بیانیه سازمان معلمان

آغاز سال تحصیلی؛ بیانیه سازمان معلمان
گروه جامعه: سازمان معلمان ایران به مناسبت آغاز سال تحصیلی بیانیه ای صادر کرد. متن کامل این بیانیه به نقل از سايت سخن معلم به شرح زیر است:

علی رغم باقی ماندن مشکلات ، یک بار دیگر جامعه در آستانه ی شور و تحرک مهر و آغاز سال تحصیلی قرار گرفته است. مهر و سال تحصیلی دیگر در حالی فرا می رسد - با توجه به اینکه موضوع تعلیم و تربیت و مسائل آن مطالبه بیش از 40 میلیون شهروند ایرانی است - متاسفانه هنوز آموزش و پرورش در اولویت قرار نداشته و مشکلات آموزش و پرورش به ویژه در حوزه اقتصاد و مسائل معیشتی معلمان و نیز گره های کور صدها مسأله ی ریشه دار تاریخی آن پا برجاست.

کدام روایت را در این آغاز دوباره جلوه گر سازیم ؛ حرف هایی که معلم را بر عرش می نشاند و شعارهایی که تعلیم و تربیت را اولویت می شمارد یا واقعیت هایی که همچنان چوب لای چرخ معیشت معلمان می گذارد و سیاست ها، رویکردها و عملکردهایی که روزنه های امید را می بندند؟! ما هم چنان به تدبیر دولت یازدهم امیدواریم؛ دولتی که هوشمندانه و مسئولانه « حق اعتراض معلمان » و برخورداری معلمان از تشکل ها را به رسمیت می شناسد.

از دیگر سو به اخلاص و صداقت معلمان کنش مند برای رفع مشکلات آموزش و پرورش تردیدی نداریم ؛ هر چند می دانیم تنها « مسیر مدنی و قانونی » است که گره گشا و کارساز خواهد بود اما واقعیت ملموس و تلخ قرارگرفتن همکاران صنفی و رسانه ای درپشت دیوارهای زندان قابل کتمان نیست.

هنوز تعدادی از همکاران مان در زندان هستند و معلمان می پرسند:" آیا نتیجه ی تبدیل فرهنگ امنیتی به امنیت فرهنگی این است؟! البته تلاش های وزیرمحترم آموزش و پرورش و سایر مسؤولان و دولت مردان قابل ستایش است که مصداقی از «همدلی و هم زبانی» می باشد. « رضایت و امنیت شغلی معلم » به عنوان محور فرآیند تعلیم و تربیت به شدت آسیب دیده است و چرخ معیشت معلمان شاغل و بازنشسته نمی چرخد و گره های کور بیش از هفت صد مسأله همچنان ناگشوده مانده است .

براین باوریم هنوز تاکیدات و توصیه های ریاست محترم جمهور در زمینه آموزش و پرورش اجرایی نشده است و موانع و محدودیت های پیش روی تشکل های معلمی، فعالان رسانه ای و صنفی و مدنی، فرهنگیان، مدیران و مسؤولان دلسوز و خوش فکر همچنان پابرجا است. « سازمان معلمان ایران » با تجربه بیش از پانزده سال کار صنفی و مدنی که همواره مسايل آموزش و پرورش را رصد و پیگیری می کند از مسؤولان و تصمیم گیران درخواست می کند چاره ای بیندیشند. صورت مسأله بسیار ساده است. آغاز راه حل مسایل آموزش و پرورش در گرو ایجاد فضای امن توأم با اعتماد سازی در جامعه ی معلمان و تشکل های صنفی و مدنی فرهنگیان است.

بیایید یک بار هم که شده به معلمان اعتماد کنید - از هاشمی تا بهشتی همه معلم هستیم - تشکل های معلمی را فرصت دانسته و نه تهدید و برای حل مسایل این حوزه از آنان یاری بخواهید، صادقانه با آنان سخن بگویید تا برایتان ثابت شود معلمان بسیار قانع، منطقی، صبور و سازگار و اهل تعامل هستند و حاضرند در شرایط عادلانه،شفاف و صادقانه سختی ها را تحمل نمایند و در مسیری که چشم انداز روشنی را نوید می دهد تمام توان خود را برای حل مسائل به کار گیرند.

اینک که در فضایی توأم با تدبیر و امید در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه قرار داریم ؛ امیدواریم آموزش و پرورش در اولویت های نخست قرار گرفته و تدابیری اندیشیده شود تا حداقل در این برنامه بسیاری از مسایل مرتفع گردد و هم طراز و همسو با سایر ابعاد توسعه، تعلیم و تربیت و فرهنگ و آموزش نیز برمدار تحول و توسعه قرار گیرد تا آموزش نیز هم چون بهداشت که تأمین کننده ی سلامت و امنیت جسمی است بتواند سلامت و قدرت فکری و شناختی جامعه را به ارمغان آورد.
سازمان معلمان ایران

معلم دردمند
Romania
۱۳۹۴/۰۶/۳۱ ۰۹:۱۳
معلمین زندانی را ازاد کنبد تا به کلاسهای درسشان بازگردند حرفی نزندند سلاحی در دست نگرفته اند برای حرمت وابروی خود وخانواده درخواستهایشان را مطرح کردند در نزد خدا چه جوابی برای این اعمال دارید (323159)
من
United States
۱۳۹۴/۰۶/۳۱ ۰۹:۳۵
مثنوی هفتاد من کاغذ کو گوش شنوا (323161)
معلم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۳۱ ۱۰:۱۷
من یک دبیرم مریضم به تعداد بیست و هشت سال خدمت دندونام ریخته به خدا قسم پول ترمیم دندونامو ندارم پیش دانش اموزام خجالت میکشم دریچه مترالم گشاد شده بخدا با خجالت به خونه میرم خدایا یا کمر اختلاس کنندهارو بزن یا عمر مارو بگیر که برای شما سخت نیست (323166)
داریوش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۳۱ ۱۱:۲۷
مطالعات تجربیات کشورهای پیشرفته دنیا بانگر این است که ضرورتا هر نو برنامه و ارده ای برای پیشرفت باید از آموزش مطلوب و متناسب نیروی انسانی آن کشور آغاز شود. شکست پی درپی و به ثمر نرسیدن تمام برنامه ها برای پیشرفت و حرکت رو به جلو از دوران سازندگی تا کنون به دلیل کم توجهی به آموزش و پرورش میباشد. در تمام سندهای توسعه آموزش و پرورش هیچ جایی ندارد. (323174)
جعفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۳۱ ۱۲:۱۵
وعده ی رتبه بندی هم که تو بوق و کرنا کردند دیدیم که تو عمل چقد تحقیر آمیز بود خاک تو سر من معلم که واسه هشتاد هزار تومان اعتراض کردم ... خدا ازشون نگذره که 30 سالم شد و حقوقم کفاف خرید هیچی نمیده چه برسه به اینکه بخوام ازدواج کنم و یه خانواده اداره کنم ... (323178)
گوگول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۳۱ ۱۳:۳۲
هر کی بیاد به درد معلمان نمیخوره چه احمدی نژاد باشه چه روحانی
فرهنگیان را همه با سه ماه تعطیلی میشناسن تو این جامعه با این طرز فکر همون بهتر که ما خفه خون بگیریم (323192)
یک ایرانی
Germany
۱۳۹۴/۰۶/۳۱ ۱۴:۱۳
درتمام کشورهاشغل معلمی باارزش ترین وقابل احترام ترین شغل شناخته میشه وارزش بخصوصی به معلم های جامعه شون میدن چون اینده ی یک کشوررومعلمه که میسازه اگه معلم اراده کنه میتونه یک کشورروفلج کنه واقعامتاسفم که اینجاهیچ ارزشی برای معلمای سرزمینم قائل نیستن درصورتی که بهترین معلم هاروداریم (323197)
....
Germany
۱۳۹۴/۰۶/۳۱ ۲۳:۵۳
واقعاجای تاسف داره (323231)
معلم ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۳۱ ۱۴:۱۸
پیش زن و بچه مان خجالت میکشیم خدایا به دل مسئولین ما رحم بینداز تا قدری به ما رحم کنن (323198)
معلم از خراسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۳۱ ۱۹:۱۱
سلام نه برادر ما نیاز به رحم کردن دیگران نداریم. البته خدا ارحم الراحمین است.
ما از تبعیض رنج می بریم .از بی عدالتی که در حقمان می شود ..خیلی قانع وخیلی هم متمکن زیرا اگر مادیات نداریم در علم وفکرو عقل سرامدیم.البته از فضایی که جهت تکریم در این دولت ووزارتخانه بوجود امده خیلی متشکریم.میتوان تفاوت بین گذشته وحال را با این بیت به پایان ببرم. میان ماه من تاماه گردون تفاوت از زمین تا اسمان است (323214)
ایوب
Romania
۱۳۹۴/۰۶/۳۱ ۲۳:۲۴
ضمن تشکر از تلاشهای صادقانه دولت تدبیر وامید در مرتفع ساختن مشکلات فراوان آموزش وپرورش ،از صدور بخشنامه جدید وزارتخانه که راه رابرای ادامه تحصیل فرهنگیان تشنه علم ودانش سد کرده است، مات ومبهوت مانده ایم! دستوربه توقف دانش اندوزی وعلم آموزی ؟! آن هم در مهد علم ودانش وبرای نشردهندگان علم ودانش؟! قطعا رئیس جمهور اندیشمند وعالم ما از این بخشنامه اطلاع ندارند وگرنه سریعا دستور لغوآن راصادر خواهندکرد. (323227)