به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۲۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۷/۰۲ ساعت ۱۸:۰۵
کد مطلب : ۹۱۴۳۱
استقبال دمشق از دخالت نظامی روسیه

توافق روسیه و اسرائیل بر سر سوریه!

گروه بين‌الملل: سخنگوی کرملین از توافقاتی مشخص میان روسیه و رژیم صهیونیستی درخصوص اقدامات نظامی در سوریه خبر داد.
توافق روسیه و اسرائیل بر سر سوریه!
دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در کنفرانسی خبری به خبرنگاران گفت که بین روسیه و اسرائیل درباره اقدامات نظامی هماهنگ در سوریه توافقاتی مشخص صورت گرفته است. پسکوف همچنین اعلام کرد که صحبت درباره دیدار احتمالی هفته آینده میان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در نیویورک زود است. پیش از این بنیامین نتانیاهو، به همراه وزیر جنگ و اطلاعات ارتش این رژیم برای دیدار با پوتین به مسکو سفر کرد. به گزارش تسنیم، با اینحال وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد آمریکا بیش از هر زمان دیگری از موضع مسکو درقبال بحران سوریه استقبال می‌کند.

وزارت خارجه روسیه درباره از سرگیری مذاکرات با واشنگتن درباره مبارزه با تروریسم اعلام آمادگی کرد. وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که آماده است درباره همکاری با آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم با این کشور مذاکره کند. پیشتر جان کری گفته بود:‌ واشنگتن آماده است تا با روسیه وارد مذاکرات فوری برای دستیابی به یک توافق صلح آمیز در خصوص سوریه شود که موجب کنار رفتن بشار اسد رئیس جمهور سوریه شود.

وی با بیان اینکه هدف مسکو در سوریه هنوز مشخص نیست، گفت: اگر روسیه برای تقویت اسد آنجاست و اگر آنجاست تا به اسد اطمینان داده شود که نیازی به مذاکره ندارد، از نظر من این می‌تواند مشکلی برای سوریه باشد. این مشکلی برای تمام کشورهایی است که می‌خواهند به این وضعیت در سوریه پایان داده شود، جنگی که بیش از اندازه به درازا کشیده است.
استقبال دمشق از دخالت نظامی روسیه
همزمان با استقبال سوریه از احداث پایگاه نظامی روسیه در استان لاذقیه، برخی منابع روسی اعلام کردند که جنگنده‌های روسیه به زودی پروازهای تمرینی خود در حریم هوایی سوریه را آغاز می‌کنند. به گزارش شبکه خبری الجزیره، ریاض حداد، سفیر سوریه در مسکو در مصاحبه با خبرگزاری اینترفاکس ضمن استقبال از این اقدام روسیه اعلام کرد: در صورتی که در آینده نیاز به حمایت نظامی روسیه از نیروهای سوریه برای مبارزه با تروریسم وجود داشته باشد، دمشق اطمینان دارد که مسکو نیروهایش را برای ارائه این حمایت به سوریه می‌فرستد.

در همین حال برخی منابع روسی به شبکه المیادین گفتند که جنگنده‌های روسیه به زودی پروازهای تمرینی خود جهت حمله به پایگاه‌های داعش در سوریه را آغاز می‌کنند. این منابع اعلام کردند که هواپیماهای روسی که وارد سوریه شده‌اند به اندازه نیمی از قدرت هوایی است که دمشق در اختیار دارد. به گفته این منابع، جنگنده‌ها قادر به پرواز و انجام حملات هوایی بسیار دقیق هستند و این مزیتی است که نیروی هوایی سوریه از آن عاجز است. این هواپیماها همراه با مهمات وارد سوریه شده‌اند و این کمک بزرگی برای نیروی هوایی سوریه در جنگ علیه داعش است.

به گفته منابع مذکور ورود هواپیماهای روسی به سوریه تغییر چشمگیری را در جنگ علیه داعش و دیگر گروه‌های تروریستی ایجاد خواهد کرد که یکی از اهداف حملات هوایی غریب الوقوع روسیه در سوریه است. در همین حال جان کری وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با روزنامه لاسامپا ایتالیا، اعلام کرد که حمایت روسیه از اسد خطر رویارویی مسکو با نیروهای ائتلاف بین المللی را افزایش می‌دهد.

وی گفت: به سرگئی لاوروف همتای روسی خود نگرانی‌اش در این خصوص را اعلام و تاکید کرده این اقدامات درگیری‌ها را افزایش داده و منجر به کشته شدن تعداد بیشتری از مردم سوریه و افزایش حجم آوارگان خواهد شد. در مقابل لاوروف روز چهارشنبه اعلام کرد که به عقیده وی آمریکا موضع ملایم‌تری نسبت به مواضع روسیه در قابل درگیری‌های سوریه اتخاذ کرده و بیش از پیش با دلایلی که روسیه ظرف سال‌های گذشته ارائه می‌کرده با گشاده رویی برخورد می‌کند. این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این اظهارات اعلام کرد هیچ تغییری در موضع کشورش ایجاد نشده و واشنگتن همچنان درباره عملکرد روسیه در قبال سوریه نگران است.

پیشنهاد پوتین به آمریکا برای برکناری اسد در مقابل ائتلاف علیه داعش

خبرگزاری بلومبرگ هم به نقل از "منابع روسی" مدعی شد که طرح پوتین برای انتقال سیاسی در سوریه بدون حضور بشار اسد است و قصد دارد با این امتیاز آمریکا را در پیوستن به ائتلاف مورد نظر مسکو در رویارویی با داعش متقاعد کند. این خبرگزاری آمریکایی به نقل از دو منبع روسی که هویت آنها را فاش نکرد، مدعی شد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ترجیح می‌دهد که آمریکا با ایران، روسیه و نظام سوریه برای حملات علیه داعش در سوریه همکاری کند و ائتلافی در این زمینه تشکیل شود که این امر به موازات طرح پیشنهادی پوتین برای انتقال سیاسی در سوریه خواهد بود که بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور در آن نقش نخواهد داشت.

به گفته این منابع، پوتین همچنین برای انجام حملات هوایی یک جانبه علیه داعش در صورت مخالفت آمریکا با پیشنهاد مسکو آماده است. دولت روسیه پس از تحکیم حضور نظامی‌اش در سوریه از طریق استقرار جنگنده‌ها و نیروهای ویژه‌ خود، مذاکرات نظامی با آمریکا که ائتلاف بین المللی علیه داعش را در سوریه و عراق سکان‌داری می‌کند، آغاز کرده است.